نیروهای آذربایجان دو مسیر ایران به ارمنستان را بستند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

مقام‌های ایران از مسدود شدن مسیر این کشور به ارمنستان توسط نیروهای آذربایجان خبر دادند. به گفته مقامات ارمنی شمار زیادی کامیون به دلیل بسته بودن راه‌ها نتوانسته‌اند به مسیر خود ادامه دهند.

 

خبرگزاری “تاس” روسیه به نقل از مقامات ارمنستان گزارش داده است که نیرو‌های جمهوری آذربایجان دو منطقه را که ارمنستان را به ایران متصل می‌کند، مسدود کرده است.

در نتیجه صدها کامیون در ارمنستان و ایران به دلیل مسدود شدن بخش‌هایی از جاده گوریس-کاپان در منطقه سینیک توسط جمهوری آذربایجان گیر کرده‌اند. حرکت اتوبوس‌های مسافربری که در مسیر تهران-ایروان-تهران حرکت می‌کردند نیز لغو شده است.

به گفته گورگ پارسیان، یکی از مقام‌های ارمنستان، نیروهای جمهوری آذربایجان بخشی از بزرگراه بین‌المللی گوریس-کاپان و بخش‌های کارمکرار-شورنوخ و گوریس-وروتان را مسدود کردند و در نتیجه، ارتباط با ایران قطع شده است. او افزود مسیرهای جایگزین نمی‌تواند تردد کامیون‌های بزرگ را تأمین کند.

به گفته گورگ پارسیان مذاکرات روز پنجشنبه ۲۶ اوت (۵ شهریور) بین مقام‌های ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه هیچ نتیجه‌ای نداشته و به احتمال زیاد روز جمعه ۲۷ اوت (۶ شهریور) نیز ادامه خواهد یافت.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده است، مسافران و کامیون‌های حامل کالا قبل از عزیمت به مرز “نوردوز” در استان آذربایجان شرقی باید از باز بودن مسیر در ارمنستان  اطمینان حاصل کنند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته است اقدام نیروهای آذربایجان توافقنامه‌های ایروان، باکو و مسکو را که در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ بسته شد نقض می‌کند.

مشکل قره‌باغ هنوز حل نشده است

تنش بین آذربایجان و ارمنستان با وجود پایان یافتن جنگ قره‌باغ همچنان ادامه دارد. 

در جنگ ۴۴ روزه که از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، جمهوری آذربایجان بخش وسیعی از مناطق اشغال شده در سه دهه پیش توسط نیروهای ارمنستان را به دست آورد، اما خان‌کندی و مناطق اطراف آن کماکان خارج از کنترل جمهوری آذربایجان است و توسط ارمنی‌ها اداره می‌شود.  

طبق توافق آتش‌بس که با میانجی‌گری روسیه در مسکو بین الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان، روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان منعقد شد، نیروهای نظامی روسیه متعهد شدند تا پنج سال بر امنیت خان‌کندی و کریدوری که ارمنستان را به این منطقه وصل می‌کند، نظارت کنند تا تکلیف این منطقه مشخص شود.

جمهوری آذربایجان می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشورند و باید به سرزمین اصلی برگردند.

در این میان، طبق توافق آتش‌بس قرار شده است نخجوان از طریق خاک ارمنستان به آذربایجان متصل شود. نیروهای روسیه نظارت بر این کریدور را نیز بر عهده خواهند داشت اما این بند مهم آتش‌بس تا کنون اجرا نشده است.

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟