بایدن در دیدار با بنت:‌ اگر مشکل ایران با دیپلماسی حل نشود به «گزینه‌های دیگر» می‌رسیم

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نخست‌وزیر اسرائیل از موضع بایدن تقدیر کرد و این وعده او را که هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد داد، تکرار کرد

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. این دیدار بخاطر حمله مرگبار روز پنجشنبه در کابل یک روز به تاخیر افتاده بود. دیداری که در ابتدا قرار بود ۲۵ دقیقه باشد نهایتا ۵۰ دقیقه طول کشید.

بحران هسته‌ای ایران اصلی‌ترین موضوع این دیدار دوجانبه بود. بایدن در صحبت با رسانه‌ها پس از دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل گفت اگر این بحران با دیپلماسی حل نشود، آمریکا حاضر است به «گزینه‌های دیگر» روی آورد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما به دیپلماسی اولویت می‌دهیم و خواهیم دید که ما را به کجا می‌برد. اما اگر دیپلماسی ناکام ماند آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر روی آوریم.»

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا پیش از این دیدار به خبرگزاری رویترز گفته بود که آقای بایدن در جلسه روز جمعه به بنت خواهد گفت که او هم مثل رهبران اسرائیل نگران برنامه هسته‌آی ایران هست اما هنوز متعهد به راه دیپلماسی با تهران است.

از تفاوت‌های مهمی که بنت نسبت به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسراییل دارد این است که به جای رویکرد ستیزه‌جو با واشنگتن سعی می‌کند اختلافات را در دیدارهای حرفه‌ای و پشت درهای بسته حل کند. او اما در عین حال به همان استواری نتانیاهو بر این موضع کشورش تاکید دارد که اسرائیل برای این‌که راه رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را سد کند حاضر است دست به هر کاری بزند.

بنت از موضع بایدن تقدیر کرد و این وعده او را که هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد داد تکرار کرد. او گفت: «بسیار خوشحالم که کلمات روشن شما را شنیدیم که گفتید ایران هرگز قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و تاکید کردید که راه دیپلماتیک را محک می‌زنید اما اگر جواب نداد گزینه‌های دیگر نیز موجود هستند.»

وزیر دفاع اسرائیل گفته ایران تنها دو ماه با دستیابی به مواد لازم برای ساختن بمب هسته‌ای فاصله دارد.

دیدار با تاخیر

این اولین دیدار نخست‌وزیر جدید اسرائیل از آمریکا است و او کوشید فصل جدیدی در روابط تل‌آویو با حزب دموکرات آمریکا بگشاید. بنت گفته بود با «روحیه جدید همکاری» به آمریکا می‌آید؛ پایانی بر دوازده سال نخست‌وزیری نتانیاهو که در آن روابط دو کشور بسیار قطبی و حزبی شده بود.

آقای بنت در ضمن گفته بود مساله هسته‌ای ایران در صدر دستور کار دیدارش با آقای بایدن قرار خواهد داشت.

حمله کابل اما بر این دیدار سایه انداخت. آقای بنت روز پنجشنبه در تماسی تلفنی به بایدن تسلیت گفت و تاکید کرد که اسرائیل «در این لحظه دشوار کنار شما می‌ایستد همان‌طور که آمریکا سال‌ها است کنار اسرائیل ایستاده است.»

اهمیت رابطه اسرائیل و آمریکا چنان است که دیدار دو رهبر لغو نشد و تنها یک روز به تاخیر افتاد. به گفته دفتر بنت، آقای بایدن با او تماس گرفت و «از او بخاطر درکش نسبت به تغییر زمان جلسه‌شان با توجه به رویدادهای افغانستان، تشکر کرد.»

دیداری که ابتدا قرار بود در دفتر بیضی‌شکل معروف کاخ سفید که دفتر کار رئیس‌جمهور است صورت بگیرد به اتاق غذاخوری خصوصی رئیس‌جمهور منتقل شد که در آن‌جا بایدن و بنت ضمن صرف قهوه صحبت کردند.

پس از دیدار خصوصی، دو رهبر با حضور مقامات مختلف دو کشور دیداری وسیع‌تر داشتند. از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه؛ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی؛ آیال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل؛ گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا و شمریت مئیر، مشاور ارشد بنت.

از آن‌جا که آقای بنت یهودی متکلفی است تا پیش از غروب روز شنبه سفر نمی‌کند و همین باعث می‌شود سفرش در آمریکا یک روز طولانی‌تر شود. بنت اولین نخست‌وزیر مذهبی تاریخ اسرائیل است.

اشتراکات و اختلافات

آقای بنت رهبر حزبی راست‌گرا در اسرائیل است اما بر صدر کابینه‌ای هشت حزبی قرار دارد که در آن یائیر لاپیدِ لیبرال عنوان وزیر خارجه و نخست‌وزیر علی‌البدل را یدک می‌کشد. احزاب حاضر در این ائتلاف گرایشاتی متنوع از چپ سوسیالیست تا راست‌گرا تا یک حزب نماینده شهروندان فلسطینیِ اسرائیل را شامل می‌شوند.

آقای بنت گفته به دنبال «همکاری، حسن نیت و دوستی» با آمریکا است اما اختلافاتی واضح بین مواضع او و بایدن در موضوع فلسطین وجود دارد. مثلا بنت گفته مخالف تشکیل دولت فلسطینی است و قصد دارد به ساخت شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه غربی ادامه دهد. او در ضمن مخالف تصمیم بایدن برای بازگشایش کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس است؛ این کنسولگری که توسط دونالد ترامپ تعطیل شد قرار است مسئول پیگیری روابط آمریکا با فلسطینی‌ها باشد.

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟