علل و اهداف حضور نظامیان خارجی در استان المهره یمن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بحث قاچاق سلاح از المهره تنها یک بهانه بود. از دیدگاه ژئواستراتژیک ، تلاش امارات متحده عربی برای نفوذ در سواحل یمن به احتمال زیاد با “استراتژی بندرها” که ابوظبی در شرق آفریقا و اقیانوس هند دنبال می کند (به عنوان مثال در اریتره ، سومالی لند و سومالی) مرتبط است. بنابراین ، فعالیت سعودی ها در المهره را نیز باید تلاشی برای به دست آوردن اهرم در جنوب در مقابل امارات دانست

 در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش محسوس حضور نظامی و اطلاعاتی انگلیس در استان المهره یمن منتشر شده که این امر به نوبه خود اعتراض قبایل و مردم به حضور اشغالگران در پی داشته است.

به نقل از منابع رسانه ای یمن، هفته گذشته اهالی مقیم استان المهره در اعتراض به ورود نیروهای انگلیسی به این استان تظاهرات ضد استعماری برپا کردند.  بر اساس این گزارش ، معترضان علیه بریتانیا و دیگر کشورهای غربی شعار داده و خواستار خروج آنها از استان المهره شده اندتظاهرکنندگان همچنین شعارهایی علیه آمریکا و عربستان سعودی سر دادند.

در همین راستا هفته گذشته همچنین دیداری میان علی هادی معاون علی محسن الاحمر معاون ریاست جمهوری دولت  مستعفی یمن و سفیر جدید انگلیس در یمن در ریاض ، پایتخت عربستان سعودی ، برگزار شد که نشان می دهد افشای حضور نظامیان انگلیسی دراستان المهره از اهمیتی اساسی برخوردار بوده و اکنون این طرف‌ها به دنبال راهی برای مقابله با اعتراضات مردمی و مخالفت قبایل هستند.

در واقع این ملاقات از لحاظ نمادین نشان می دهد که آنچه در المهرا اتفاق می افتد نقض حاکمیت یمن با اطلاع منصور هادی و بر اساس طرحی از پیش برنامه‌ریزی شده است استراتژی حضور نیروهای خارجی در المهره موقتی و کوتاه مدت نیست.

ناظران معتقدند که دیدار محسن با سفیر انگلیس به عنوان یک پیام هشدارآمیز غیرمستقیم خطاب به قبایل المهره نیز می‌باشد، که برای مقابله با حضور نظامیان انگلیسی همراه با فعالیت اطلاعاتی اسرائیل در استان های المهره و سقطرا آماده می‌شوند. بر این اساس دولت مستعفی هر گونه رویارویی یا تشدید اعتراضات مردم المهره علیه حضور نظامی خارجی را اقدامی غیرقانونی تلقی می کند.

 

اهداف انگلیس از حضور در المهره

تاکنون اطلاعات دقیقی از شمار و گستره عملیاتی نظامیان انگلیسی در استان المهره منتشر نشده است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که پرسنل انگلیسی در فرودگاه الغیده در استان المهره در شرق یمن مستقر هستند ، جایی که دیده بان حقوق بشر می گوید نیروهای سعودی یک اسارتگاه را اداره می کنند که در آن زندانیان تحت شکنجه و آزار و اذیت شدید قرار دارند.

همچنین این گمانه زنی وجود دارد که نیروهای انگلیسی ماه ها است که در فرودگاه مستقر شده اند. پیشتر ناصر حکم عبدالله عوض ، یک روزنامه نگار محلی که در فرودگاه در کنار نیروهای سعودی حضور داشته است ، گفته بود که از سال گذشته نیروهای انگلیسی را در آنجا دیده است.

 

 

وی مدعی شد: “آنها یک نیروی تمام عیار هستندما نمی توانیم بگوییم آنها حضور جزئی دارند. ” نیروهای انگلیسی روزهای تعطیل خود را با انجام سفرهای توریستی با لباس غیرنظامی به اماکن باستانی محلی سپری می کنند.

همچنین دیده بان حقوق بشر نیروهای سعودی را متهم کرده است که با “دستگیری خودسرانه تظاهرکنندگان” به اعتراضات علیه حضور آنها در المهره پاسخ داده و آنها را در بازداشتگاه فرودگاه شکنجه کرده اند

سپس در مارس 2021 ، معاون سابق فرماندار استان ماهرا ، شیخ علی سالم الحریضی  مدعی شد که نیروهای سعودی و انگلیسی بیش از 100 سلول زیرزمینی در داخل فرودگاه ایجاد کرده اند.

دولت انگلیس از آغاز جنگ ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن در سال 2015 تاکنون به همکاری نظامی با سعودی‌ها در جنگ از طریق همکاری اطلاعاتی، فروش گسترده تسلیحات نظامی (که عمدتاً علیه غیرنظامیان بکار می‌رود)، آموزش نیروهای سعودی و شبه نظامیان تحت حمایت عربستان و نظارت مستقیم بر عملیات های هوایی ارتش سعودی در یمن پرداخته است.

این درحالی است که سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر از جمله دیده بان حقوق بشر سازمان ملل جنگ ائتلاف عربستان در یمن را مصداق جنایت علیه غیرنظامیان دانسته و بسیاری از کشورهای جهان فروش سلاح و همکاری نظامی با ائتلاف سعودی را تحریم کرده اند.

اگرچه انگلیسیها همواره مقابله با تروریست‌های القاعده و داعش را علت حضور و مشارکت نظامی در جنگ یمن عنوان می‌کنند اما در واقعیت پس از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، لندن با مشاهده نگرانی‌های ریاض از تداوم حمایت‌های نظامی آمریکا، فضا را برای تقویت مناسبات اقتصادی با عربستان و بهره گیری بیشتر از خوان خریدهای تسلیحاتی بن سلمان فراهم دیده است و به همین دلیل برای جلب رضایت بیشتر سعودی‌ها به فروش تسلیحاتی بسنده نکرده و خود برای نجات ائتلاف شکست خورده علیه یمن وارد ماجرا شده است.

 

اهمیت المهره و رقابت بر سر آن

المهرا یکی از دورترین مناطق یمن است که تاکنون جنگ داخلی به آن نرسیده و برخلاف ادعاهای دروغین متجاوزان گروه های تروریستی نیز به آن نفوذ نکرده اندبا این حال از سالهای آغازین جنگ میان امارات متحده عربی ، عربستان سعودی و عمان برای ایجاد و یا حفظ نفوذ در این استان رقابت آشکار و پنهانی در جریان بوده است. همانطور که قبلاً در سایر مناطق یمن شرقی (حضرموت و سقطرا) اتفاق افتاده استهدف این بازیکنان کنترل قلمرو المهره به دلایل ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک است: که شامل جلوگیری از قاچاق اسلحه به مقصد صنعا و تقویت روابط تجاری و نظامی آنها با شرق آفریقا و اقیانوس هند می‌باشد.

استان المهره از لحاظ تاریخی محل نفوذ عمانی‌ها بوده که روابط خوبی با قبایل این استان برقرار کرده است. اما از اواخر سال 2017 ، اماراتی ها و سعودی ها شروع به ارتقاء مشارکت خود در المهره کرده انددر ماه نوامبر ، گزارشاتی منتشر شد در مورد ایجاد یک نیروی امنیتی تحت حمایت امارات متحده عربی.

موضوعی که بلافاصله موجب بلند شدن اعتراضات برخی از قبایل در مورد اهداف تشکیل این نیرو بود بویژه که امارات در جنوب یمن با همین روش توانست شاخه نظامی شورای انتقالی را به عنوان مدعی تجزیه یمن و کنترل عدن تاسیس کند. این شورا تحت حمایت امارات دفتر مرکزی خود را در ماهرا افتتاح کرده است .

در آن برهه قبایل المهره از ورود ائتلاف تحت رهبری عربستان به فرودگاه و بندر الغیده جلوگیری کردند پس از آن طی توافقی میان نیروهای قبایل و ائتلاف مقرر شد که فرودگاه نمی تواند به عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار گیرد و هر حرکت ائتلاف باید با شوراهای محلی هماهنگ شود . 

اما بحث قاچاق سلاح از المهره تنها یک بهانه بود. در جنوب یمن(به ویژه در شبوه و حضرموت)  نفوذ اماراتی ها روز به روز افزایش می یابد. از دیدگاه ژئواستراتژیک ، تلاش امارات متحده عربی برای نفوذ در سواحل یمن به احتمال زیاد با “استراتژی بندرها” که ابوظبی در شرق آفریقا و اقیانوس هند دنبال می کند (به عنوان مثال در اریتره ، سومالی لند و سومالی) مرتبط است.

بنابراین ، فعالیت سعودی ها در المهره را نیز باید تلاشی برای به دست آوردن اهرم در جنوب در مقابل امارات دانست

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟