فعالیت منطقه‌ای حزب‌الله در حمایت از شبکه‌های نیابتی ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
فعالیت منطقه‌ای حزب‌الله در حمایت از شبکه‌های نیابتی ایران

حزب‌الله به عنوان کنشگر اصلی لبنان، از بعد ایدئولوژیک به ایران گره‌خورده است؛ اما فعالیت‌های منطقه‌ای حزب‌الله بیشتر از آن‌که منافع دولت یا شهروندان لبنانی را نشان دهد، انعکاسی از اتحاد نزدیک این گروه با ایران است. در این راستا اندیشکده آمریکایی واشینگتن انستیتو برای سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم «متیو لویت» به تبیین و بررسی فعالیت و نقش حزب‌الله لبنان در شبکه‌های نیابتی ایران پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

نویسنده در بخش زیر به مهم‌ترین اهداف حزب‌الله در شبکه نیابتی ایران اشاره می‌کند:

 

1-استقرار نیرو در عرصه نبرد خارجی: مهم‌ترین تعهد نظامی حزب‌الله در تحولات منطقه‌ای، دفاع از رژیم بشار اسد در سوریه بوده است. این امر شامل اعزام هزاران شبه‌نظامی حزب‌الله درصحنه میدانی، آموزش و فرماندهی سایر شبه‌نظامیان شیعه از سوریه، عراق، پاکستان و افغانستان است. حزب‌الله سایر شبه‌نظامیان شیعه را برای جنگ در سوریه آموزش داد، اما اعزام این گروه به سوریه نه‌تنها ازنظر تعداد بلکه ازنظر مشارکت مستقیم آن‌ها در جنگ در سرتاسر کشور از مناطق نزدیک مرز لبنان، از شمال به حلب و از جنوب به سمت مرز اردن و بلندی‌های جولان حائز اهمیت است.

2- آموزش شبه‌نظامیان منطقه‌ای شیعه: نیروی قدس سپاه پاسداران اغلب برای آموزش و نظارت عملیاتی از حزب‌الله استفاده کرده است. درواقع برون‌سپاری آموزش برای حزب‌الله بیانگر توجه ایران به حرفه‌ای بودن این گروه به‌عنوان مربیان تروریست است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «تضمین امنیتی ریاض توسط آمریکا و رد پای کوچک‌تر نیروی نظامی آمریکا در منطقه برای تهران، دقیقاً به گام‌های می‌انجامند که درگذر زمان، قوت می‌گیرند، اعتماد می‌آورند و واقعیت‌های تازه‌ای را بر روی تحولات میدانی ایجاد می‌کنند که سنگ بناهای یک معماری تازه امنیتی منطقه‌ای است که می‌تواند پس از عقب کشیدن آمریکا از خاورمیانه هم به حیات خود ادامه دهد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟