عراق از آمریکا چه می‌خواهد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عراق از آمریکا چه می‌خواهد؟

اندیشکده آمریکایی «بنیاد هریتیج» در تحلیلی به قلم «جیمز جی کارافانو» به تبیین و بررسی سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به آمریکا و تأثیر آن بر روابط بین دو کشور پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • ناظران و تحلیلگران، پایان مأموریت رزمی نیروهای آمریکا در عراق را نشانگر یک تغییر استراتژی نمی‌دانند بلکه آن را بیشتر در قالب اقدامات مصلحت‌آمیز سیاسی در نظر می‌گیرند. خروج ایالات‌متحده یک لطف سیاسی نمادین برای دولت عراق است که درصدد موازنه بخشی میان ایران و آمریکا است و خواهان این است که از انتخابات پارلمانی اکتبر جان سالم به درببرد؛ بنابراین حمایت آمریکا یک اهرم قدرتمند در مقابل توسعه‌طلبی تهران و گروه تروریستی داعش به حساب می آید. البته خروج نیروهای رزمی به معنای این نیست که نیروهای آمریکا از خود در مقابل حملات گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران دفاع نمی‌کنند.
  • ایالات‌متحده قطعاً دولت الکاظمی را بهترین گزینه برای ثبات در عراق می‌داند و هیچ نگرانی در مورد کمک به الکاظمی در انتخابات پارلمانی آینده ندارد. کاخ سفید همچنین در پی احیای توافق هسته‌ای و کاهش تنش با ایران است. البته اعلامیه آمریکا مبنی بر خروج نیروهای رزمی بیشتر یک تاکتیک است تا استراتژی. دولت بایدن برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه برای بلندمدت هیچ‌گونه استراتژی ندارد. بهترین چیزی که ایالات‌متحده در آینده نزدیک می‌تواند به آن دست یابد، خروج عراق از مدار نفوذ ایران می‌باشد. بهترین ابزار برای تحصیل این هدف، تضعیف قابل‌ملاحظه توانایی ایران در تأثیرگذاری و نفوذ بر همسایگان و مداخله در امور داخلی آن‌ها است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «بدترین سناریو این است که دولت بایدن به هر قیمتی وارد توافق با ایران شود و هیچ کاری برای محدودسازی جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای و هسته‌ای ایران انجام ندهد. گزینه‌ی احتمالی دیگر شکست مذاکرات و تداوم سیاست میانه‌رویانه‌ی آمریکا در قبال ایران باشد که می‌تواند به‌احتمال‌زیاد منجر به فشار بیشتر ایران در عراق و بی‌ثباتی منطقه‌ای شود؛ بنابراین گزینه بهتر برای ایالات‌متحده این است که مذاکرات را با تهران فسخ و فوراً فشار حداکثری را علیه این کشور افزایش دهد.

رژیم ایران در حال حاضر با بی‌ثباتی داخلی قابل‌توجهی روبرو است و فشار حداکثری می‌تواند شرایط اقتصادی نابه سامان این کشور را دشوارتر کند و منابع کمتری برای مداخله در خارج از کشور داشته باشد.

علاوه بر این، دولت بایدن باید هم از توافق‌نامه ابراهیم و هم از چارچوب امنیتی و اقتصادی جمعی خاورمیانه که مانع نفوذ ایران می‌شود، حمایت کند.»

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟