سیگنال تنش‌زدایی مقاومت در مقابل ایالات‌متحده

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سیگنال تنش‌زدایی مقاومت در مقابل ایالات‌متحده

اندیشکده آمریکایی «واشینگتن انستیتو برای سیاست خاور نزدیک» در تحلیلی به قلم «حمدی مالیک و کریسپین اسمیت» می‌نویسد: «باهدف قرار گرفتن مواضع مهم شبه‌نظامیان همسو با ایران توسط ایالات‌متحده، رهبران مقاومت و رسانه‌های تبلیغاتی آن موجی علیه نیروهای آمریکا در عراق به راه انداختند. رهبران مقاومت در بخشی از لحن تهاجمی خود، از تغییر معادلات سخن گفتند که بیشتر در چارچوب تلاش برای بیرون راندن ائتلاف تحت رهبری ایالات‌متحده از طریق زور قابل تبیین است.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • اگرچه شبه‌نظامیان همسو با ایران به لفاظی‌های خود عمل کردند و سفارت آمریکا و پایگاه هوایی الاسد را مورد هدف قراردادند؛ اما عملیات اطلاعاتی آن‌ها در مورد وسعت و تأثیرگذاری حملات بسیار بزرگنمایی شده بود. حتی باوجوداینکه لحن رهبران مقاومت بسیار تهاجمی بود؛ اما آن‌ها زمینه‌ها را برای تنش‌زدایی آماده کردند. درواقع به نظر می‌رسد که دور تشدید تنش‌ها موقتاً پایان خواهد یافت؛ زمانی که شبه‌نظامیان بتوانند در میان حامیان خود ادعا کنند که به حملات ایالات‌متحده پاسخ مناسب داده‌اند. این امر به رهبران آن‌ها اجازه می‌دهد تا پایگاه‌های حمایتی خود را راضی نگه‌دارند.
  • رهبران مقاومت با انکار هرگونه نقش در حمله به سفارت ایالات‌متحده در بغداد، سیگنال دیگری از تمایل خود برای کاهش تنش ارسال کردند. در اظهارات ابوالعسکری آمده است: «گروه مقاومت، حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک را رد می‌کند. تصمیم این است که از حمله به سفارت شیطانی ایالات‌متحده (در حال حاضر) جلوگیری شود.»

 البته اظهارات وی تنها چند ساعت پس از توئیت قیس خزعلی که حاوی همان احساسات بود، منتشر شد. تاکنون سفارت آمریکا بخشی از معادله پاسخ‌گویی حیاء التنسیقیه نبوده است. (اشاره به کمیته‌ای که ادعا می‌کند مسئولیت هماهنگی شبه‌نظامیان رابرعهده دارد.)

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت بر این تأکید دارد که گروه مقاومت عراق علاوه بر جلب رضایت حامیان خود باید در اهداف زیر تعدیلاتی ایجاد نماید

  • پایان دادن به چرخه انتقام کشنده: شبه‌نظامیان سیگنال ارسال می‌کنند که ایالات‌متحده باید خسارات مادی را با خسارت‌های مادی پاسخ دهد. این همان چیزی است که قیس خزعلی به دنبال جلوگیری کشتار نیروهای هر دو طرف بود. صابرین نیوز در پستی در 9 ژوئیه این هدف را فاش کرد و اظهار داشت: «مقاومت به سمت تغییر قوانین تعامل با ایالات‌متحده پیش می‌رود. هر زمان که یکی از مواضع ما را مورد حمله قرار دهید، ما تمام پایگاه‌های شما را هدف قرار می‌دهیم.»

نیازهای راهبردی ایران را در نظر بگیرید: اگرچه این احتمال وجود دارد که نیروهای مقاومت برای حمله به اهداف آمریکا، رضایت ایران را کسب کرده‌اند؛ اما شبه‌نظامیان همچنان تحت محدودیت‌های خاصی هستند که از سوی تهران برای جلوگیری از به هم خوردن مذاکرات هسته ای با غرب اعمال‌شده است.

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟