رقابت اقتصادی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خاورمیانه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رقابت اقتصادی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خاورمیانه

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در تحلیلی به قلم «امجد احمد» می‌نویسد: «در دنیای تجارت به خصوص در حوزه فناوری، رقابت می‌تواند هر دو بازیگر را قوی‌تر کند. برای نمونه می‌توان به رقابت مستمر اپل و مایکروسافت اشاره کرد که هر روز باعث نوآوری بیشتر آن‌ها می‌شود؛ بنابراین رقابت ابوظبی – ریاض یک رقابت استاندارد بین دو اقتصاد نوظهور است که برای تنوع و رشد تلاش می‌کنند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • بیداری اقتصادی عربستان سعودی در بلندمدت بر امارات و منطقه تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت. با پیشرفت سعودی‌ها، امارات متحده عربی بازار اصلی سرمایه‌گذاری، تجارت و گردشگری خواهد بود.
  • علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های اماراتی سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در اقتصاد ریاض انجام می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها املاک و مجتمع خرده‌فروشی مجید أل فطیم است. شرکت مخابراتی امارات متحده به نام «اتصالات» و «نون» بزرگ‌ترین شرکت تجاری الکترونیک در خاورمیانه و شمال آفریقا است که توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی حمایت می‌شود.
  • در حال حاضر شتاب مثبتی در بخش فناوری وجود دارد؛ جایی که هر دو کشور به‌شدت در حال تلاش برای گسترش کارآفرینی هستند. تنش‌های کوتاه‌مدت ممکن است با توجه به تغییرات ناگهانی در قوانین و مقررات مانند تعرفه‌های منطقه‌ای آزاد ایجاد شود اما اقدامات کلی، محیط مولدتری را برای بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.

نویسنده در بخش دیگر یادداشت معتقد است که هماهنگی سیاست بین دو کشور می‌تواند منافع مشترک آن‌ها را تأمین کند. کلید منفعت متقابل یافتن زمینه‌های همکاری بیشتر خواهد بود. سه ایده خاص می‌تواند چشم‌انداز آینده دو کشور را تسریع ببخشد:

الف) مشارکت‌های زیربنایی: همکاری در پروژه‌های زیربنایی مانند غذا و کشاورزی، انرژی‌های تجدید پذیر و حمل‌ونقل می‌تواند منافع ملی متقابل را در حوزه امنیت غذایی، تولید برق و تغییرات آب و هوایی به ارمغان بیاورد؛ درحالی‌که بار هزینه‌های مربوط به کشورهای مختلف را کاهش داده و منابع زیادی از سرمایه بین‌المللی را جذب می‌کند. چنین پروژه‌هایی پتانسیل اشتغال‌زایی، ایجاد نوآوری و حمایت از مشاغل کوچک و متوسط را فراهم می‌کند.

ب) صندوق فناوری رشد منطقه‌ای: همکاری با یک صندوق منطقه‌ای برای تأمین مالی استارتآپ‌های موفق برای تبدیل‌شدن به شرکت‌های چندملیتی که اشتغال، تحقیق و توسعه محلی را پشتیبانی نموده و از شرکت‌های کوچک و متوسط محلی حمایت می‌کنند، سود قابل‌توجهی در رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش بیکاری، افزایش بهره‌وری ایجاد خواهد کرد. ساختارهای صندوق خلاق می‌تواند دسترسی به شرکت‌های فناوری خصوصی با رشد بالا را برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی محلی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی فراهم کند.

ج) سرمایه‌گذاری و هماهنگی سیاست‌های دیجیتال: ظهور تجارت الکترونیکی، کار از راه دور و تکنولوژی مالی (فینتچ) می‌تواند فرصت‌های تجاری را در حوزه کالا و خدمات بین دو کشور و فراتر از آن گسترش دهد. ایجاد کارگروه در میان آژانس‌های ترویج سرمایه‌گذاری و آژانس‌های توسعه دیجیتال بستری را برای طوفان فکری ایجاد می‌کند که باید به دیگر هماهنگی‌های سیاست متقابل منجر شود تا توسعه اقتصاد دیجیتال منطقه‌ای را برانگیزد و سرمایه‌گذاری بین‌المللی را بیشتر تحریک کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «پایان محاصره قطر و شروع گفتگو با همسایگان متخاصم مانند ایران و ترکیه با بلندپروازی‌های بلندمدت اقتصادی ریاض و ابوظبی مرتبط است. کاهش فضای جنگ و درگیری در منطقه می‌تواند زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کند.»

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟