سایه تحولات افغانستان بر جنگ یمن؛ آخرین نفس‌های عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سایه تحولات افغانستان بر جنگ یمن؛ آخرین نفس‌های عربستان
در حالی که شکست آمریکا در افغانستان روحیه یمنی‌ها را تقویت و نگرانی ریاض را در مورد آینده جنگ بیشتر کرده است، کشورهای غربی با اعلام حمایت از عربستان به دنبال رفع نگرانی سران سعودی هستند

دو سال پس از آغاز سلسله عملیات‌های گسترده پهبادی و موشکی انصارالله در عمق خاک عربستان سعودی تحت عنوان «عملیات‌های بازدارندگی» که تغییر محسوس معادلات جنگ به سود صنعا انجامیده و عقبه اقتصادی و سیاسی و روانی ماشین جنگی دشمن را کاملاً از کار انداخته است، اجرای دور جدید و هفتم از این عملیات‌ها که شامگاه شنبه با 10 پهپاد(صماد3)، یک موشک‌ بالستیک ذوالفقار و 5 موشک بالستیک بدر انجام شد و در پی آن تأسیسات آرامکو در منطقه نفتی التنوره در شهرهای دمام و جده مورد هدف قرار گرفت، عربستان و حامیان غربی‌اش تمام توان سیاسی و تبلیغاتی خود را برای جبران مافات به کار گرفته‌اند.

از یک سو سعودی‌ها مدعی هستند که توانسته‌اند موشک‌ها و پهبادهای یمنی را رهگیری و منهدم کنند و با انکار خسارات احتمالی وارده آمده با سانسور شدید رسانه‌ای از برملا شدن واقعیت جلوگیری می‌کنند.

از طرف دیگر پس از اعلام خبر حمله جدید یمنی‌ها به مراکز نفتی عربستان، مقامات آمریکایی و انگلیسی با محکومیت شدید این حملات موضع حمایتی خود را از ریاض اعلام کردند. حتی وزیر خارجه انگلیس در سخنانی همسو با مواضع مستأصل سعودی‌ها، بدون آوردن هیچ مدرکی مدعی نقش ایران در تسهیل حملات صنعا به عمق خاک عربستان شد.

اولاً اتخاذ این مواضع نشانگر آن است که بر خلاف تلاش‌های عربستان برای جلوگیری از درز واقعیات حملات یمنی‌ها به مراکز و تأسیسات حساس اقتصادی، عملیات‌های بازدارندگی به اهداف اصلی خود برای بالا بردن هزینه‌های ادامه جنگ برای سعودی‌ها و برقراری موازنه نظامی و واداشتن ریاض به کاهش بمباران شهرهای یمن کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است و طرف سعودی با وجود انجام هزینه‌های میلیارد دلاری برای خرید سیستم‌های دفاعی برای دفع حملات موشکی و پهبادی صنعا کاری از پیش نبرده است.

در این میان دراز کردن انگشت اتهام به سوی ایران واکنشی است تا برتری میدانی اثبات شده انصارالله بر جبهه سعودی را کتمان کرده و روحیه متلاشی شده نظامیان ائتلاف و همپیمانان یمنی آنها را همچنان حفظ کند. این در حالی است که انجام موفقت آمیز هفت دور عملیات بازدارندگی بوسیله پهبادها و موشک‌های پیشرفته که توان عبور از پیشرفته‌ترین سامانه های دفاعی خریداری شده عربستان را دارا هستند نشان می‌دهد که صنعا به تکنولوژی پیشرفته نظامی و استقلال دفاعی دست یافته و در آینده نیز عربستان روی آرامش را نخواهد دید.

ثانیاً نوع واکنش سعودی‌ها و حامیان آنها که برای مظلوم‌نمایی و گرفتن ژست قربانی صورت می‌گیرد تلاش دارد تا واقعیات جنگ را برای جهانیان وارونه جلوه داده و جای متجاوز و کسی که را خود دفاع می‌کند را عوض کند. تجاوز شش ساله ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن علاوه بر ویران کردن زیرساخت‌های اقتصادی و ویران کردن خانه های مسکونی مردم در بمباران‌ها، منجر به کشته شدن دهه‌ها هزار نفر بی‌گناه اعم از زن و کودک و سالمند و آواره شدن میلیونها نفر دیگر شده است. از طرف دیگر تداوم محاصره غیرانسانی هوایی، دریایی و زمینی یمن توسط ائتلاف و با حمایت غربی‌ها بحران انسانی در این کشور فقیر را موجب شده تا جایی که سازمان‌های بین المللی و دولت صنعا از بروز فاجعه انسانی در این کشور خبر می‌دهند اما سعودی‌ها همچنان حاضر به رفع محاصره و رسیدن کمک‌های بشردوستانه همانند دارو و غذا به مردم قحطی زده نیستند.

در این رابطه هشام شرف ویر خارجه دولت یمن در پاسخ به انتقادات کشورهای آمریکا و انگلیس گفت: «این سخنان می‌بایست خطاب به متجاوزان به یمن که همچنان در حال بمباران، محاصره بنادر و فرودگاه‌های یمن و جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل سوخت و دارو هستند، صورت می‌گرفت».

وی افزود: «این اظهارات تلاشی است برای بر هم زدن قواعد بازی در مقابل جهانیان، و انداختن توپ به زمین صنعاء به طوری که گویی، صنعاء متجاوز و طرف شروع‌کننده این جنگ ظالمانه‌ است».

اما از بعدی دیگر اعلام حمایت سیاسی کامل از عربستان و محکومیت عملیات انصارالله از سوی انگلیس و عربستان به طور حتم بی ارتباط با تحولات اخیر منطقه بویژه فرار نظامی آمریکا و متحدانش از افغانستان و تنها گذاشتن دولت و ارتش مورد حمایت خود در برابر طالبان نیست. فرار از افغانستان و خروج قریب الوقوع نظامی آمریکا از عراق روند اخراج آمریکا از منطقه را تسریع کرده است و در این میان ریاض به شدت نسبت به کاهش حمایت‌های نظامی غرب نگران می‌باشد به صورتی که هفته گذشته خالد بن سلمان برادر ولیعهد و معاون وزیر دفاع عربستان در مسکو توافقنامه نظامی را با مسکو امضا کرد که یک پیام آشکار سیاسی به کاخ سفید در مورد آینده اتحاد با غرب بود. بر این اساس در حالی که شکست آمریکا در افغانستان روحیه یمنی‌ها را تقویت و نگرانی ریاض را در مورد آینده جنگ بیشتر کرده است، کشورهای غربی با اعلام حمایت از عربستان به دنبال رفع نگرانی سران سعودی هستند.  

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟