نخست‌وزیر ارمنستان خواستار عادی‌سازی مناسبات کشورش با ترکیه شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نخست‌وزیر ارمنستان در نشست کابینه دولت در ایروان گفت ارمنستان آماده گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط خود با ترکیه است. ارمنستان و ترکیه هرگز روابط دیپلماتیک برقرار نکرده‌اند و مرز مشترک آنها از دهه ۹۰ بسته شده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌‌جمهور ترکیه در ارتباط با گشودن مرزهایش به روی ارمنستان گفت که این کشور حاضر است روابط خود با ترکیه را عادی کند. 

پاشینیان روز چهارشنبه ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر) بر اهمیت گشایش خطوط حمل و نقل منطقه‌ای تأکید کرد و افزود این امر می‌تواند ارمنستان را به چهارراهی در منطقه تبدیل کند و غرب و شرق و شمال و جنوب را به هم متصل کند.

رابطه ارمنستان با ترکیه به دلیل “کشتار ارمنی‌ها در دوران جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی” تیره شده است. مقامات ارمنستان اصرار دارند که این کشتار به عنوان “نسل‌کشی” به رسمیت شناخته شود و در عوض مقامات ترکیه بارها گفته‌اند که این یک موضوع تاریخی است و توصیه کرده‌اند که این موضوع با تاسیس یک “کمسیون مشترک از محققان” و همچنین “گشودن آرشیوهای دو کشور به روی تاریخ‌دانان” بررسی شود.

پس از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ و خروج نیروهای ارمنستان از خاک آذربایجان مناقشه قره‌باغ رسما خاتمه‌یافته اعلام شد و زمینه برای عادی‌سازی مناسبات ارمنستان با ترکیه فراهم شد.

در اواخر سال ۲۰۲۰ اردوغان پس از انعقاد آتش‌بس میان ایروان و باکو بلافاصله به آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه و ایران پیشنهاد کرد، سازوکاری برای همکاری منطقه‌ای ایجاد شود.

اردوغان ماه گذشته نیز اعلام کرد اگر ایروان آمادگی خود را برای حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط با ترکیه اعلام کند آنکارا نیز مایل است در این مسیر گام بردارد.

پاشینیان روز چهارشنبه ۱۷ شهریور در نشست کابینه دولت خود گفت اظهارات اردوغان، رئیس جمهور ترکیه “فرصتی برای گفت‌وگو در زمینه حل و فصل روابط” است.

در سال ۲۰۰۹ ارمنستان و ترکیه توافقنامه‌ای را برای عادی‌سازی مناسبات خود امضا کردند که منجر به باز شدن مرز مشترک آنها می‌شد.

اما پارلمان ارمنستان هرگز این توافقنامه را تصویب نکرد و در سال ۲۰۱۸ به این روند پایان داد.

افتتاح و گشوده شدن راه‌های ارتباطی و ترانزیتی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای کشورهای منطقه بوجود آورد. در این صورت ایران با خط ریلی و جاده‌ای به ایروان، باکو و مسکو متصل می‌شود و ارمنستان نیز از انزوا بیرون خواهد آمد. ترکیه نیز مسیر مستقیمی به دریای خزر و آسیای میانه پیدا خواهد کرد.

بازشدن کریدور نخجوان به آذربایجان از خاک ارمنستان یکی از بندهای ده گانه قرارداد آتش‌بس صلح قره‌باغ بوده است.

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟