“افغانستان در آستانه سقوط اقتصادی و فقر و گرسنگی مهلک است”

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

به گفته یک مقام سازمان ملل ۹۷ درصد مردم افغانستان در ‌‌آستانه فقری مهلک هستند، مگر آنکه برای حل بحران‌های سیاسی و اقتصادی این کشور اقداماتی فوری آغاز شود. گوترش نیز خواستار گفت‌وگو با طالبان برای غلبه بر بحران انسانی شد.

بر اساس ارزیابی  “برنامه توسعه سازمان ملل متحد” (UNDP) تقریبا ۹۷ درصد از مردم افغانستان در آستانه قرار گرفتن در زیر خط فقر هستند.

این مطالعه که چهار سناریوی بالقوه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی افغانستان می‌تواند تا ۱۳.۲ درصد منقبض شود و منجر به افزایش نرخ ۲۵ درصدی فقر گردد.

کانی وگناراجا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر برنامه منطقه ای آسیا و اقیانوسیه این سازمان هشدار داده است که أفغانستان در معرض یک “سقوط کامل” در زمینه توسعه اقتصادی و انسانی است. به گفته او نیمی از مردم این کشور در حال حاضر به حمایت بشردوستانه نیاز دارند و مسیر فعلی حاکی از “وخیم‌تر شدن سریع و فاجعه‌بار” زندگی آسیب‌پذیرترین اقشار مردم است.

در این مطالعه بدترین سناریو قابل تصور این است که ترکیبی از یک وقفه دو ماهه در تجارت با همه شرکای اصلی أفغانستان، کاهش چهار درصدی بازده سرمایه‌های هزینه شده و اختلال در ارتباطات باعث افزایش نرخ ۷۲ درصدی فقر شود.

افغانستان علاوه بر خشکسالی طولانی مدت و پیامدهای شیوع کرونا، بر اثر تحولات سیاسی اخیر، یعنی روی کار آمدن دوباره طالبان، اکنون با مسدود شدن ذخایر خارجی، سقوط منابع مالی، افزایش فشار بر سیستم بانکی و افزایش فقر دست و پنجه نرم می‌کند.

بسته اقدامات پیشنهادی

“برنامه توسعه سازمان ملل متحد” بسته‌ای از اقدامات را پیشنهاد می‌کند که برای کمک به بهبود فوری شرایط زندگی آسیب‌پذیرترین بخش‌های جامعه طراحی شده است و حفاظت از حقوق زنان و دختران را در اولویت قرار می‌دهد.

بسته یاد شده بر خدمات اساسی، بهبود معیشت ( به شکل محلی) و برخورداری از یک درآمد حداقلی برای حمایت از نزدیک به ۹ میلیون نفر از افراد آسیب پذیر از طریق یک برنامه توسعه ۲۴ ماهه پایه‌ریزی شده است.

بر اساس این طرح، علاوه بر کمک‌های نقدی برای آسیب‌‌پذیرترین گروه شهروندان، باید از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​ با کمک‌های بلاعوض حمایت شود. به ویژه مشاغل تحت مدیریت زنان باید از این کمک‌ها بهره‌مند شوند. کودکان، افراد دارای معلولیت و شهروندان سالمند نیز باید از یک درآمد اولیه ماهیانه برخوردار شوند.

برنامه پیشنهادی مبتنی بر اجرای این طرح به شکل سازماندهی منطقه‌ای و محلی است. به عبارتی در ارتباط با شبکه‌های محلی سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد است. دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی از جامعه بین‌المللی خواست تا اقداماتی متناسب با ابعاد بحران در افغانستان را آغاز کند.

او گفت: «گذار به دولت جدید، همه‌گیری کرونا، خشکسالی و فرا رسیدن فصل زمستان، هر کدام از اینها به تنهایی در حال حاضر یک چالش بزرگ و مجموعه‌ آنها بحرانی را ایجاد می‌کند که مستلزم اقدام فوری است.» به گفته این مقام سازمان ملل این برنامه در عین حال قصد دارد جلوی آوارگی بیشتر شهروندان افغانستان را بگیرد.

برای نجات مردم افغانستان به گفت‌وگو با طالبان ادامه دهید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه ۱۸ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه از دولت‌ها خواست برای کمک به میلیون‌ها نفر از مردم أفغانستان و فروپاشی اقتصادی این کشور به گفتگو با طالبان ادامه دهند.

گوترش بدون درخواست لغو تحریم‌های بین المللی یا آزادسازی منابع مالی افغانستان در سراسر جهان، پیش‌بینی کرد که “ابزارهای مالی” به اقتصاد افغانستان اجازه می‌دهد که “نفس بکشد”.

 

به گفته او “هیچ تضمینی” در مورد آنچه ممکن است از مذاکرات حاصل شود وجود ندارد و افزود: «اگر ما می‌خواهیم افغانستان مرکز تروریسم نباشد، اگر می‌خواهیم زنان و دختران تمام حقوق بدست آمده در گذشته را از دست ندهند و اگر بخواهیم اقوام مختلف بتوانند احساس کنند که نمایندگی می‌شوند، مذاکره ضروری است.»

دبیرکل سازمان ملل گفته است از یک “حداقل پذیرش برای گفت‌وگو” از سوی طالبان اشاره کره و گفته است در صورت فراهم شدن شرایط، رفتن به افغانستان را رد نمی‌کند. او در عین حال از این ابراز تاسف کرد که دولتی که از سوی طالبان اعلام شده، تصویری از آنچه سازمان ملل می‌خواهد، یعنی یک دولت فراگیر را منعکس نمی‌کند.

هشدار درباره تقویت تروریسم در آفریقا

آنتونیو گوترش در همین مصاحبه نسبت به بازگشت اسلام گرایان تندرو به قدرت در أفغانستان که می‌تواند نیروهای جهادی را در سایر نقاط از جمله در بخش‌هایی از آفریقا “جسورتر” کند، ابراز نگرانی کرد.

او با تاکید بر ضرورت “تقویت مکانیسم های امنیتی در ساحل” هشدار داد: «یک خطر واقعی وجود دارد. (برخی) گروه‌های تروریستی ممکن است از آنچه رخ داده دچار جاه‌طلبی‌هایی فراتر از گذشته شوند». گوترش افزود: «ما این را در عراق (موصل)، در مالی پس از کودتا و در موزامبیک دیدیم.”

به گفته گوترش تنها مالی، بورکینا فاسو یا نیجر با خطر گسترش تروریسم روبرو نیستند. بلکه اسلام‌گرایان در ساحل عاج و غنا نیز نفوذ کرده‌اند. او با اشاره به کاهش حضور فرانسه در این منطقه و این که چاد نیز می‌خواهد برخی نیروهای خود را از مناطق مرزی اطراف بورکینافاسو، نیجر و مالی خارج کند، ابراز نگرانی کرد و گفت: «من امروز می ترسم که توان پاسخگویی جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه در برابر این تهدید کافی نباشد.»

گوترش از تلاش خود برای ایجاد “یک نیروی ضد تروریسم آفریقایی و با بودجه اختصاصی که بتواند پاسخی در خور این سطح از تهدید را تضمین کند” سخن گفت. فرانسه از گوترش حمایت می‌کند اما ایالات متحده  یعنی کمک کننده اصلی سازمان ملل متحد ، این اقدام را رد کرده است. گوترش خواست که “این انسداد” پایان یابد و آنرا بسیار ضروری دانست.

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟