رویکرد کشورها نسبت به طالبان چگونه خواهد بود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رویکرد کشورها نسبت به طالبان چگونه خواهد بود؟
قاسم ‌محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه جامعه جهانی در به رسمیت شناختن طالبان عجله نمی کند، به تلاش‌های پاکستان در این زمینه اشاره کرد و گفت: پاکستان تلاش می کند طالبان در دنیا به رسمیت شناخته شوند. چینی ها ممکن است با طالبان کار کنند و عربستان هم بخاطر اینکه بتوانند خط موازی در مقابل ایران بوجود بیاورند سعی دارند طالبان را تقویت کنند.
 

«قاسم ‌محبعلی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفتگو با «راهبرد معاصر» درباره لیست کابینه دولت طالبان گفت: این لیست نشان داد در عمل طالبان توجهی به درخواست های بین المللی، منطقه ای و همسایگان نکرده و حتی به خواسته هایی که دیگر گروه های افغانی و دیگر اقوام داشتند بی توجهی نشان داده است.

 

وی افزود: با توجه به ارائه لیست منتشر شده می توان گفت طالبان با بیست سال پیش مغایرت ندارد فقط یک هوشیاری پیدا کرد که با زبان خوش صحبت کند و سعی می کند با دیگران ارتباط برقرار کند. تنها تغییری که در طالبان مشاهده می کنیم؛ تجربه 20 ساله است که قبلاً با زبان وحشت و ترس صحبت می کرد و الان با زبان نرم و دوستانه صحبت می کند و اینکه آمادگی دارد گفتگو کند ولی در عمل و ساختار تغییری نکرده است.

 

‌محبعلی با تاکید بر اینکه لیست کابینه طالبان نمی تواند رضایت مردم افغانستان را به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: این لیست کاملاً طالبانی و پشتویی است. حتی پشتون های غیرطالبانی در آن وجود ندارد. افغانستان یک کشور چند قومی و مذهبی است. یکی دو مورد تاجیک هستند اما آنها نقش دسته دوم در کابینه دارند همچنین شیعیان نقشی در چیدمان این کابینه ندارند.

 

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص روابط سایر کشورها با دولت طالبان نیز عنوان کرد: ارتباط بر اساس منافع است. درست است که اکثر طالبان افغانی هستند ولی طالبان یک جریان افغانی محسوب نمی شود بلکه بیشتر یک جریان پاکستانی تندرو تحت نظر ASI محسوب می شود و پاکستانی ها تلاش می کنند آنها را در دنیا به رسمیت شناخته شوند. چینی ها که برای آنها ارزش های انسانی اهمیت ندارد و فقط بتوانند از این موقعیت استفاده کنند و جیب خود را پر کنند، ممکن است با طالبان کار کنند. عربستان بخاطر اینکه بتوانند خط موازی در مقابل ایران بوجود بیاورند و توجهات ایران را از خلیج فارس و کشورهای عربی به سمت شرق معطوف کنند، سعی دارند طالبان را تقویت کنند. من فکر نمی کنم جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، اروپائی ها و سایر کشورها در شناسایی طالبان عجله کنند،  ولی در عمل تلاش می کنند از طالبان برای پیشبرد منافع و اهداف خود بعنوان ابزار استفاده کنند.

 

قاسم ‌محبعلی با اشاره به اینکه در طالبان دو نگاه حاکم است، گفت: جریانی که در پاکستان بعد از مداخله شوروی در افغانستان ایجاد شد، با ائتلافی که امریکایی ها متشکل از پاکستان، کشورهای عربی و نیروهای تندروی اسلام گرا تشکیل دادند، این جریان اساساً یک جریان امریکایی محسوب می شود. امریکایی ها این جریان را درست کردند که علیه شوروی سابق به عنوان ابزاری عمل کند. از این ابزار در بوسنی و کشورهای دیگر نیز استفاده کردند.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟