الموتمر، حزبی که پس از 39 سال فقط اسمی از آن باقی مانده است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
الموتمر، حزبی که پس از 39 سال فقط اسمی از آن باقی مانده است
هفته گذشته 39امین سالگرد تاسیس #حزب_موتمر در حالی برگزار شد که اختلاف و انشقاق از جای جای آن نمایان بود. اعضای حزب نتوانستند بزرگان این حزب را تحت یک پرچم برای برگزاری مراسم جمع کنند و این در حالی است که این حزب تا 2011 و حتی پس از آن حرف اول را در پارلمان یمن و مناصب اجرایی میزد و از حمایت بالای قبایل برخوردار بود.

بهار عربی یکه تازی این حزب را از بین برد و با این که حزب دارای شعار هایی چون «هیچ آزادی بدون دموکراسی ، هیچ دموکراسی بدون حمایت و هیچ حفاظتی بدون اعمال قانون وجود ندارد» و حمایت بی چون و چرای از قانون را سر میداد پس از 2011 بسیاری از اعضا و سران عضو آن قایل بودند این حزب دیگر ایدئولوژی مشخصی و مسیر معینی ندارد و همین امر باعث شد که هر شخص دارای قدرت در این حزب همچون روسای قبایل مسیر خود را برود و این اتفاق پس از کشته شدن صالح در 2017 شدت بیشتری گرفت و موتمر را به موارد زیر تقسیم کرد:
1. جناح صنعا به رهبری صادق امین ابو راس به همراه رهبران سیاسی باقی مانده در پایتخت
2. جناح هادی در ریاض
3. جناح تابع احمد علی عبدالله صالح و حمودخالد الصوفی مورد حمایت امارات
4. جناح احمد المیسری که در مسقط است و اسم زیر مجموعه خود را المؤتمر الشعبی العام الجنوبی گذاشته
5. جناح سلطان البرکانی و نمایندگان مجلس بویژه کسانی که در قاهره هستند
6. جناح احمد عبید بن دغر و اعضای سیاسی موجود در ریاض( این جناح به هادی نزدیک است)
7. جناح حراس الجمهوریه زیر نظر طارق صالح که مجلسی را با نام المجلس السیاسی للمقاومه الوطنیه در ساحل غربی تشکیل داده و مورد حمایت امارات است

غالب این جناح ها در خارج از یمن مورد حمایت کشور خارجی هستند ولی بیشترین اختلاف در میان جناح هادی با جناح احمد صالح وجود دارد زیرا که هادی می ترسد با ورود احمد به سیاست او کاملا حذف شود. اما قرار گرفتن اسم احمد صالح در لیست تحریم قطعنامه 2216 باعث شده که او شرط کند قبل از ورود به هر عمل سیاسی باید اسمش خارج شود. منابع گفته اند او یکی از مهمترین گزینه ها برای آینده یمن است که در جلسات سیاسی روی او صحبت شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟