رمزگشایی از ابعاد حمله جدید به حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رمزگشایی از ابعاد حمله جدید به حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه

در وضعیت کنونی نیز آمریکایی‌ها در مسیر ممانعت از اجرایی شده مصوبه پارلمان عراق در اخراج نظامیان خارجی و نیز عمل به مفاد پیمان‌نامه استراتژیک میان دو کشور در لزوم خروج کامل نیروها تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی، قصد دارند نیروهای حشد الشعبی را که مهم‌ترین بازیگران عرصه مبارزه با داعش بوده‌اند به عنوان عمل ناامنی معرفی کنند و این گروه را مورد حمله قرار دهند

 بنابر اعلام رسانه‌ها و منابع خبری،در شبانگاه  14 سپتامبر 2021 (23 شهریور 1400) مواضع حشد الشعبی در شهر مرزی ابوکمال واقع در شرق دیرالزور با چهار موشک مورد حمله قرار گرفته است. گزارش‌های اولیه از این امر حکایت دارد که این حمله با جنگنده‌ صورت گرفته و به سوی مواضع یگان‌های شرقی وابسته به حشد الشعبی که در نوار مرزی عراق و سوریه مستقر هستند، چهار موشک شلیک شده و 3 خودروی حشدالشعبی مورد هدف قرار گرفته است.

با وجود اینکه اکثر رسانه‌های در نگاه اولیه این حملات را به آمریکایی‌های منتصب کردند اما فرماندهی نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه  (سنتکام) در بیانیه‌ای هر گونه دخالت در این رخداد را رد و اعلام کرده که هیچ‌گونه ارتباطی با این حمله نداشته است. در نتیجه امر اکنون این پرسش قابل طرح است که چه نیرو یا بازیگری عامل این رخداد بوده و پرداختن به این رخداد و عاملیت آن چه اهمیتی دارد؟ همچنین، می‌توان این پرسش مهم را مطرح کرد که با فرض عدم انجام این اقدام از سوی آمریکایی‌ها و نیروهای موسوم به ائتلاف ضد داعش، بار مسئولیت از سوی آن‌ها برداشته خواهد شد؟ در پرداختن به این پرسش‌های اساسی در ابتدا ضروری است دو فرضیه به عنوان عاملیت ین حمله مورد بررسی قرار گیرد.

 

فرضیه حمله به مواضع حشدالشعبی از سوی آمریکا

فرضیه ابتدایی در ارتباط با حمله به مواضع حشدالشعبی در منطقه مرزی ابوکمال این است که آمریکایی‌ها چنین اقدامی را انجام داده‌اند. در همین زمینه شاهد هستیم که برخی از منابع خبری و گروههای سیاسی عراقی اعلام کرده که حمله از جنگنده‌های F15 E آمریکا انجام شده و دست کم چهار موشک شلیک شده است. اساس این فرضیه این است که دقیقاحملات پس از آن صورت گرفته که نیروهای حشدالشعبی ساعاتی قبل یک حمله گروه تروریستی داعش که درصدد نفوذ به خاک عراق بود ا دفع کرده بودند اما پس از این رخداد جنگنده‌های آمریکایی که طی ماههای اخیر حمایت پوششی از داعش را تشدید کرده‌، چنین اقدامی را انجام داده‌اند.

با این وجود اما ائتلاف آمریکایی حمله به مواضع حشد الشعبی عراق را تکذیب کرد.سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف موسوم به ضدداعش در توئیتی نوشت: «ما تأکید می‌کنیم که هیچ حملات هوایی را در بوکمال در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱ انجام ندادیم.» با فرض پذیرش این ادعا از سوی این ائتلاف و عدم مداخله پنتاگون در حمله به مواضع نیروهای حشد الشعبی اکنون فرضیه دومی قابل طرح است.

 

سکوت رژیم صهیونیستی و فرضیه انجام حمله از سوی این رژیم

در کنار فرضیه عدم مداخله آمریکا در حمله به مواضع حشد الشعبی، کانون توجه ناظران سیاسی و رسانه‌ها به ااعلام موضع رژیم صهیونیستی معطوف شده بود که در عمل همانند تمامی اقدامات خرابکارانه سابق، شاهد سکوت مقام‌های امنیتی و نظامی این رژیم هستیم. اساس این فرضیه این است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با پرواز بر آسمان سوریه به نیروهای حشدالشعبی در شهر ابوکمال حمله کرده‌اند. این فرضیه که تا حدود زیادی محتمل به نظر می‌رسد، در شرایطی صورت می‌گیرد که در چند هفته اخیر از یک سو، شاهد سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و از سوی دیگر، یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم در اواخر هفته گذشته با سفر به مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار کرده بود. در چنین شرایطی اکنون می‌توان میان این دیدارهای دیپلماتیک و صورت گرفتن حمله به مواضع حشد الشعبی یک خط ارتباط مستقم برقرار کرد.

 

سکوت بی‌معنای مسکو و مسئولیت مستقیم تروریست‌های سنتکام

حمله به مواضع حشد الشعبی در نوار مرزی ابوکمال چه از سوی جنگنده‌های آمریکایی صورت گرفته باشد و چه از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بیش از هر  بازیگر دیگری بار مسئولیت حمله به بخشی از نیروهای رسمی ارتش عراق را متوجه واشنگتن و مسکو خواهد کرد. در صورت فرض حمله به نیروهای حشد الشعبی از سوی جنگنده‌های اسرائیلی، توجه به این مساله ضروری است که بار مسئولیت دفاع از آسمان کشور سوریه بر عهده روس‌ها می‌باشد.

اکنون این مساله قابل تاملل است که دقیقا حمله پس از آن صورت می‌گیرد که در دیدار 9 سپتامبر 2021 (18 شهریور 1400) وزاری خارجه روسیه و رژیم صهیونیستی، لاورف بر پایبندی مسکو نسبت به تضمین امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود. حتی او  نسبت به تبدیل شدن خاک سوریه به صحنه تسویه حساب‌ها بین کشورهای دیگر هشدار داده بود. اما اکنون در صورت پذیرش انجام حمله از سوی صهیونیست‌ها، این مساله قابل طرح است که چرا نظامیان روس در برابر این تحرک سکوت کرده و بر خلاف وظیفه خود از مرزهای رسمی و محدوده هوایی کشور سوریه دفاع نکرده‌اند. در واقع، اکنون مساله این است که روسیه همان‌گونه که رد سال‌های گذشته متحد استراتژیک محور تهران-  مسکو – دمشق بوده، به تعهدات خود در زمینه حفاظت از نیروهای واقعی مبارزه با تروریسم رد منطقه پایبند باشد.

در سطحی دیگر، حتی با پذیرش فرضیه عدم مداخله آمریکا در انجام حمله به مواضع حشدالشعبی در منطقه ابوکمال، هیچ‌گونه مسئولیتی از روی شانه‌های نیروهای آمریکایی برداشته نخواهد شد. طی چند سال گذشته همواره نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری واشنگتن با طرح شعار مبارزه با تروریسم، شعار دفاع از آسمان عراق را سر داده‌اند و خود را به عنوان بانی امنیت معرفی کرده‌اند اما در عرصه عمل شاهد هستیم که نیروهای تروریست آمریکایی نه تنها مولد امنیت نیستند بلکه خود بخشی از مخلان ثبات و امنیت در عراق و منطقه هستند.

حمایت‌های مداوم آمریکایی‌ها از داعش و تلاش برای احیای این گروه تروریستی از طریق تجهیز و انتقال آن‌ها در میان مرز دو کشور عراق و سوریه و حملات چندباره به مواضع حشدالشعبی در داخل عراق که بخشی رسمی از نیروهای مسلح این کشور است، نمادهای بارز نقش آمریکا و ائتلاف تحت رهبری‌اش در ایجاد ناامنی در این کشور است. در وضعیت کنونی نیز آمریکایی‌ها در مسیر ممانعت از اجرایی شده مصوبه پارلمان عراق در اخراج نظامیان خارجی و نیز عمل به مفاد پیمان‌نامه استراتژیک میان دو کشور در لزوم خروج کامل نیروها تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی، قصد دارند نیروهای حشد الشعبی را که مهم‌ترین بازیگران عرصه مبارزه با داعش بوده‌اند به عنوان عمل ناامنی معرفی کنند و این گروه را مورد حمله قرار دهند.

 

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟