تخلفات انتخاباتی در عراق؛ از تبلیغ در مساجد تا استفاده از منابع و امکانات دولتی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تخلفات انتخاباتی در عراق؛ از تبلیغ در مساجد تا استفاده از منابع و امکانات دولتی
همزمان با گرم شدن تنور تبلیغات انتخاباتی در عراق، طی دو هفته اخیر ده‌ها مورد تخلف در روند تبلیغات ثبت شده است.

همزمان با گرم شدن تنور تبلیغات انتخاباتی در عراق، طی دو هفته اخیر ده‌ها مورد تخلف در روند تبلیغات ثبت شده است.

برخی نامزدهای انتخاباتی که 25 روز تا برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در 10 اکتبر آتی زمان دارند، از همه شیوه‌های قانونی و غیر قانونی برای تبلیغات استفاده می کنند.

در این میان، امکانات دولتی به شکل‌های متعدد از جمله استفاده از مراکز و اماکن دولتی، خودروها، وعده استخدام در ادارات و حضور افسران در کنار نامزدهای انتخاباتی مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

تنها هزینه تبلیغات انتخاباتی برای چاپ بنر و تصاویر هر نامزد 500 میلیارد دینار برآورد می‌شود، این در حالی است که احزاب در جریان تبلیغات انتخاباتی سال 2018 میلادی حدود 5 میلیارد دلار معادل 7 تریلیون دینار هزینه کردند.

در انتخابات آتی عراق بیش از 3200 نامزد برای به دست آوردن 329 کرسی پارلمانی در 83 حوزه انتخاباتی به رقابت با یکدیگر می‎پردازند.

تبلیغات در مساجد و مراکز عبادی

از جمله مهم‌ترین اقدامات خلاف قانون، برگزاری کمپین‌ها و سخنرانی‌های تبلیغاتی در مساجد و مراکز عبادی است از جمله در جدیدترین اقدام، «یاس خضیر الفهداوی»، نامزد جریان صدر خواهان حضور مردم در مسجد العکیکه در الناصریه برای معرفی خود و برنامه‌هایش شد که این اقدام در تضاد با بند هشتم قانون انتخابات سال 2020 است که استفاده از مساجد را برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع اعلام کرده است.

دفتر کمیساریای عالی انتخابات در ذی‌قار پیشتر 45 کمیته برای رصد و پیگیری تبلیغات انتخاباتی و بازدیدهای میدانی تشکیل داد.

«یاسر اسکندر»، نامزد فراکسیون الوفاء و التغییر هم چندی پیش تصویری خود را بر روی مجسمه شاعر معروف، صفی الدین الحلی چسبانده بود که پس از انتقادات مردم ناچار به برداشتن آن شد.

در قانون انتخابات همچنین تصریح شده استفاده از دیوار و ساختمان‌های دولتی، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، اماکن مقدس، پل‌ها، اماکن فرهنگی و مجسمه‌ها برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع است.

استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات انتخاباتی

فعالان در شبکه‌های اجتماعی تصویری از «محمد الشمری»، نامزد ائتلاف دولت قانون را منتشر کردند که از خودروی با پلاک دولتی استفاده می کرد.

«عبدالامیر الشمری»، جانشین فرمانده عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور بازداشت چندین افسر را صادر کرد که نامزدهای انتخاباتی را همراهی می کردند.

مستقل یا حزبی؟

از جمله دیگر موارد خلاف قانون در انتخابات عراق، فریبکاری و دروغ‌گویی نامزد انتخاباتی درباره وابستگی سیاسی خود است، در همین رابطه، «مصطفی حسب الطائی»، نامزد جریان اسلامی ولائیون در بصره تصاویر تبلیغاتی منتشر کرده و خود را «نامزدی مستقل» معرفی کرده است.

«ضرغام المالکی»، از شیوخ معروف استان بصره هم در حالی خود را نامزد مستفل معرفی کرده است که نامزد ائتلاف دولت قانون است.

استخدام و پرداخت حقوق

نوع دیگر اقدامات خلاف قانون، سوء استفاده نامزدها از مناصب دولتی است، در همین ارتباط، «فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی و رئیس جریان سیاسی العقد الوطنی روز گذشته پس از 5 ماه از مطرح شدن پرونده افراد فسخ قراردادی، از استخدام 30 هزار نفر از آنها خبر داد

این افراد در آوریل گذشته در اعتراض به بلاتکلیفی خود در برابر منطقه الخضراء تظاهرات کرده بودند و اعلام تصمیم مذکور در این مقطع زمانی بیشتر در راستای تبلیغات انتخاباتی است.

در همین چارچوب، «ایفان یعقوب»، وزیر مهاجرت عراق که نامزد انتخابات است، اعلام کرد به زودی تسهیلات مالی آوارگان که از 6 ماه پیش قطع شده بود، برقرار خواهد شد.

ایفان یعقوب نامزد استفاده از سهمیه مسیحی‌ها است.

در همین ارتباط، «حسن ناظم»، سخنگوی دولت عراق پیشتر اعلام کرد دولت اجازه نخواهد داد تا هیچ مسئولی از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟