امریکا با پرونده لیبی از دریچه ترکیه و نه مصر تعامل می‌‌کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
امریکا با پرونده لیبی از دریچه ترکیه و نه مصر تعامل می‌‌کند
مصر در تلاش است تا با نشان دادن خود به عنوان یکی از بازیگران محوری و تاثیرگذارِ صحنه لیبی نظر امریکا را به خود جلب کرده و رویکرد واشنگتن در پرونده لیبی را تعدیل بخشد.

 حکومت مصر در تلاش است تا با نشان دادن خود به عنوان یکی از بازیگران محوری و تاثیرگذارِ صحنه لیبی، دیدگاه خود را تحمیل و نظر امریکا را به خود جلب کند و رویکرد واشنگتن در پرونده لیبی را تعدیل بخشد.

در همین رابطه، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر سه‌شنبه گذشته با «عقیله صالح»، رئیس پارلمان لیبی و «خلیفه حفتر»، ژنرال بازنشسته و فرمانده گروه‌های شبه نظامی در شرق این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و دو روز پس از آن یعنی در پنجشنبه هفته گذشته نیز با «عبدالحمید الدبیبه»، رئیس دولت وحدت ملی لیبی دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که به گفته منابع دیپلماتیک مصری، السیسی قصد داشت با حضور هر سه شخصیت برگزار شود اما حفتر با این پیشنهاد مخالفت کرد زیرا به زعم وی، برگزاری چنین دیداری به منزله پیروزی بزرگ برای دولت وحدت ملی به شمار می رفت.

منابع دیپلماتیک مصری افزودند: السیسی با جمع کردن سه شخصیت لیبیبایی در یک نشست قصد داشت مصر را به عنوان کشوری که بر همه گروه‌ها تسلط دارد و بازیگری موازنه‌بخش در معادله لیبی به شمار می رود، نشان دهد اما ناکام ماند.

در همین ارتباط، منابع مذکور تصریح کردند: تلاش‌های قاهره برای نشان دادن نقش‌آفرینی پررنگ این کشور در لیبی به دلیل تعدیل رویکرد امریکا در پرونده این کشور بوده که اخیرا به ترکیه متمایل شده است زیرا این کشور تاثیرگذاری بیشتری در این کشور دارد.

به گفته منابع دیپلماتیک مصری، از منظر نفوذ و عناصر قدرت، آنکارا نسبت به قاهره وزن سنگین‌تری در لیبی دارد به خصوص که ترکیه با داشتن نیروی نظامی در لیبی در عرصه میدانی این کشور حضوری فعال‌تر دارد و از همین روست که السیسی همواره بر خروج تمام نیروهای شبه‌نظامی و خارجی از لیبی تاکید دارد و این امر نه به خاطر دور کردن آنها از مرزهای غربی مصر بلکه اساسا برای گرفتن این اهرم فشار و کارت بازی تاثیرگذار از دست آنکارا است علاوه بر این باید به مناسبات حسنه ترکیه با همه گروه‌ها در غرب لیبی هم اشاره کرد که دولت جدید امریکا در تلاش است تا با استفاده از نفوذ آنکارا، همه گروه‌ها را در صحنه سیاسی لیبی مشارکت دهد.

در این میان، طرف مصری در همه مذاکرات خود با طرف ترکیه‌ای بر موضع ثابت خود در خروج همه گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای خارجی از لیبی تاکید کرده است، «مصطفی مدبولی»، نخست‌وزیر مصر پیش از این تاکید کرده بود در صورت غلیه بر اختلافات مناسبات قاهره و آنکارا می‌تواند در سال جاری به وضعیت عادی برگردد، از جمله این اختلافات، مداخله ترکیه در لیبی است.

در مقابل، «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه پیش از این در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: نیروهای تُرک در لیبی باقی خواهد ماند و این کشور را ترک نخواهند کرد چرا که این حضور بنا بر تفاهمات و دعوت دولت لیبی و در چارچوب همکاری نظامی و آموزشی آنکارا و طرابلس است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟