چشم‌انداز اروپایی برای سوریه پس از سقوط کابل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چشم‌انداز اروپایی برای سوریه پس از سقوط کابل
«شورای آتلانتیک» در گزارشی ضمن توجه به سرنوشت تحولات افغانستان، به بررسی وضعیت فعلی سوریه پرداخته و پیشنهادهایی برای اروپایی‌ها در جهت حل‌و‌فصل بحران این کشور ارائه داده است که بخش‌هایی از آن می‌آید.

پس از عقب‌نشینی از افغانستان، این نگرانی برای اروپایی‌ها وجود دارد که سیاست آمریکا برای «پایان دادن به جنگ‌های ابدی» در مورد نیروهای آمریکایی که هنوز در شمال شرق سوریه فعالیت می‌کنند، اعمال شود. اکنون آمریکا به اروپا و نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) اطمینان می‌دهد که از سوریه خارج نمی‌شود. برخلاف مشارکت گسترده آمریکا در افغانستان، عملیات در سوریه در مقیاس کوچک (تقریباً نهصد سرباز) ادامه دارد. می‌توان این تضمین‌ها را جدی گرفت زیرا کاملاً محتمل است که واشنگتن حضور ایران را انگیزه‌ای برای عدم ترک مواضع در سوریه بداند.

با این وجود، تحولات میدانی به نفع تداوم حضور آمریکا یا متحدان آن نیست. کردهای سوریه زیر فشار ترکیه و اسد هستند. روسیه و سوریه کنترل درعا را به دست گرفته‌اند و از قطعنامه 2585 برای گسترش کنترل خود بر خاک سوریه استفاده می‌کنند. در واشنگتن وسوسه زیادی برای رهایی از مشکل سوریه با دستیابی به توافقی با روس‌ها که ابقای اسد در قدرت را مشروعیت می‌بخشد، وجود دارد. با توجه به این موارد، اروپایی‌ها باید مجدداً فعالانه در مسئله سوریه مشارکت کنند:

 واضح است که روند کمیته تدوین قانون اساسی به جایی نمی‌رسد. پترسن، فرستاده ویژه سازمان‌ ملل در امور سوریه در جستجوی رویکردی جایگزین، تاکتیک مشهور «بیشتر برای بیشتر» را اتخاذ کرده که از دمشق در قبال بهره‌مندی از امتیازات غربی‌ها در زمینه مسائل بشردوستانه استفاده کند.

اقدام اروپایی‌ها باید شامل پیشنهادشان برای ارزیابی مجدد تقسیم کار با آمریکا در سوریه باشد که می‌تواند شامل حفظ حضور نظامی آمریکا در قبال مشارکت اروپا در بهبود ثبات منطقه باشد.

 تصمیم‌گیرندگان باید بدانند که اگر اسد پیروز نهایی باشد، عادت خود را برای بی‌ثبات‌سازی منطقه از سر می‌گیرد. جایی که تروریسم زمینه‌های مناسبی برای خیزش پیدا می‌کند. حداقل یک عامل مشترک بین سوریه و افغانستان وجود دارد: همانطور که طالبان پس از به قدرت رسیدن تغییر نکرده است، اسد نیز پس از تثبیت قدرت تغییر نخواهد کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟