ارتباط حمله مرگبار ایران به نفت‌کش مرسر استریت با توافق هسته‌ای

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده آمریکایی واشینگتن انستیتو برای سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم «رابرت استلاف» می‌نویسد: «اگر دولت بایدن برای احیای برجام جدیت دارد، ضروری است که به حملات پهپادی ایران به نفت‌کش مرسر استریت در دریای عرب واکنش مناسب نشان دهد؛ زیرا فقدان واکنش مناسب می‌تواند تداوم مذاکرات برجام را به مخاطره بیندازد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

 

حملات پهپادی به نفت‌کش‌ها بخشی از کمپین گسترده حکومت ایران در منطقه خاکستری علیه ایالات‌متحده است و هدف آن تشدید فشار بر آمریکا به‌منظور اخذ امتیازات بیشتر در جریان مذاکرات می‌باشد؛ بنابراین غیرعقلانی است که حملات به نفت‌کش مرسر استریت یا کارزار منطقه خاکستری را از مذاکرات برجامی تفکیک کرد. ایران و گروه‌های نیابتی همسو با آن از طریق اختلال در مسیر دریانوردی در خلیج‌فارس و حملات نیابتی به اهداف و مواضع آمریکا در عراق، دولت بایدن را محک می‌زنند تا ببیند که خط قرمز واشنگتن کجاست.

نویسنده در بخش دیگر یادداشت در مورد شکست دولت بایدن در دستیابی به هدف احیای برجام به 4 دلیل اشاره می‌کند:

  • دلیل نخست مربوط به کاهش مشکلات مالی ایران می‌باشد. از سال 2020 م. با افزایش مداوم قیمت نفت و حجم صادرات نفت خام، ایران توانسته به میلیاردها دلار دست پیدا کند و این امر فوریت اقتصادی دستیابی به توافق هسته‌ای را کاهش داده است.
  • ایران بر این نظر است که منافع اقتصادی حاصله از بازگشت به برجام به‌اندازه‌ای که در ابتدا اعلام شد، نیست. حتی اگر توافق جدیدی بین طرفین شکل بگیرد، بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های جهانی از تجارت با ایران می‌هراسند؛ بنابراین انگیزه برای بازگشت به برجام هرچند واقعی است، اما آن‌طور که در عموم تصور می‌شود، قابل‌توجه نیست.
  • درحالی‌که دیپلماسی در حال شکوفایی است، ایران در برنامه هسته‌ای خود به پیشرفت‌های عظیمی دست‌یافته است و گریز هسته‌ای که به‌عنوان قابلیت ساخت بمب اتم در نظر گرفته می‌شود، به عرض چند هفته رسیده است. درحالی‌که در مورد آستانه و وضعیت دقیق برنامه ایران محل بحث است، اما این کشور در طی چند ماه گذشته به پیشرفته قابل‌توجهی در زمینه توانمندی سلاح هسته‌ای دست‌یافته است.
  • ایران و نیروهای نیابتی‌اش، واشینگتن را از طریق حملات پهپادی به نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس و حملات نیابتی شبه‌نظامیان به مواضع آمریکا، مورد آزمایش قرار داده است. رایج‌ترین واکنش آمریکا تاکنون حمله به پایگاه‌های شبه‌نظامیان همسو با ایران در شمال شرق سوریه بوده است که این پیام را به تهران می‌رساند که ایالات‌متحده از درگیری اجتناب می‌کند؛ بنابراین تا زمانی که خط قرمز مشخصی برای این اقدامات ترسیم نشود، به‌احتمال‌زیاد ایران به حملات خود ادامه خواهد داد.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«واکنش مناسب آمریکا به این رویداد می‌تواند محاسبات ایران را برهم بزند. البته این پاسخ می‌تواند اقدام هماهنگ با شرکای منطقه‌ای برای هدف قرار دادن پایگاه‌های دریایی سپاه پاسداران، مراکز مونتاژ یا تولید قطعات هواپیماهای بدون سرنشین نظامی، یا تأسیساتی باشد که از صادرات تسلیحات به نیروهای نیابتی ایران در عراق، یمن، سوریه و لبنان حمایت می‌کنند. برخی در دولت بایدن بر این نظر هستند که واکنش مؤثر می‌تواند رژیم تهران را به وحشت بیندازد و رهبران ایران به این نتیجه برسند که ایالات‌متحده قدرت متخاصمی است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد و حتی زمینه تشدید خشونت و تقابل بین طرفین را فراهم کند. اگرچه این نگرانی منطقی است اما عدم واکنش آمریکا می‌تواند به معنای پذیرش حملات بیشتر از سوی ایران در آینده باشد.»

 

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/how-irans-deadly-tanker-attack-linked-nuclear-deal

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟