آیا ریاست‌جمهوری بایدن می‌تواند از پیامدهای بحران افغانستان جان سالم به در ببرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آیا ریاست‌جمهوری بایدن می‌تواند از پیامدهای بحران افغانستان جان سالم به در ببرد؟
تحقیقات پیمایشی اغلب با نتایج مبهم و متناقض همراه است؛ اما در مورد افغانستان این مسئله صدق نمی‌کند. در سال‌های گذشته، مردم آمریکا بر این نظر بودند که جنگ افغانستان ارزش این‌همه هزینه را ندارد و چیزی که در چند هفته‌ی گذشته دیده‌اند، نظر آن‌ها را تغییر نداده است.

علی‌رغم اعتماد عموم مردم مبنی بر تهدیدات تروریستی و کاهش امنیت ملی، اما حمایت از پایان دادن به مداخله نظامی آمریکا در خارج از کشور همچنان بالاست. در این راستا اندیشکده آمریکایی بروکینگز در تحلیلی به قلم «ویلیام گالستون» به تبیین و بررسی تأثیر و پیامدهای بحران افغانستان بر جایگاه دولت بایدن پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد

  • مردم آمریکا بین عقب‌نشینی و نحوه اجرای این تصمیم تمایز قائل می‌شوند. از هر چهار آمریکایی حدود سه نفر معتقدند خروج ما از افغانستان بد پیش رفته است. نگرانی آمریکایی‌ها بیشتر شامل افغان‌هایی می‌شود که از سربازان و دیپلمات‌های ما حمایت کرده و با آن‌ها همکاری می‌کردند و اکنون زندگی آن‌ها در معرض خطر می‌باشد. هشت نفر از هر ده آمریکایی از نجات این افغان­ها و حضورشان در ایالات‌متحده حمایت می‌کنند و شش نفر از هر ده نفر به این نتیجه رسیده‌اند که ما به‌اندازه‌ی کافی برای کمک به آن‌ها تلاش نمی‌کنیم.
  • جای تعجب نیست که آمریکایی‌ها با نحوه برخورد پرزیدنت بایدن در خروج از افغانستان موافق نیستند و این می‌تواند جایگاه وی را تضعیف کند. مسئله افغانستان نخستین بحران واقعی از زمان روی کار آمدن جو بایدن می‌باشد که به ریاست جمهوری وی ضربه‌ای وارد کرده است. ولی از دیدگاه افکار عمومی آمریکا، بیشتر آمریکایی‌ها بر مسئله اقتصادی و بیماری همه‌گیر کووید 19 تأکید می‌کنند و تحولات خارجی و مسائلی مانند افغانستان نمی‌توانند در تغییر افکار عمومی نقش مهمی را ایفا کنند. تاریخ نشان داده که شکست سیاست خارجی در سرزمین‌های دور تأثیر چندانی بر جایگاه رئیس‌جمهور ندارد. اگر آقای بایدن بتواند در چند هفته‌ی آینده حس فرماندهی را منتقل کند و تخلیه شهروندان آمریکایی و شرکای افغان ما را با موفقیت به پایان برساند، ممکن است بتواند از انتقادات حزبی رهایی یابد و جایگاه خود را تحکیم ببخشد.

Can the Biden presidency survive the impact of Afghanistan?

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟