ایران و جمهوری آذربایجان قهر کردند، اما نمی‌توانند بگویند چرا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ایران که در طول سه دهه بی‌طرفی را نسبت به مناقشه قره‌باغ رعایت می‌کرد، الان اختلافاتی با یکی از طرفین آن -جمهوری آذربایجان- دارد. رویارویی بین تهران و باکو که از جنجالی مربوط به تحویل سوخت ایرانی به استپاناکرت شروع شد، به کشاندن نیروها به مرز و اظهارات خصمانه مستقیم علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان رسید.

کیریل کریووشیف و ماریانا بلنکایا در کامرسانت روسیه

طبق نظر روزنامه کامرسانت روسی، دلیل واقعی نزاع بین کشورهای همسایه ممکن است این باشد که ایران از پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ سال گذشته ناراضی می‌باشد، زیرا که واقعیت مذکور دارد مواضع ایران را در منطقه تضعیف می‌کند.

تحریک متقابل بین جمهوری آذربایجان و ایران، که دو هفته پیش بر سر تحویل سوخت ایرانی به قره‌باغ کوهستانی آغاز شده بود، به صورت جدی‌تر و حتی خطرناک‌تری درآمد. پس از اینکه مقامات آذربایجان کامیون‌های ایرانی را که به استپناکرت می رفتند، بازداشت نمودند و از هر راننده بیش از ۱۰۰ دلار مالیات و عوارض خواستند، ایرانیان در مرزهای شمال غربی خود، یعنی نزدیک خاک آذربایجان تمرینات نظامی انجام دادند.

در عین حال، به گفته یوری لیامین، ایرانشناس و کارشناس نظامی روسی کشیدن تجهیزات به مرز آذربایجان از طرف ایران تاکنون ادامه دارد و درک کردن آن چه در چارچوب تمرینات مذکور انجام می‌شود غیر ممکن است.

به گفته آقای لیامین در مصاحبه‌ای با کامرسانت: «ابعاد این تمرینات در هیچ جایی مشخص نشده است. تعداد زیادی از نیروها در حال انتقال هستند و اگر در ابتدا ما شاهد انتقال نیروهای زمینی سپاه بودیم، در روزهای اخیر نیروهای ارتش نیز منتقل می‌شوند. آخرین باری که چنین انتقال تجهیزت صورت گرفت، سال گذشته بود، در هنگامی که به دلیل جنگ در قره باغ، موشک‌هایی به خاک ایران اصابت کردند».

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان عصبانیت خود را پنهان نکرد. وی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: «هر کشوری حق دارد هرگونه رزمایش نظامی در خاک خود انجام دهد، این حق حاکمیت آن می‌باشد. اما وقتی ما این موضوع را در بازه های زمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم، می بینیم که هرگز چنین چیزی صورت نگرفته است. چرا هم اکنون و چرا در مرز ما؟ چرا وقتی ارامنه در جبرائیل، زنگلان و فضولی بودند چنین تمریناتی انجام نشدند؟ چرا پس از آزادسازی این سرزمین ها و پایان دادن به اشغال ۳۰ ساله این کار انجام می شود؟ اینها سوالات بسیار عادلانه‌ای می‌باشند».

پاسخ ایرانیان به الهام علی‌اف دو گونه است: صورت دیپلماتیک و غیردیپلماتیک. سعید خطیب زاده، دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایران شامگاه سه شنبه، ۲۸ سپتامبر خاطرنشان کرد: در حالی که روابط خوب و محترمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، اظهارات آقای علی‌اف به این شیوه «مایه تعجب است».
به گفته این دیپلمات، رزمایش‌های مذکور «موضوع حاکمیتی» می‌باشد و «برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود».

وی همچنین افزود: «روشن است که جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد».

لازم به توجه است که آذربایجان در زمینه مجتمع نظامی-صنعتی مانند پهپادها به طور فعال با اسرائیل همکاری می کند. با عین حال این روند سال هاست که ادامه دارد و نمی توان گفت اخیراً شدت گرفته است.

رهبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیار سختتر واکنش نشان داده است. هنگامی که روزنامه نگار روزنامه محلی رکنا از علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواست در مورد سخنان رئیس جمهور علی اف اظهار نظر کند، وی به صورت استعاری پاسخ داد: «اگر یک کودک کوچک نزدیک شود و شروع به توهین به شما کند، شما فقط دست بر سرش می کشید».

به گزارش کارشناسان گفتگو کننده با کومرسانت، دلیل واقعی چنین نارضایتی شدید در تهران شاید اسرائیل نباشد، بلکه ترکیه است که پس از جنگ دوم قره باغ، نفوذ خود را در آذربایجان به طرز چشمگیری افزایش داده است. تأیید قانونی این واقعیت بیانیه ای بود که رهبران دو کشور در شوشی امضا کرده اند.

 

 

منبع:http://iras.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟