انتخابات جمهوری چک؛ ابهام دربارۀ دولت آینده پس از بستری شدن رئیس جمهور 

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

میلوش زمان، رئیس جمهور ۷۷ سالۀ چک روز یکشنبه بلافاصله پس از دیدار غیررسمی با آندره بابیش، میلیاردر پوپولیست و نخست‌وزیر کنونی این کشور که متحد او نیز به شمار می‌رود، در بیمارستان بستری شد.

دیدار آنها در حالی انجام شد که آندره بابیش با وجود شکست در انتخابات پارلمانی، همچنان امیدوار است در قدرت باقی بماند.

از زمان اعلام نتایج انتخابات، این سوال در این کشور مطرح است که آندره بابیش و حزبش که ۲۷.۱۴ درصد از آراء را به دست آورده‌اند از سوی رئیس جمهور برای تشکیل دولت آینده چک انتخاب خواهند شد یا پیتر فیالا و مؤتفلان او که در مجموع ۲۷.۷۸ درصد آرا کسب کرده‌اند؟

 

میلوش زمان که مدتی است بیمار است، صبح یکشنبه با پذیرش آقای بابیش شروع به کار کرد. اما بلافاصله پس از آن اعلام شد که او باید فوراً در بیمارستان بستری شود و به این ترتیب روند انتصاب دولت جدید جمهوری چک در بلاتکیفی باقی ماند.

ائتلاف احزاب مخالف آندره بابیش که عمدتا راست میانه هستند، توانستند در پی انتخاباتی که طی روزهای جمعه و شنبه ۸ و ۹ اکتبر برگزار شد، ۱۰۸ کرسی از ۲۰۰ کرسی پارلمان چک را از آن خود کنند. آنها می‌توانند با حزب ضد سیستم همچنین جنبش شهرداران و افراد مستقل (STAN) ائتلاف بزرگتری را برای تشکیل کابینه و تقسیم قدرت بوجود آورند.

پیتر فیالا، رهبر ائتلاف کنونی از عصر شنبه آمادگی خود را برای تشکیل دولت آیندۀ چک اعلام و همزمان تاکید کرد که این ائتلاف اکنون از یک «قدرت» قابل توجه برخوردار است و رئیس جمهور باید این موضوع را در نظر داشته باشد.

بر اساس قانون اساسی جمهوری چک، تعیین نخست‌وزیر جدید بر عهده رئیس جمهور است و حتی قبل از رای گیری، میلوش زمان که طرفدار روسیه است، اشاره کرده بود که آندره بابیش را برمی‌گزیند.

آندره بابیش نیز اعلام کرده که قدرت باید به رهبر «حزبی» که بیشترین رای را به دست آورده واگذار شود و نه رهبر یک «ائتلاف». او همچنین در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «من یک مدیر هستم، جای من در دولت است.»

میزان مشارکت مردم در این انتخابات بیش از ۶۵ درصد بود. در انتخابات پارلمانی پیشین این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۰.۸۴ درصد از رای دهندگان شرکت کردند.

آندره بابیش ۶۷ ساله که ثروت خود را در نتیجه فعالیت در بخش‌های صنایع غذایی، مواد شیمیایی و رسانه‌ها به دست آورده، متهم به کلاهبرداری از بودجه‌های پرداختی از سوی اتحادیه اروپا نیز هست.

در آخر هفته گذشته نیز گزارش تحقیقات انجام شده توسط کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی مشهور به «اسناد پاندورا» نشان داد که آندره بابیش از جمله سیاستمدارانی بوده که با هدف پنهان کردن ثروت خود و فرار از مالیات، به شرکتهای آفشور روی آورده است.

اسناد جمع آوری شده نشان داد که او در سال ۲۰۰۹ میلادی از مسیر یک شرکت آفشور مبلغ ۲۲ میلیون دلار را صرف خرید ۱۶ ملک در جنوب فرانسه از جمله یک قصر کرده و این دارای‌ها را در اظهارنامه‌های مالیاتی خود اعلام نکرده است.

شرکت‌های فراسرزمینی یا آفشور، مؤسساتی تجاری هستند که با هدف کسب امتیازات اقتصادی از جمله فرار از پرداخت مالیات یا کاهش مبلغ آن، در یک کشور خارجی به ثبت می‌رسند و از راه دور اداره می‌شوند.

آندره بابیش همه این اتهامات را رد کرده و افترا خوانده است.

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟