بنت با بایدن ملاقات می‌کند: تنظیم مجدد لحن و بحث در مورد تفاوت‌ها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بنت با بایدن ملاقات می‌کند: تنظیم مجدد لحن و بحث در مورد تفاوت‌ها
برای نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت ائتلافی شکننده وی، دیدار با جو بایدن بیشتر یک مراسم گذار به شمار می‌رود.

 در طی دوازده سال گذشته، بنیامین نتانیاهو بر سیاست اسرائیل تسلط داشته و سیاست‌های این کشور را در ذهن بسیاری از آمریکایی‌ها تعریف کرده است؛ بنابراین نفتالی بنت اکنون در پی آن است که از این میراث رهایی یابد. زمان دیدار همچنین برای بایدن که درگیر بحران افغانستان است، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. با در نظر گرفتن این عوامل و عدم قطعیت باقی‌مانده در گام‌های بعدی در مورد مسائل ایران و فلسطین، دو کشور باید به تغییر لحن و حل‌وفصل اختلافات سیاسی ادامه دهند. در این راستا اندیشکده آمریکایی انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم «دیوید ماکوفسکی» به تبیین و بررسی سفر نفتالی بنت به آمریکا و دیدار با جو بایدن پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

  • نفتالی بنت قبل از عزیمت به واشنگتن، در مصاحبه به خبرنگاران گفت که خواستار روحیه تازه‌ای از همکاری با آمریکا است و متعهد شد که این لحن سازنده را به نمایش بگذارند و از درگیری‌های علنی سال‌های نتانیاهو جلوگیری نمایند. در این راستا جو بایدن خواهان این نیست که نتانیاهو به قدرت بازگردد و به همین دلیل هر کاری برای تقویت دولت ائتلافی شکننده انجام خواهد داد. در کنار برقراری روابط شخصی پشت‌صحنه، انتظارات بر این است که دو دولت از انتقادهای عمومی پرهیزکرده و به‌جای آن بر همکاری تأکید کنند.

نفتالی بنت قبل از ورود به آمریکا تصریح کرد که مسئله هسته‌ای ایران در دیدار با بایدن در اولویت قرار دارد. آمریکایی‌ها و اسرائیلی ها نسبت به این‌که در دولت جدید ایران در مذاکرات وین پیشرفتی حاصل شود، شک و تردید دارند.

  • به همین دلیل مقامات اسرائیل گفته‌اند که نفتالی بنت از بایدن می‌خواهد که پلن بی را در نظر بگیرد؛ اما به دلیل عدم قطعیت در مورد قصد و نیات ایران برای مذاکرات، اکنون می‌تواند ذهن بایدن و بنت به‌جای تصمیم‌گیری، بر سناریوها متمرکز باشد.
  • یکی از مسائل کلیدی میان آن‌ها اقتصاد فلسطین است. قبل از نخست‌وزیری، بنت در مورد پیشرفت‌های عمده‌ی اقتصادی در شهرهای کرانه باختری و حومه آن‌ها صحبت کرد و از پیشنهاد‌های خود به‌عنوان “خودمختاری در مورد استروئیدها” یاد می‌کرد. بااین‌حال او از زمان روی کار آمدن نسبت به این موضوع سکوت و در عوض بر غزه تمرکز کرده است. بنت علاوه بر پاسخ به حملات دوره‌ای موشک‌ها و بالن‌های آتش‌زا، با سازمان ملل و قطر در ارائه کوپن برای 100 هزار فقیر غزه به توافق رسید و به این طریق از لزوم ارسال پول نقد به حماس جلوگیری نمود.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«بدون شک، بایدن و بنت بر لزوم بازسازی لحن روابط به شیوه‌ی سازنده تأکید خواهند کرد.

 اگر دو طرف نتوانند در مورد ایران، فلسطین و سایر مسائل به تفاهم برسند، اختلافات آن‌ها ممکن است به‌زودی نمایان شود و ماه‌عسل کنونی پایان یابد.

متناوباً کاهش حضور نیروهای آمریکا می‌تواند به اسرائیل در محاسبات منطقه‌ای واشنگتن اهمیت بیشتری دهد و این ضرورت استراتژیک می‌تواند هرگونه اختلاف سیاست دوجانبه را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

 

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/bennett-meets-biden-resetting-tone-and-discussing-differences

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟