چرا ساخت مسیرهای ترانزیتی جدید با ارمنستان ضروری است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خصوص توافق ایران و ارمنستان برای ساخت مسیرهای ترانزیتی جدید گفت: ایجاد کریدور ایران- ارمنستان، مسیری که از ایران عبور می‌کند را مستحکم‌تر کرده و می‌تواند برای ایران قدرت مضاعفی به وجود بیاورد که هم از نظر درآمد و هم از نظر نفوذ منطقه‌ای در زمان مقتضی ایران بتواند اعمال نفوذ بیشتری در منطقه و در برابر کشورهای متخاصم داشته باشد.
 

«محمدرضا سبزعلیپور»، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» در رابطه با توافق ایران و ارمنستان برای ساخت کریدور یا دالان ترانزیتی جدید علی رغم سنگ اندازی‌های جمهوری آذربایجان گفت: قبل از جنگ اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان، کامیون‌هایی که از مسیر آذربایجان به سمت ارمنستان و برعکس عبور می‌کردند، مسیرشان از ایران بود و باید از ایران عبور می‌کردند. اما بعد از جنگی که بین این دو کشور اتفاق افتاد و آذربایجان کنترل قره باغ و غیره را در اختیار گرفت بخشی از این مسیر برای کامیون‌های آذربایجانی از طریق قره باغ انجام می‌شود اما نتوانستند همه مسیر را در داخل آذربایجان و ارمنستان در اختیار بگیرند و باید دوباره مسیری را از طریق ایران طی کنند.

 هدف اسرائیل کاهش قدرت ایران در منطقه است

وی با  بیان اینکه آذربایجان هم برای عبور کامیون‌هایش به این مسیر نیاز دارد، گفت:  اکنون مدتی است که با توطئه اسرائیل و مجری‌گری آذربایجان به دنبال این هستند که بتوانند قدرت و نفوذ ایران را در منطقه کم کنند و به همین دلیل تلاش می‌کنند که این مسیر را از اختیار ایران خارج کنند تا برای عبور کامیونهای خود نیازی به ایران نداشته باشند. آذربایجان به دنبال این است که این راه را مستقیما از ارمنستان از طریق همان راهی پیش ببرد که در اختیار خود دارد و این مسیر از ایران گرفته شود تا قدرت و اهرم فشاری نداشته باشد. اکنون اسرائیل و آذربایجان با نقشه و طراحی به دنبال این هستند که دست ایران را از این مسیر کوتاه و قدرت ایران را در منطقه کاهش دهند.

 

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تصریح کرد: آذربایجان و اسرائیل به دنبال این هستند که بتوانند مسیری که از ایران عبور می‌کند را کور کنند و راه از طریق ارمنستان ادامه پیدا کند.

 

وی گفت: مسئولین ایرانی هم این قضیه را خیلی واقع بینانه و به صورت روشنگرایانه دنبال می‌کنند که اجازه ندهند این مسیر از اختیار ایران خارج شود و به همین علت با ارمنستان به دنبال ایجاد تفاهم نامه‌هایی هستند تا تقویتی در جهت این کریدور به وجود بیاورند و این مسیر مستحکم تر شود و در همین راستا، وزیر امور خارجه ارمنستان در ایران حضور داشت که توافقاتی هم در این خصوص انجام شد.

 

ساخت کریدور قدرت ایران را در منطقه مضاعف می‌کند

سبزعلیپور در خصوص مزیتهای این کریدوری برای ایران عنوان کرد: ایجاد  کریدور ایران ارمنستان، مسیری که از ایران عبور می‌کند را  مستحکم تر می‌کند و می‌تواند برای ایران قدرت مضاعفی به وجود بیاورد که هم از نظر درآمد و هم از نظر نفوذ منطقه ای،  در زمان مقتضی بتواند اعمال نفوذ بیشتری در منطقه و در برابر کشورهای متخاصم داشته باشد. وجود چنین کریدورها، مسیرها و کانال‌هایی می‌تواند برای هر کشوری ایجاد قدرت کند. ایران هم با ساخت این کریدور حداقل مانع توطئه و سوءاستفاده‌های اسرائیل و دیگر کشورهای متخاصم می‌شود.

 

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه تنگه هرمز در اختیار ما است و این قدرت ایران را در خلیج فارس چند برابر کرده است، گفت: این کانال برای عبور کشتی‌های ایران حرف اول را می‌زند؛ ایجاد کریدور ایران و ارمنستان هم به قدرت ایران برتری می‌بخشد.

 

آذربایجان آتش بیار معرکه شده است

وی با تاکید بر اینکه مسیر، کریدور و کانال می‌تواند برای هر کشوری قدرت بیاورد و قدرت سیاسی، قدرت چانه زنی و قدرت اقتصادی آن کشور را از نظر درآمدزایی بالا ببرد افزود:  این مسیری که در ارتباط با آذربایجان و ارمنستان است از این قاعده خارج نیست و ما باید تا می‌توانیم در حفظ  آن تلاش کنیم و اجازه ندهیم که این مسیر هر چند که کوتاه است از دست ایران خارج شود.

 

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی و اظهارات مقامات جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: اسرائیل و کشورهایی که با ایران عناد دارند در هر صورت به دنبال این هستند که تا می‌توانند ایران را ضعیف کنند و گاهی خودشان را در خط مقدم قرار نمی‌دهند و به نیابتی از کشورهای دیگر استفاده می‌کنند که اکنون آذربایجان به نیابت از اسرائیل و دیگر کشورهای متخاصم آتش بیار معرکه شده است. مسئولین جمهوری اسلامی ایران با کیاست و درایتی که دارند می‌توانند این قضیه را دنبال کنند؛ کار آسانی نیست اما با توجه به مناسبات بسیار حسنه ارمنستان با ایران می‌توان با مدیریت این کریدور را به سرانجام رساند. نباید اجازه داد که آذربایجان و اسرائیل به اهداف شوم خود که تضعیف قدرت ایران در منطقه است نائل شوند.

 

سبزعلیپور تأکید کرد: این کار شدنی است منتها درایت و برنامه ریزی صحیح می‌خواهد و مسئولین جمهوری اسلامی ایران بایستی با یک تدبیر خوب جلو بروند؛ برنامه انفرادی نداشته باشند؛ صحبت‌های احساسی نکنند و بتوانند این کار را صحیح و درست انجام دهند و نهایتا هر چند که سخت است اما غیر ممکن نیست . نباید اجازه دهیم کشورهای متخاصم بتوانند با سوء مدیریت ما، بر ما غلبه کنند.

 

برجام تکرار نشود

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم مانند دولت‌ روحانی که برجام را  درست انجام ندادند و لطمه خوردیم؛ کارهایی انجام دهند که در درازمدت در تفاهم نامه‌ها لطمه بخوریم. بلکه باید این تفاهم نامه برنامه ریزی شده و هماهنگ باشد تا منافع خوبی از آن ببریم و در دراز مدت پشیمان نشویم. در تفاهم نامه‌ بین کشورهای دوست نه به دنبال منافع کوتاه مدت بلکه باید به دنبال  منافع بلند مدت باشیم و آن قدر محکم بسته شود که هرگز قابل پاره شدن نباشد.

 

ساخت کریدور قدرت صادراتی ایران را افزایش می‌دهد

وی در رابطه با دستاورهای اقتصادی ساخت کریدور ایران – ارمنستان گفت: قدرت و توان اقتصادی ایران با این مسیرها و کانالها بالا خواهد بود. بخشی از ایران که مسیر کامیون‌های کشورهای دیگر است مانند کانالهای هوایی که هواپیماها از طریق ایران عبور می‌کنند ، قطعا برای کشورمان منافع خوبی دارد و کامیونها باید حق عبور پرداخت کنند و از طرف دیگر برای رفت و آمد کامیون‌های خودمان در جهت صادرات و وارداتی که انجام خواهد شد تسهیلات بهتری ایجاد خواهد شد. در این صورت است که کامیون‌ های کشور خودمان کمتر از مسیر کشورهایی که شیطنت می‌کنند عبور می‌کنند و به راحتی می‌توانیم از طریق خاک کشور خودمان و خاک کشورهای دوست کالاهای خودمان را صادر کنیم و این می‌تواند از همه نظر  برای ایران مفید باشد.

 

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تاکید کرد: ساخت کریدور در جهت منافع اقتصادی ایران، قدم محکم و مستحکمی است که حتما باید برداشته شود تا بتوانیم در حاشیه رفع مشکلات اقتصادی، این مسائل را نه تنها در ارتباط با شمال کشور خودمان که ارمنستان است بلکه در ارتباط با سایر کشورها هم بتوانیم به نفع ایران تقویت کنیم که هم درآمد و هم تسهیل برای رفت و آمد کامیونهای خودمان و صادرکنندگان و واردکنندگان دربرداشته باشد.

 

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟