مریم خالقی نژاد-تحلیلگر سیاست خارجی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
انتخابات روز یکشنبه ۱۰ اکتبر کشور عراق در حالی برگزار شد که زمان رسمی این انتخابات در سال ۲۰۲۲ بوده و از سال‌ ۲۰۰۳ به بعد این انتخابات، اولین تجربه انتخابات زودهنگام عراق بنابر درخواست‌های جامعه و نیازهای آن است که به عنوان پنجمین انتخابات پارلمانی عراق محسوب می‌شود. یکی از تفاوت‌های این انتخابات افزایش حوزه‌های انتخاباتی می‌باشد.

از آن‌جایی که حوزه‌های انتخاباتی افزایش یافته است و از طرفی هم بر اساس قانون اساسی این کشور کرسی‌های مختلفی اعم از کرسی‌های زنان و یا اقلیت‌ها در پارلمان وجود دارد، این عوامل در ایجاد رقابت شدید در بین برخی گروه‌های شرکت کننده مختلف سیاسی و فرهنگی شده است.
به جهت اهمیت این انتخابات در سرنوشت عراق و بنابر درخواست خود مسئولان عراقی، ناظرانی از سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز حضور داشته‌اند.
علیرغم برخی بی‌میلی‌های مردم این کشور به انتخابات اما مقامات سیاسی و رهبران احزاب مانند مقتدی صدر، نیچروان بارزانی، فالح الفیاض، عمار الحکیم، شیخ عبدالمهدی الکربلایی و … برای ترغیب مردم به مشارکت در رای گیری، به پای صندوق‌های رای رفته‌اند که هرکدام سردمدار و حامی جبهه یا حزب خاصی هستند.
بعد از موضوع رقابت‌های سیاسی بین گروه‌ها و احزاب مختلف، آن‌چه که مهمترین عامل برگزاری این انتخابات زودهنگام بوده است بحران‌های داخلی عراق و نارضایتی جامعه به خصوص جوانان بوده است.
عراق بعد از پشت سر گذاشتن سال‌های پر تنش و آشوب، اکنون از نظر داخلی با مشکلات متعددی که تقریبا ناشی از برخی آشوب‌های گذشته است رو به رو می‌باشد.
مهمترین اعتراضات به وضعیت داخلی توسط مردم عراق عبارتند از بحران اقتصادی و پیامدهای آن اعم از کاهش سطح خرید و کاهش درآمد، بیکاری، کاهش کیفیت خدمات عمومی، فراگیر شدن فساد در بین گروه‌های مختلف سیاسی و… 
از نگاه مردم این سرزمین، کشورشان که به عنوان یکی از تولیدکنندگان نفت شناخته می‌شود، در شرایط مناسبی قرار ندارد و بحران اقتصادی روز به روز بر زندگی مردم بیشتر رخنه کرده و برخی سطوح  زندگی آن‌ها را با مشکلات شدیدی رو به رو ساخته است.
به جهت تاثیر پارلمان در تصمیمات کلان کشور، بسیاری از احزاب سیاسی جامعه چشم امید به این تغییرات دوخته‌اند و انتظار دارند که نمایندگان جدید بتوانند برای روند کاهشی خروج از مشکلات راه حلی بیابند.
در این بین طبق اخبار اعلام شده برخی از اقشار دلسرد از، نتیجه‌بخش بودن انتخابات پارلمانی هستند که عدم حضور برخی از مردم در برخی شهرستان‌ها و یا استان‌های عراق نیز تاییدی بر وضعیت معیشت و میزان رضایت‌مندی از آن و چشم‌انداز آینده این انتخابات است.
بنابر اخبار رسمی حدود ۲۵ میلیون نفر از مردم واجد شرایط رای دادن هستند اما میزان مشارکت در این انتخابات تا کنون زیر ۵۰ درصد اعلام شده است. در این بین استان بغداد کمترین و دهوک بالاترین میزان مشارکت را داشته‌اند. 
اگرچه  از نتایج کنونی اما غیرنهایی انتخابات در یک روز پس از برگزاری آن می‌توان چینش جدید پارلمان عراق را حدس زد چرا که بعد از اعلام برخی آمارهای استان‌های مهم فراکسیون صدر، دموکرات کردستان، ائتلاف فتح و ائتلاف دولت تقریبا صدرنشینان گروه‌ها هستند اما مقامات عراق اعلام کرده‌اند که نتایج نهایی انتخابات چند روز بعد از رای‌گیری به صورت قطعی اعلام خواهد شد.  
انتظار می‌رود این انتخابات که به صورت زودهنگام برگزار شده است نیازهای اورژانسی جامعه عراق را برآورده‌ نماید و از رشد بیشتر مشکلات مانند بحران اقتصادی، فساد، بیکاری و امثالهم بکاهد.

 

 

منبع:http://www.mostaghelnewspaper.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟