حمله به ساختمان کنگره؛ دستور بایدن برای ارائه مدارک نزدیکان ترامپ به کمیته تحقیق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

دونالد ترامپ با استفاده از اختیارات رئیس جمهور از تحویل برخی مدارک به کمیته تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره خودداری کرد. حال جو بایدن با استفاده از اختیارات رئیس جمهور دستور تحویل اسناد به کمیته را صادر کرده است.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری به برخی نزدیکان و اعضای سابق دولتش که برای تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۰ به کمیته تحقیق دعوت شده‌اند، گفته بود که با این کمیته همکاری نکنند.

استیو بنن، مشاور سابق ترامپ، مارک مدوز، رئیس کارمندان کاخ سفید، دن اسکاوینو، رئیس شبکه‌های اجتماعی ترامپ و یک عضو سابق وزارت دفاع دولت ترامپ از سوی کمیته تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره برای نیمه اکتبر دعوت شده‌اند.

به گزارش سایت پولیتیکو و روزنامه واشنگتن پست، یکی از وکلای ترامپ در یک نامه از این افراد خواسته تا با کمیته تحقیق همکاری نکنند. در این نامه گفته شده که گفت‌وگوهای ترامپ با این افراد و نیز مدارک مرتبط بنا بر اختیارات ریاست جمهوری و نیز محفاظت از روابط وکیل با موکلانش اجازه انتشار ندارند.

رئیس جمهوری آمریکا اجازه دارد در صورت صلاحدید، برخی اسناد را برای حفظ اسرار دولت در اختیار نهادهای نظارتی قرار ندهد. برای این منظور فرصتی قانونی در اختیار او است. در مقابل رئیس جمهور جدید هم فرصتی قانونی دارد تا این تصمیم رئیس جمهور قبل از خود را بررسی کند.

به گفته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، جو بایدن به این نتیجه رسیده که ارائه نکردن بخشی از اسناد یادشده به کمیته تحقیق مغایر منافع ملی ایالات متحده است. بدین ترتیب بایدن راه را برای آنکه آرشیو ملی آمریکا این مدارک را به کمیته تحقیق تحویل دهد، باز کرده است.

 

ترامپ ادعا کرده که دولت بایدن قصد دارد به این وسیله جلوی فعالیت سیاسی ترامپ در آینده را بگیرد و جنبش “آمریکا را دوباره عالی کن” (ماگا) را ساکت کند. ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نامزد شود.

روزنامه نیویورک تایمز نامه‌ای از وکیل استیو بنن را منتشر کرده که در آن با استناد به همان دلایل ترامپ نوشته شده که بنن به کمیته تحقیق نخواهد رفت. کمیته تحقیق نیز متقابلا بنن را تهدید به شکایت کرده است.

لیز چنی و بنی تامپسون روسای کمیته تحقیق گفته‌اند: «ما اجازه نمی‌دهیم که یک شاهد دعوتی قانونی را رد کند.»

 

بنن مشاور ارشد ترامپ بود و یکی از بانفوذترین افراد جبهه به شدت محافظه‌کار جمهوری‌خواهان است. او در سال ۲۰۱۷ مجبور به کناره‌گیری از سمتش در کاخ سفید شد.

کمیته تحقیق مجلس قانونگذاران آمریکا موظف است که درباره پیش‌زمینه حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ تحقیق کند. تشکیل این کمیته موجب رویارویی و تنش‌های زیادی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شده است.

این کمیته اخیرا چندین سازمان دعوت کننده به تظاهرات ۶ ژانویه را برای ادای توضیح دعوت کرد. روز پنج‌شنبه نیز این کمیته اعلام کرد که برای دو مرد که تقاضای مجوز برای این تظاهرات را کرده بودند، دعوتنامه فرستاده است.

به گفته تامپسون رئیس این کمیته انتظار این است که این شاهدان بدون محدودیت با این کمیته همکاری کنند. 

هواداران ترامپ در روز ۶ ژانویه سال جاری به ساختمان کنگره حمله کردند. این حمله پس از سخنرانی ترامپ روی داد که در آن از هوادارانش خواسته بود از او حمایت کنند و جلوی رئیس جهور شدن بایدن را بگیرند. به همین دلیل پروسه استیضاح ترامپ در مجلس آمریکا آغاز شد اما به دلیل همراه نبودن جمهوری خواهان به سرانجام نرسید.

ترامپ بدون ارائه مدارک و شواهد مدعی بود که پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اوست و در این انتخابات تقلب شده است. گزارشی از سوی کمیته قضایی سنا روز پنج‌شنبه منتشر شد که نشان می‌دهد چگونه ترامپ پس از انتخابات سعی کرده بر مقامات قضایی آمریکا فشار وارد کند.

 

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟