الشرق الاوسط: آغاز تلاش هایی برای فعال کردن پرونده روابط ایران و مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در دو ماه گذشته تماس‌هایی میان ایران و مصر برقرار شده که نمی‌توان آنها را مذاکرات سیاسی خواند چون در سطح کارشناسان و متخصصان ایرانی و مصری بوده است.

حدود یک ماه بعد از حضور مشترک وزرای خارجه ایران و مصر در نشستی به میزبانی بغداد در نیویورک، با اظهارات تازه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، موضوع روابط ایران و مصر بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

سعید خطیب زاده روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود تأکید کرد که روابط دو کشور در حال حاضر در سطح حافظ منافع پیگیری می‌شود و افزود که مذاکرات کوتاهی در حاشیه نشست همکاری منطقه‌ای در بغداد میان وزرای امور خارجه ایران و مصر انجام شده است.

مصر تاکنون واکنش رسمی در این باره نداشته، اما یک مقام مصری مطلع از پرونده روابط با ایران به «الشرق الاوسط» گفت که قاهره تا کنون پیام‌های محرمانه بسیاری از جانب تهران برای ازسرگیری روابط دریافت کرده است.

این منبع تأکید کرده که در دو ماه گذشته تماس‌هایی بدون واسطه میان دو طرف برقرار شده که نمی‌توان آنها را مذاکرات سیاسی خواند چون در سطح کارشناسان و متخصصان ایرانی و مصری برگزار شده و بیشتر حالت اطلاع‌یابی از مواضع دارد.

به گفته این منبع، این مذاکرات همزمان با مذاکرات قاهره با آنکارا انجام می‌شود و قاهره متمایل است که پرونده روابط را دوباره فعال کند به خصوص که روند آشتی با قطر به سرانجام رسیده و مسیری مشابه با ترکیه جریان دارد.

دو روز پیش از این نیز، میر مسعود حسینیان، مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه ایران، طی اظهاراتی تأکید کرد که ایران در پی بهبود روابط با مصر است و افزود که کاهش اختلافات با عربستان بر پرونده روابط ایران و مصر مؤثر خواهد بود.

پیش از این برخی رسانه‌ها از تلاش‌های عراق برای برقراری مذاکراتی مشابه مذاکرات ایران و عربستان، میان ایران با مصر و اردن خبر داده بودند.

در ماه ژوئیه گذشته، منابع خبری از دیدار مقامات امنیتی ایران و مصر در قاهره خبر دادند.

این منابع تأکید کردند که قاهره میزبان هیئتی امنیتی از ایران بوده که با مقامات بلندپایه دستگاه اطلاعات مصر دیدار و درباره پرونده‌های حساس فیمابین که چند دهه محل اختلاف بوده مذاکره کرده‌اند.

براساس این گزارش ها، تماس‌ها با ایران پس از آن آغاز شده که ایران مدت‌ها پیش پیغام‌هایی به مصر برای بهبود روابط ارسال کرده بود اما قاهره آن پیغام‌ها را بی پاسخ گذاشته بود. تازه‌ترین این پیغام‌ها از طریق «ناصر کنعانی»، کاردار ایران در مصر، ارسال شده بود که از تمایل ایران به گشایش صفحه تازه‌ای در روابط دو کشور سخن گفته بود.

منابع مصری تأکید کردند که در جلسات مقدماتی میان مقامات امنیتی ایران و مصر درباره برخی مسائل مهم ازجمله خودداری از حمله رسانه‌ای به یکدیگر توافقاتی شده و دستگاه اطلاعات مصر به رسانه‌های این کشور دستور داده که حملات خود به ایران و گروه‌های وابسته به آن در منطقه را متوقف کنند.

این منابع گفتند که فعالیت‌های ایران در منطقه دریای سرخ و یمن و تعارض آن با منافع مصر در این منطقه از دیگر موضوعات مورد بحث بوده و طرف ایرانی تأکید کرده که آماده رعایت همه ملاحظات مصر و تأمین امنیت مسیر آبی دریای سرخ و تنگه باب‌المندب است.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟