دلیل اختلاف بین واشنگتن و اورشلیم چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آمریکا در رابطه با سیاست های شهرک سازی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، اقدامات اخیر  علیه فلسطینی ها و تجارت با چین ابراز نگرانی کرد، اما به نظر می رسد شدت این مشکلات فروکش کرده است.
جو بایدن ممکن است دچار دژاوو (آشناپندارى، احساس‌ تجربه‌ یا آشنایى‌ قبلى‌ با شخص‌ یا مکان‌ جدید) شده باشد، زیرا شهرک ها دوباره باعث بروز اختلاف در روابط آمریکا و اسرائیل شده اند. قرار نبود بعد از رفتن نتانیاهو این گونه باشد. نفتالی بنت مثل بی بی که دموکرات ها را به سمت ترامپ و جمهوری خواهان روانه کرد، رفتار نمی¬کند. اما بنت به اندازه نتانیاهو به شهرک سازی ها معتقد است. و تصمیم او در این هفته برای ادامه دادن تعداد بیشتری از آن‌ها در کرانه باختری، نه تنها دولت بایدن، بلکه برخی از اعضای دولت ائتلافی شکننده اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را نیز متأثر کرده است.
 
2010: آمریکایی ها پرشور بودند
اوباما در مارس 2010، معاون خود بایدن را به قصد «مأموریت حسن نیت» به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فرستاد.
برای اوباما، شهرک‌سازی اولین کار در پیشبرد روند صلح اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین بود. قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال 1967 و پس از اشغال کرانه باختری، غزه و اورشلیم شرقی توسط اسرائیل (رژیم صهیونیستی)به دنبال جنگ 6 روزه علیه همسایگان عرب این کشور به اتفاق آراء به تصویب رسید، خواستار «خروج نیروهای مسلح دولت یهودی از سرزمین‌های اشغالی در نبرد اخیر شد.»
اوباما در سال 2009 درخواست توقف شهرک سازی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را کرد تا بدین  وسیله نتانیاهو و محمود عباس را به میز مذاکره بکشاند.
وی در «سرزمین موعود» می نویسد که به نظر او «منطقی است که از طرف قوی تر (اسرائیل) (رژیم صهیونیستی) بخواهیم گام اول را در جهت صلح بردارد.» اما واکنش نتانیاهو شدیداً منفی بود.
بایدن در اورشلیم سعی کرد تا روابط بد بین رئیس خود و نتانیاهو را درست و دیپلماسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین را احیا کند.
در طول این سفر، وزارت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) طرح‌هایی را برای ساخت خانه‌های جدید در محله‌ای یهودی‌نشین در اورشلیم شرقی تأیید کرد. اگرچه اوباما خواستار توقف شهرک سازی در کرانه باختری و نه اورشلیم بود، اما این¬کار باعث از بین رفتن تلاش های آمریکا برای مذاکره و تحقیر بایدن شد.
اوباما این اعلامیه را «توهین شخصی» تلقی کرد و نتانیاهو گفت که زمان اعلام این خبر غیرعمدی بوده است.
اختلاف روابط اوباما و نتانیاهو جای خود را به رفتار دلپذیر بین بی بی و ترامپ داد. انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر جولان، کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران، بستن دفتر ساف در واشنگتن، و میانجی گری در توافق‌های عادی سازی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با امارات، بحرین، مراکش و سودان در دولت ترامپ اتفاق افتاد. و او اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را برای شهرک سازی تحت فشار قرار نداد.
هفته گذشته، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برنامه های خود را برای 3 هزار و 200 واحد مسکونی جدید در شهرک های کرانه باختری اعلام کرد. این تصمیم باعث نگرانی وزارت امور خارجه و بنابر گزارش ها، تماس خشم آلود آنتونی بلینکن با بنی گانتز شد.
 
اختلاف بین واشنگتن و اورشلیم دو طرفه است. بنت و شریک ائتلاف او، وزیر امور خارجه و نخست وزیر جایگزین، یائیر لاپید از تصمیم دولت بایدن برای افتتاح کنسولگری اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در اورشلیم استقبال نمی کنند.
دولت بایدن نسبت به سرمایه گذاری چین در حیفا ابراز نگرانی کرده است. اما اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باتوجه به پیوند نزدیکش با آمریکا، بین پکن و واشنگتن انتخابی نمی کند.
درحالی که بحران آمریکا باتوجه به اختلافات طرفین، دور از انتظار نبود، شدت و زمان‌بندی آن در عرصه سیاست و دیپلماتیک بازتاب هایی به همراه داشت.
«تهدید استراتژیک واقعی»برای بایدن، بنت، لاپید وچپگراهای اسرائیلی(رژیم صهیونیستی)، بازگشت احتمالی نتانیاهو است. و این همان چیزی است که اعضای ائتلاف بنت-لاپید را گرد هم آورد و منجر به نوعی تفاهم آرام با واشنگتن شد.
مقامات در اورشلیم، وزارت امور خارجه را سخت ترین مهره دولت برای شکستن می‌دانند، درحالی که شورای امنیت ملی و کاخ سفید بیشتر باعث نگرانی ائتلاف بنت می شوند. اگر کنست، هفته آینده بودجه را تصویب کند بنت، لاپید و گانتز باید طرحی برای تقویت اعتماد با واشنگتن ارائه دهند. با این فرض که بتوانند این موضوع را ابتدا بین خودشان حل کنند.»
 
 
منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟