آیا گروه های مسلح عراقی نقشی در حمله به مواضع ترکیه در خاک عراق دارند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با حمله راکتی به یکی از پایگاه‌های ترکیه در استان نینوا، ترکیه بار دیگر بمباران نقاطی از عراق به بهانه حضور عناصر پ‌ک‌ک را ازسرگرفت.

 با حمله راکتی به یکی از پایگاه‌های ترکیه در استان نینوا، ترکیه بار دیگر بمباران نقاطی از عراق به بهانه حضور عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را ازسرگرفت.

روز یکشنبه پایگاه نظامی زلیکان در استان نینوا هدف حمله راکتی قرار گرفت. ترکیه هیچ توضیحی درباره حجم خسارت‌های ناشی از این حمله نداد.

دیروز (سه‌شنبه) ترکیه استان‌های دهوک و نینوا را هدف حمله موشکی قرار داد.

پیش از این، در 30 اکتبر، ترکیه از فرود سربازهایش در مناطق کوهستانی اقلیم کردستان و حمله به یک هدف که عناصر حزب کارگران از آن استفاده می‌کنند خبر داد.

در 26 اکتبر هم مجلس ترکیه تمدید حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق و سوریه را به مدت 2 سال تمدید کرد و به دولت اجازه داد که نیروهای بیشتری را به این کشورها ارسال کند.

ترکیه که نیروهای پیاده‌نظام هم در عراق مستقر کرده از اوایل سال جاری میلادی پست‌های بازرسی هم در استان‌های دهوک و نینوا ایجاد کرده و اخیرا از تأسیس پایگاه نظامی تازه در عراق نیز خبر داده است.

در این میان، شهرستان سنجار که مرکز اصلی حضور عناصر حزب کارگران دانسته می‌شود، اصلی‌ترین هدف حملات ترکیه هم هست. این وضعیت باعث شد که گروه‌های مسلح عراقی تیپ‌های رزمی‌ای به سنجار اعزام کنند تا مانع از حملات ترکیه به این شهر شوند.

با وجود این، «سعد السعدی»، عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق، تأکید می‌کند که عصائب تا کنون هیچ حمله‌ای به نیروهای ترکیه‌ای نداشته است.

السعدی می‌گوید: «موضع عصائب در قبال حضور نظامی ترکیه و به صورت عام‌تر حضور نظامی خارجی در عراق روشن است و تا کنون بارها خواستار پایان دادن به حضور نظامی خارجی چه از جانب ائتلاف بین‌المللی و چه از جانب ترکیه شده‌ایم و آن را غیر قانونی و نقض حاکمیت ارضی عراق می‌دانیم به خصوص که ترکیه بدون اطلاع و هماهنگی دولت عراق دست به عملیات نظامی در خاک کشور می‌زند».

او افزود که «گروه‌های مقاومت» تاکنون هیچ موضع نظامی علیه نیروهای ترکیه نداشته‌اند و این موضوع را به دولت عراق واگذار کرده‌اند و دولت عراق موظف است که از روش‌های دیپلماتیک به حضور نظامی آنها پایان دهد.

به گفته السعدی درگیری نظامی میان نیروهای ترکیه و حزب کارگران هیچ‌گاه متوقف نشده و این در حالی است که حضور هردوی آنها در عراق غیر قانونی و نامشروع است.

از سوی دیگر، «اریز عبدالله»، از سران اتحادیه میهنی کردستان، تأکید می‌کند که ترکیه با هر معیاری کشور اشغالگر خاک عراق دانسته می‌شود و بمباران مناطق کردنشین به بهانه تعقیب عناصر پ‌ک‌ک را هیچ‌گاه متوقف نکرده است.

به گفته عبدالله ترکیه یک پایگاه نظامی بزرگ در بعشیقه دارد در حالی که در این شهر و اطراف آن هیچ عنصر حزب کارگران حضور ندارد.

او می‌افزاید که اخیرا پایگاه بعشیقه و دیگر مراکز حضور ترکیه هدف قرار گرفته بدون آنکه هیچ گروهی مسئولیت خود را در آن اعلام کند.

عبدالله می‌گوید که پیش‌روی ترکیه در خاک اقلیم کردستان ادامه دارد و ساکنان بسیاری روستاها ناچار به ترک سکونت‌گاه‌های خود شده‌اند و این روند متوقف نمی‌شود اما متأسفانه دولت مرکزی و دولت ایالتی اقلیم در برابر این مسائل کاملا سکوت کرده‌اند.

به گفته برخی منابع غیر رسمی، ترکیه 27 پایگاه در منطقه اقلیم کردستان عراق دارد که از آن برای آموزش و تمرین نیروهای خود استفاده می‌کند.

در سال 2018، «بن علی یلدریم»، نخست‌وزیر سابق ترکیه، به وجود 11 پایگاه در خاک عراق اذعان کرد.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟