صدور حکم اعدام برای یکی از اعضای «جوخه مرگ» در بصره

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شورای عالی قضائی عراق از صدور حکم اعدام برای قاتل دو روزنامه‌نگار عراقی در حین پوشش تظاهرات عراق در سال 2020 خبر داد.

شورای عالی قضائی عراق از صدور حکم اعدام برای یکی از اعضای «جوخه مرگ» بابت دست داشتن در قتل یک روزنامه‌نگار و یک عکاس خبری عراقی در حین پوشش تظاهرات عراق در سال 2020 خبر داد.

در بیانیه رسمی شورای عالی قضائی عراق آمده که دادگاه جنائی بصره برای مجرمی که مباشرت در قتل «احمد عبدالصمد» و «صفاء عبدالحمید»، دو خبرنگار عراقی در حین پوشش تظاهرات بصره داشته است، حکم اعدام صادر کرد.

بر اساس این بیانیه این مجرم به جرم خود با همه جزئیات اعتراف کرده است.

این بیانیه افزود که هدف از این جنایت «بر هم زدن امنیت و ثبات و ایجاد وحشت در دل مردم با اهداف تروریستی» بوده است.

در 10 ژانویه 2020 رسانه های عراقی از جان باختن «احمد عبدالصمد»، خبرنگار شبکه دجله در بصره، با حمله افراد مسلح خبر دادند.

این افراد سوار گروهی مسلح سوار بر یک خودرو چهارچرخ متحرک به عبدالصمد در حین پوشش تظاهرات مردم در بصره شلیک کردند و وی درجا از پای درآمد.

همزمان «صفاء غالی»، عکاس مطبوعاتی نیز هدف شلیک قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

این حوادث که همزمان با اوج گرفتن تظاهرات مردم در شهرهای گوناگون عراق رخ داد باعث خشم گسترده تظاهرات کنندگان شد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در فوریه سال جاری، در توئیتی نوشت: «جوخه مرگ که مردم ما در بصره را به وحشت انداخته و در خیابان های بصره گرد مرگ پراکنده بود اکنون در چنگ قهرمانان نیروهای امنیتی عراق هستند تا به صورت علنی و عادلانه محاکمه شوند. امروز قاتلان جنان ماذی و احمد عبدالصمد را گرفتیم و فردا نوبت انتقام خون ریهام یعقوب و هشام الهاشمی می رسد… عدالت فرونخواهد خفت».

این گروه به ترور چند مقام حکومتی و چند فعال مدنی در بصره هستند. از دیگر اتهامات آنها ترور دو روزنامه نگار عراقی در حین پوشش تظاهرات اکتبر 2019 (احمد عبدالصمد و صفاء غالی) و حمله به منزل مسکونی «اسعد العیدانی»، استاندار بصره، و همچنین حمله به منزل برادر استاندار، و نیز حمله و تخریب خانه مسکونی یک بازرگان مشهور در بصره متهم هستند.

از دیگر اتهام این باند تبهکار، حمله به یک کارمند دستگاه اطلاعات بصره، انفجار بمب دست ساز در خانه یک مقام امنیتی، و همچنین ترور و قتل استاندار سابق بصره (محمد مصبح الوائلی) در سال 2012 است.

برادر استاندار سابق بصره در اظهاراتی با رسانه های عراقی به صراحت این باند تبهکار را به یک گروه مسلح عراقی وابسته دانست و تأکید کرد که همین گروه فشارهای شدیدی را برای آزاد کردن بقیه افراد این باند آغاز کرده است.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟