هدف کارگروه جدید نیروی دریایی آمریکا: مهار ایران با سامانه‌های پهپادی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هدف کارگروه جدید نیروی دریایی آمریکا: مهار ایران با سامانه‌های پهپادی

  نخست، استقرار نیروی نیابتی مشترک اعراب خلیج‌فارس و اسرائیل در همسایگی ایران و دوم، استقرار ایستگاه سایبری و رصد اسرائیل در امارات متحده عربی.

درواقع هدف اصلی این ابتکار، بخشی از یک پروژه بزرگتر در قالب «ناوگان شبکه‌ای» می‌باشد که مسئولیت اصلی آن ادغام سریع سامانه‌های خودگردان پیشرفته با عملیات‌های دریایی و کرانه‌ای در منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز، خلیج عمان، تنگه باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز و بخش‌هایی از اقیانوس هند می‌باشد.

اندیشکده آمریکایی واشینگتن انستیتو در سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم «فرزین ندیمی» به تبیین و بررسی ابتکار عمل جدید ایالات‌متحده در حوزه پهپادی پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد:

  • ایران به‌سرعت به این اقدام واکنش نشان داد و آن را بخشی از توطئه گسترده آمریکا برای واگذاری مسئولیت‌های نظامی منطقه‌ای به سایر بازیگران خواند. درواقع از دیدگاه ایران، واشنگتن با اقدام فوق دو هدف دارد: نخست، استقرار نیروی نیابتی مشترک اعراب خلیج‌فارس و اسرائیل در همسایگی ایران و دوم، استقرار ایستگاه سایبری و رصد اسرائیل در امارات متحده عربی.
  • علاوه بر موقعیت جغرافیایی برتر و توانمندی بالای ایران در عرصه موشکی، این کشور برای انجام اقدامات تهاجمی اراده ثابت‌شده‌ای دارد و تحول این کشور به یک قدرت پهپادی منطقه‌ای می‌تواند منافع ایالات‌متحده را در منطقه تهدید کند. ترکیب ذهنیت تهاجمی و زرادخانه در حال رشد، هم وسایل و هم انگیزه لازم را برای رصد نزدیک عملیات کارگروه ۵۹ و اختلال در آن‌ها را به ایران می‌دهد؛ اما مهم‌تر از همه، ایران این اقدام را چالشی برای اقتدار پهپادی خود می‌بیند. مطمئناً سپاه پاسداران سعی خواهند کرد برای یافتن سیستم مقابله با آن‌ها، مهندسی معکوس و ایجاد پروپاگاندای پیروزی، این پلت فورم‌های بی‌سرنشین و خود ران پیشرفته و مدرن آمریکا را سرنگون کند.

نویسنده دربخش پایانی یادداشت می‌نویسد: 

ازآنجایی‌که چنین پلت فورم‌های خسارت‌های انسانی ندارند، احتمال کمتری وجود دارد که نابودی آن‌ها باعث واکنش جدی شود و ایران بدون شک به این مسئله واقف است؛ بنابراین ایالات‌متحده باید جایی برای تفسیر باقی نگذارد و قواعد درگیری مشخصی را وضع کند و اگر ضرورت باشد، باید به نیروهای ایرانی به‌خوبی تفهیم کند که واشنگتن با تحریکات علیه دارایی‌های سرنشین‌دار و بی‌سرنشین یکسان برخورد خواهد کرد. وگرنه، هرگونه آثار بازدارندگی که تشکیلات کارگروه ۵۹ ایجاد کند، ممکن است خیلی سریع ناپدید شود.

 

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/new-navy-task-force-aims-deter-iran-unmanned-systems

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟