گزارش المونیتور از همکاری های اقتصادی عراق و عربستان/ برآورد یک میلیارد دلاری سطح مبادلات تجاری

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سطح مبادلات تجاری عراق و عربستان در حال حاضر یک میلیارد دلار برآورد می‌شود و ریاض با افتتاح دو شعبه بانک تجارت و بانک الاهلی عراق در خاک عربستان موافقت کرده است.

عراق و عربستان در 6 نوامبر جاری درباره بازگشایی یک گذرگاه مرزی تازه میان دو کشور توافق کردند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، خواستار گسترش‌ همکاری‌ها و هم‌افزایی اقتصادی میان عراق و عربستان و همچنین عراق و دیگر کشورهای عربی منطقه شده‌اند.

نخستین گام در این راستا در سال 2020 با بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر برداشته شد. سطح مبادلات تجاری عراق و عربستان در حال حاضر یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

یک مقام مطلع در بانک مرکزی عراق به پایگاه خبری «المانیتور» خبر داد که یک هیئت بزرگ بانکی به ریاست «مصطفی غالب»، رئیس بانک مرکزی عراق، در 19 نوامبر برای گسترش مناسبات بانکی دو کشور به ریاض سفر خواهد کرد.

این مقام افزود که عربستان با افتتاح دو شعبه بانک تجارت و بانک الاهلی عراق در خاک عربستان موافقت کرده است. پیش از این در اکتبر گذشته هیئتی از عربستان برای مذاکره درباره افتتاح این شعبه‌ها به عراق سفر کرده بود.

«علاء الدین القیسی»، سخنگوی سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق، در گفت‌وگو با «المونیتور» تأکید کرد که عربستان پیش از این با بازگشایی گذرگاه مرزی جمیمه در استان المثنی موافقت کرده و قرار است هزینه‌های ساخت این گذرگاه مرزی از جانب عراق پرداخته شود.

استان المثنی از فقیرترین استان‌های عراق است که 52 درصد ساکنان آن زیر خط فقر به سر می‌برند و برای چنین استانی افتتاح گذرگاه مرزی با عربستان بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این، وزارت برق عراق محل اتصال شبکه برق کشور به عربستان را در همین استان تعیین کرده است.

«احمد منفی»، استاندار المثنی، تأکید می‌کند که این گذرگاه مرزی برای استان بسیار اهمیت دارد و استانداری 50 هکتار زمین برای این پروژه اختصاص داده که شامل مرکز مبادلات تجاری خواهد بود.

او می‌افزاید که همه نقشه‌های این پروژه آماده شده و ساخت آن حداقل یک سال طول خواهد کشد و اجرایی شدن کمک بسیاری به افزایش فعالیت بازرگانی در استان می‌کند ضمن آنکه موجب افزایش اشتغال در استان می‌شود و آن را مرکز انتقال کالا از عربستان به سراسر عراق می‌سازد.

«کریم محمد»، رئیس اتاق بازرگانی استان المثنی، نیز می‌گوید که این اتاق 5 هکتار را برای سوله جهت انبار کردن کالاها پیش از انتقالشان به سراسر عراق اختصاص داده است. او می‌افزاید که راه‌اندازی این گذرگاه مرزی، زمان انتقال کالا از عربستان به عراق را به نصف کاهش می‌دهد.

عربستان پیش از این خواستار سرمایه‌گذاری برای توسعه یک میلیون هکتار از صحرای استان المثنی به منظور ساخت کارخانه لبنیات و بذر و علوفه شده بود اما این وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که امکان تأمین آب لازم برای این پروژه را ندارد.

با این همه، موج مخالفت‌های گسترده افراد و صفحه‌های اجتماعی وابسته به گروه‌های مسلح این شائبه را ایجاد کرد که این پروژه تحت فشار این گروه‌ها منتفی شده است.

عربستان در پی رقابت با ایران و چین و ترکیه در بازارهای عراق است اما گذرگاه مرزی عرعر به تنهایی برای این مقصود کفایت نمی‌کند.

جدا از مبادلات تجاری، گذرگاه مرزی جمیمه می‌تواند به انتقال زمینی زائران از ایران و ترکیه و البته عراق به عربستان کمک کند.

عربستان در پی بازگشایی دو گذرگاه مرزی دیگر در عراق است که یکی به بصره و دیگری به نجف اشرف می رسد که می‌تواند مبادلات تجاری دو کشور را به بیش از 3 میلیارد دلار برساند. البته این موضوع با چالش‌های مهمی هم روبه‌روست چون همه این استان‌ها در مناطق شیعه نشینی هستند که گروه‌های مسلح مخالف عربستان در آن نفوذ بالایی دارند.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟