نگاهی به روند خروج نیروهای رزمی امریکا از عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مسئولان عراقی از تداوم خروج تدریجی نیروهای امریکایی به همراه تسلیحات سنگین و جنگ‌افزارهای حساس از عراق خبر دادند.

مسئولان برجسته عراقی که یکی از آنها در ارتش عراق دارای درجه ژنرالی است از تداوم خروج تدریجی نیروهای امریکایی به همراه تسلیحات سنگین و جنگ‌افزارهای حساس خبر دادند.

این مسئولان عراقی تاکید دارند که 31 دسامبر آتی همچنان زمان نهایی خروج همه نیروهای رزمی امریکا از کشور و جایگزین شدن آن با تیم‌های نظامی مستشاری و آموزشی است همچنین فعالیت نظامی هوایی امریکا در مدار 32 و 35 درجه که شامل شمال و غرب عراق است، ادامه خواهد داشت.

«جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در دیدار ماه ژوئیه گذشته خود با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد نقش امریکا در عراق بر تداوم آموزش نیروهای نظامی تمرکز خواهد کرد و ما به عراق در مقابله با داعش کمک خواهیم کرد اما در پایان سال جاری دیگر ماموریت رزمی در این کشور نخواهیم داشت.

در این میان، برخی گروه‌های شبه‌نظامی با انجام حملات پهپادی و راکتی علیه پایگاه‌های میزبان نیروهای خارجی در تلاش هستند تا زمینه خروج همه نظامیان بیگانه از این کشور را فراهم کنند.

در اوایل ماه جاری یک تیم نظامی و امنیتی بلندپایه عراقی نشستی غیر علنی در بغداد با حضور «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق و سرلشکر عبدالامیر الشمری معاون فرمانده عملیات مشترک با هیاتی از ائتلاف بین المللی به ریاست ژنرال جان برینان فرمانده عملیات عزم پولادین در عراق و سرهنگ ریچارد بیل معاون بریتانیایی وی و سرهنگ فنسان کوست مدیر ادراه مشترک در ائتلاف برگزار کرد که در پایان آن بر تداوم اجرای بندهای توافق مربوط به انتقال ماموریت نیروهای امریکایی از رزمی به آموزشی و مستشاری تاکید شد.

در همین چارچوب، دو مسئول عراقی در بغداد که یکی ژنرال در فرماندهی عملیات مشترک است، از تداوم عملیات انتقال نیروهای رزمی امریکا از طریق هوا با هماهنگی مقامات عراقی خبر داد و در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: ارتش امریکا طی دو ماهه گذشته در بیش از سه مرحله، نیروهای رزمی خود را خارج کرده است و مرحله بعدی نیز به زودی اجرایی خواهد شد و همه اینها دارای ماموریت رزمی در قالب ائتلاف بین‌المللی بودند.

این مسئول عراقی تاکید کرد امریکا تجهیزات نظامی حساس و تسلیحات سنگین از جمله بالگردهای رزمی که در سال‌‍های 2015 و 2017 میلادی برای پشتیبانی از نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی شهرها از چنگال داعش مورد استفاده قرار گرفت را از پایگاه عین الاسد در غرب استان الانبار منتقل کرده است.

این مقام عراقی ادامه داد: زمان باقی مانده برای تکمیل توافق دو کشور کافی است و کمیته‌های فنی عملیات جایگزین‌سازی این نیروها با نیروهای مستشاری و آموزشی را برعهده دارند.

وی تاکید کرد عملیات پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌المللی به دلیل توانایی در انجام حملات و پاسخگویی سریع به عملیات نظامی علیه داعش در شمال و غرب عراق ادامه خواهد داشت.

در همین ارتباط، «بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان پیشین عراق به العربی الجدید گفت: عراق اخیرا بیش از 800 خدروی نظامی مختلف را از نیروهای امریکایی تحویل گرفته است و نیروهای امریکایی با هواپیما از طریق کویت از عراق خارج می شوند.

الزیادی گفت: هم اکنون از مجموع 2500 نیروی امریکایی در عراق حدود 1500 سرباز امریکایی باقی مانده است و طبق اطلاعات من، گام دوم خروج نظامیان امریکایی فردا دوشنبه انجام خواهد شد و تسلیحات و جنگ‌افزارها با هواپیما از عراق به پایگاه‌های امریکایی در کشورهای شورای همکاری منتقل می شود.

از سوی دیگر، «احمد الشریفی»، کارشناس نظامی عراقی اظهار داشت: اقدامات کنونی ارتش امریکا در ترک اراضی عراق را نمی‌توان خروج نامید بلکه جایگزین‌‍سازی با نیروهای دیگر است.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟