نقش ایران در حمایت از حوثی ها و ادامه جنگ داخلی یمن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رستم قاسمی معاون فرمانده روابط اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران در ماه آوریل در مصاحبه با روسیه تودی گفته بود: ایران به حمایت نظامی خود از حوثی ها ادامه می دهد و نیروهای نظامی ایران در یمن مشاور نظامی حوثی ها هستند.

جنگ مخرب یمن میان نیروهای وابسته به حکومت یمن با حوثی ها از شش سال قبل تا کنون ادامه دارد. تغییر معادلات موجود در یمن به مواضع حامیان منطقه ای طرفین درگیر جنگ بستگی دارد. درباره حمایت سعودی ها از حکومت یمن سند موثقی وجود ندارد، اما طبق ارزیابی ها، دیوان پادشاهی، سازمان اطلاعاتی، سفارت سعودی و مرکز کمک های ملک سلمان از نیروهای حکومت یمن حمایت می کنند.
ایران در سطوح مختلف و به صورت همه جانبه از حوثی ها حمایت می کند. اما حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بسیار پراکنده و نامنظم است. هنگامیکه حوثی ها در سپتامبر 2014 میلادی صنعا پایتخت یمن و سایر مناطق یمن را تصرف کردند، عربستان سعودی در 15 مارس 2015 میلادی برای بازگرداندن عبدالربه منصور هادی به حکومت یمن به طور مستقیم وارد جنگ داخلی یمن شد. ایران نیز قاطعانه از حوثیها حمایت کرد و موفق شد که عربستان سعودی را به عنوان یک نقش آفرین شکست خورده نشان دهد.
گفته می شود که با توجه به آنکه یمن تحت محاصره است، ایران از راههای قاچاق و پنهان برای حوثی ها سلاح و منابع مالی تامین می کند. حوثی ها در دو سال اخیر از موضع دفاعی خارج به سیاست تهاجمی روی آوردند و نقاط راهبردی را که از دست داده بودند، بار دیگر بدست آوردند. حوثی ها همچنین شهر مارب در شرق صنعا را که مرکز منابع نفت و گاز طبیعی است را محاصره کرده و در آستانه تصرف مرکز شهر هستند.
حمایت ایران از حوثی ها در جنگ داخلی یمن
منابع دیپلماتیک ایران چند بار مدعی شده اند که در جنگ یمن دخالت مستقیمی ندارند. اما مقامات نظامی ایران آشکارتر سخن می گویند. سرلشکر غلام رشید از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب ایران گفته است: حوثی ها یکی از شش سپاه برونمرزی است که به نفع ایران جنگ خواهند کرد. غلام رشید افزود: قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب قبل از کشته شدن در سوم ژانویه 2020 میلادی توسط آمریکا در فرودگاه بغداد، در ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته بود که در خارج از مرزهای ایران شش سپاه جنگجو از جمله حوثی ها را سازماندهی کرده و تشکیل داده است.
ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بنادر یمن را تحت کنترل خود گرفته است.
ایران، حسن ایرلو را سفیر یمن در نزد حوثی ها منصوب و به صنعا اعزام کرده است. بدین سبب صحت اتهامات درباره اینکه تهران نیروی نظامی کارشناس سپاه پاسداران انقلاب و حزب الله لبنان را برای جنگ در یمن اعزام کرده است، تقویت می شود.
رستم قاسمی معاون فرمانده روابط اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران در ماه آوریل در مصاحبه با روسیه تودی گفته بود: ایران به حمایت نظامی خود از حوثی ها ادامه می داد و نیروهای نظامی ایران در یمن مشاور نظامی حوثی ها هستند. وی افزود: حوثی ها زیر سایه کمک های تسلیحاتی ایران به قدرت نظامی تبدیل شده و سپاه پاسداران انقلاب حتی در تولید سلاح در یمن به حوثی ها کمک می کند. حوثی ها علاوه بر کمک های مالی و پولی ایران، از مردم یمن رشوه گرفته و کمک های مردمی و بیش از 4 میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی یمن را غارت کرده و منابع مالی زیادی را در اختیار دارد.
بنا به گزارش تحقیقاتی پایگاه اینترنتی ” El-Masdar Online”؛ قاچاق کالا و سلاح توسط ایران از طریق دریا و راه های زمینی انجام می گیرد. در مرحله اول قاچاق دریایی از بنادر ایران شروع و تا بنادر دریای عمان ادامه دارد و در نقطه خاصی میان دریای عمان و ایران به پایان می رسد. در مرحله دوم قاچاق دریایی میان عمان تا سواحل یمن انجام می گیرد و به پایان می رسد و یا از ایران به تایلند و از تایلند به بنادر یمن منتقل می شود.
مرحله سوم قاچاق کالاها و سلاح از طریق شرکت های صوری و از تایلند به سواحل سومالی و جیبوتی منتقل شده و در 5 مایلی سواحل یمن با استفاده از قایق های کوچک به یمن منتقل و به حوثی ها تحویل داده می شود.
سلاح ها از طریق زمینی و عمان به شهر ٱلْمَهْرَه یمن منتقل می شود.
بنا به گزارش کمیته کارشناسان بین المللی سازمان ملل متحد؛ افراد و تشکل های ایران با استفاده از کشتی های بادبانی سنتی سلاح و مهمات فراوانی را به حوثی ها و متحدان آنها ارسال می کنند و تعداد زیادی سند و دلیل درباره قاچاق سلاح از طریق دریای عرب برای حوثی ها وجود دارد. نیروهای حکومت یمن، نیروهای ائتلاف عربی و ناوگان جنگی آمریکا در این مناطق در شش ماه اخیر تعداد زیادی سلاح و مهمات و موشک و پهپادهای قاچاقی ارسالی از ایران را کشف و ضبط کردند.
حمایت عربستان سعودی از حکومت یمن
رژیم عربستان سعودی در سه سال اول جنگ داخلی یمن میزبان رئیس جمهور، حکومت و مقامات حکومتی یمن در ریاض بود و از جنگ یمن با دست و دل باز حمایت کرد. سعودی ها به نیروی مقاومت مردم یمن که در صفوف حکومت یمن در حال جنگ با حوثی ها بودند، سلاح های پیشرفته ویژه ای تحویل داد. اردوگاه های آموزش نظامی را برپا کرد و در عملیات هوایی و زمینی و دریایی علیه حوثی ها حمایت کرد و پول بسیار زیادی به حکومت یمن پرداخت. عربستان سعودی به عبدالربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، معاونان رئیس جمهور و حکومت یمن، دیپلمات ها و ارتش یمن ، عشایر یمن ، نویسندگان و خبرنگاران یمن مبالغ هنگفتی پرداخت کرده است. عشایر یمن بیش از دیگران از حمایت های هنگفت مالی و پولی سعودی ها برخوردار شدند. عربستان سعودی برای تبدیل روسای عشایر یمن به حنگ سالاران، هدایای گرانقیمتی نیزبه آنها می دهد. عربستان سعودی به دلیل کاهش قیمت نفت و هزینه مالی زیاد از سال 2017 میلادی به بعد کمک مالی و پولی خود را به حکومت یمن و عشایر کاهش داد و بودجه جنگی حکومت یمن نیز محدودتر شد.
عربستان سعودی درحال حاضر مخارج منصور هادی رئیس جمهور یمن و پرسنل تحت امر وی مقیم ریاض و نیروهای جنگجوی وابسته به منصور هادی در یمن را تامین می کند. اما در چند مدت اخیر مشاهده می شود که عربستان سعودی حقوق پرسنل حکومت یمن و نیز ارسال سلاح به یمن را کاهش داده است. حکومت ریاض مبالغ پرداختی به متحدانش در جنگ یمن را پنهان نگه می دارد و تنها از ارسال کمک انسانی به یمن سخن می گوید.
الربیعه مدیر کل مرکز کمک ملک سلمان و مشاور دیوان پادشاهی سعودی اعلام کرده است که جمع کل کمک های عربستان سعودی به یمن بیش از 17 میلیارد و سیصد میلیون دلار است.
کمک های امارات عربی متحده به جنگ داخلی یمن
امارات عربی متحده در ماه های اول جنگ یمن؛ گروه های مسلح نظامی وابسته به خود را در یمن سازماندهی کرده و در معادلات جنگ داخلی یمن ” باهوش ترین” طرف درگیری شمرده می شود. امارات عربی متحده برخلاف عربستان سعودی حمایت خود را از یک کانال مشخص در جنگ یمن انجام می دهد.
حکومت ابوظبی جزایر سُکوترا و بنادر یمن ومناطق راهبردی و سوق الجیشی یمن و منطقه بلحاف یمن که مرکز بزرگ تاسیسات گاز طبیعی این کشور است را اشغال کرده و برای خود در جنگ یمن سرمایه گذاری کرده است.
نیروهای مسلح تحت حمایت امارات عربی متحده بر عدن پایتخت موقت یمن و مناطق جنوبی یمن تسلط دارند.
امارات عربی متحده با استفاده از نیروهای “شورای موقت جنوب یمن” و در سواحل غربی یمن با استفاده از نیروهای مشترک، در صحنه یمن از قدرت موثری برخوردار شده است. امارات عربی متحده نیز مانند عربستان سعودی به پاس همکاری صادقانه عشایر حضرالموت و شبوه کمکهای مالی فراوان و هدایایی به آنها ارائه می دهد. نیروهای شورای موقت جنوب از درآمد گمرکات یمن تحت کنترل حکومت یمن سهمی دریافت می کنند، اما حامی مالی و پولی اصلی شورای نیروهای جنوب یمن، امارات عربی متحده است.
….
دولت ترکیه نیز از عبدالربه منصور هادی حمایت می کند و سفیر حکومت منصور هادی در آنکارا اقامت دارد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اوایل جنگ داخلی یمن در 26 مارس 2015 میلادی در مصاحبه با کانال تلویزیونی فرانس 24 از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی تحت حمایت آمریکا حمایت و اعلام کرده بود که ترکیه به نیروهای ائتلاف عربی کمک های اطلاعاتی و تدارکاتی ارائه خواهد داد. اردوغان تاکید کرده بود که ایران و گروه های تروریستی باید از منطقه خارج شوند.

منبع:https://www.aa.com.tr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟