وحشت از جنگ داخلی در میان فلسطینیان کرانه باختری

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در چند روز گذشته، چهار دانشگاه در کرانه باختری رود اردن به دلیل برخوردهای خشونت‌بار میان دانشجویان و طایفه‌های رقیب با یکدیگر بسته شده‌اند.

به گزارش اورشلیم پست، از روز چهارشنبه، شکایت‌ مردم از مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین اوج گرفته است. آن‌ها متهم‌اند که برای برقراری قانون و آرامش اقدام‌های کافی انجام نمی‌دهند و بخش‌هایی از کرانه‌ غربی رود اردن صحنه هرج‌ومرج و درگیری‌های خشونت‌بار شده است. مردم عادی فلسطینی از آن نگران‌اند که این خشونت‌ها به یک جنگ داخلی تمام عیار به‌ویژه میان قبایل بزرگ و دارودسته‌های مسلح در الخلیل و شمال کرانه باختری تبدیل شود.

به دلیل رویدادهای خشونت‌بار و برخوردهای مسلحانه میان گروه‌های مختلف رقیب، در چند روز گذشته چهار دانشگاه در این مناطق تعطیل شده‌اند. دانشگاه القدس در شهر ابو دیس در جنوب اورشلیم پس از آن بسته شد که یک تفنگدار نقاب‌دار از روستایی در نزدیکی دانشگاه به روی اتومبیل‌ دانشجویان و استادان دانشگاه آتش گشود. منشا این تیراندازی یک اختلاف قدیمی بر سر زمینی در کنار دانشگاه بوده است که اکنون به‌عنوان پارکینگ دانشگاه استفاده می‌شود.

دانشگاه بیرزید در شمال رام‌الله نیز وقتی بسته شد که میان دانشجویانی که هوادار گروه‌های رقیب الفتح بودند، برخوردهای خشونت‌باری رخ داد. در روز سه‌شنبه، دانشگاه‌های الخلیل و پلی‌تکنیک فلسطین در الخلیل هم در پی منازعه‌ای خشونت‌بار میان دانشجویانی از طایفه‌های رقیب بسته شدند.

 

در پی زدوخوردهای خیابانی میان مردان مسلح نقاب‌دار در هفته گذشته، بسیاری از مغازه‌ها به‌ویژه در شهر عبرون، کرکره‌های خود را پایین کشیده و کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند.عبدالوهاب غیث، رهبر یکی از بزرگ‌ترین طوایف عبرون، به اورشلیم پست گفته است که وضعیت در عبرون بسیار خطرناک و شکننده شده است. او مقام‌های فلسطینی را مسئول امنیت شهر الخلیل می‌داند و می‌گوید: «مقام‌های فلسطینی ۵۰۰ مامور نظامی را برای برقراری امنیت به الخلیل فرستاده بودند و یک ماه صدای شلیک تفنگ در شب‌ قطع شده بود. اما این نیروها به‌تازگی به شهر جنین اعزام شده‌اند و هرج‌ومرج به شهر بازگشته است.»

از آغاز دوباره درگیری‌ها میان دو طایفه بزرگ این منطقه، دست‌کم چهار تن زخمی شده‌اند. منابعی در شهر به اورشلیم‌پست گفته‌اند که دو طرف حداقل ۲۰ خانه، اتومبیل و مغازه در شهر را آتش زده‌اند. یکی از طایفه‌ها طایفه دیگر را به دست داشتن در قتل یک راننده تاکسی از این طایفه که دو ماه پیش رخ داده، متهم کرده است. آن‌ها می‌گویند که به دلیل روابط تنگاتنگ این طایفه با سازمان فتح، قاتلان از تعقیب قضایی مصون مانده‌اند.

یک دکان‌دار به اورشلیم‌پست گفته است که هر شب صدای تیراندازی از خیابان‌ها به گوش می‌رسد و هیچ پلیسی در خیابان‌ها دیده نمی‌شود. او می‌گوید مقام‌های فلسطینی یا نمی‌توانند اوضاع را کنترل کنند یا تمایلی بدین کار ندارند. یکی از سران طایفه جابری نیز به این رسانه اسرائیلی گفته است که بسیاری از مجرمان و افراد مسلح از گروه‌هایی‌اند که با فتح در ائتلاف‌اند؛ تشکیلاتی که نیروهای پلیس در کرانه باختری را کنترل می‌کند. او در ادامه افزوده است که تفنگداران نقاب‌داری که شب‌ها در پی رعب‌افکنی در دل شهروندان الخلیل‌اند، همان کسانی‌اند که در طول روز لباس پلیس بر تن دارند.

به گفته این بزرگ طایفه جابری، سران این طایفه از پادشاه اردن خواسته‌اند برای متوقف کردن درگیری‌ها و تیراندازی‌ها در عبرون سربازان اردنی را به آنجا بفرستد.

در روستاهای نزدیک جنین نیز درگیری‌های پراکنده‌ای میان گروه‌های مسلح رخ داده است. حضور طرفداران مسلح هوادار حماس در این شهر نیز به‌تازگی بسیار پررنگ‌تر شده و نشانگر افزایش اقبال به حماس در کرانه باختری‌ است.

کمیسیون مستقل فلسطینی برای حقوق بشر از فتح خواسته است که برای محافظت از زندگی و سرمایه‌ فلسطینیان اقدام‌های ضروری را انجام دهد.

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟