بازی قدرت ایران در جهت از بین بردن ائتلاف عربی ضد ایرانی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ایران در دوران ریاست جمهوری «ابراهیم رئیسی» قرارداد همکاری اقتصادی با امارات امضا کرده است. هدف تهران برای تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگتر نیز ممکن است چیزی باشد که جدول زمانی مذاکرات هسته‌ای را تعیین می­کند.

«محمد بن زاید» -حاکم امارات- هفته شلوغی در پیش دارد. وی قرار است روز چهارشنبه برای اولین دیدار خود با «رجب طیب اردوغان» -رئیس جمهور ترکیه- وارد این کشور شود. این اتحاد جدید پس از چندین سال خصومت عمیق به وجود آمد.

قرارداد همکاری اقتصادی که به موجب آن کالا از امارات به ایران و سپس به ترکیه ارسال می­شود، هم اکنون مصر را نگران کرده است، زیرا این کشور نگران کاهش قابل توجه ترافیک از طریق کانال سوئز است. قرارداد جدید زمان حمل و نقل را از 20 روز از طریق کانال به یک هفته کاهش می‌دهد. این اولین قرارداد همکاری بین امارات و ایران نیست. توافقنامه همکاری نظامی ‌دو کشور در سال 2019 با هدف حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس، پس از خروج امارات از جنگ یمن و رها کردن شریک خود یعنی، عربستان انجام شد. از آن زمان، امارات در برابر حملات حوثی‌ها به بنادر و سایر اهداف خود از مصونیت برخوردار بوده است.

در طول هفته‌ای که شاهزاده محمد در ترکیه در مورد پروژه‌های میلیارد دلاری با اردوغان گفتگو می­کند، «تاحنون» -مشاور امنیت ملی- او برای اولین بار به ایران سفر خواهد کرد تا گسترش روابط اقتصادی را تا سطح دیپلماتیک کامل بررسی کند. این امر شامل آماده‌سازی زمینه برای تجدید روابط با ترکیه، تهیه پیش‌نویس توافقنامه صلح با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و تقویت روابط کشورش با چین، روسیه، آمریکا و اخیراً سوریه بود.

شاید بتوان انتظار داشت که حاکم امارات در مرحله بعدی به تهران سفر کند و به ائتلاف عربی ضد ایران که توسط محمد بن سلمان تشکیل شده بود، پایان دهد. به هر حال، شاهزاده سعودی از  اقدامات همکار اماراتی خود ناراحت نمی­شود، زیرا عربستان  پیش از این سه دور مذاکره با مقامات ارشد ایرانی در بغداد برگزار کرده است. افزایش روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس حائز اهمیت است. زمانی که تهران به بازار جهانی نفت بازگردد، ایران، عربستان ، امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس باید همکاری نزدیکتری داشته باشند.

 

 

منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟