تاکید پادشاه اردن بر لزوم پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن ضمن تاکید بر «لزوم تلاش‌ها برای شکستن بن‌بست در روند صلح»، هشدار داد: «خاورمیانه نمی‌تواند از صلح برخوردار شود مگر اینکه اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی پایان یابد».

پادشاه اردن در آستانه بیست‌ونهم نوامبر، روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، در نامه‌ای خطاب به شیخ نیانگ، رئیس کمیته پیگیری حقوق مسلم و تصرف‌ناپذیر ملت فلسطین در سازمان ملل متحد، نوشته است: «تا زمانی که اشغالگری ادامه داشته باشد، صلح هرگز نمی‌تواند در خاورمیانه تامین شود.»

این در حالی است که اسرائیل از سال  ۱۹۶۷ تاکنون قدس شرقی و کرانه باختری را اشغال کرده است. در حال حاضر نزدیک به ۳.۱ میلیون فلسطینی در کنار بیش از ۶۷۵ هزار اسرائیلی ساکن شهرک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، زندگی می‌کنند.

پادشاه اردن در ادامه، بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای خروج از بن‌بست در روند سازش، حمایت از اعتمادسازی‌ها، جلوگیری از تشدید تنش‌ها و هرگونه اقدام و تخلفی که شانس دستیابی به صلح را تضعیف می‌کند، از جمله فعالیت‌های غیرقانونی شهرک‌سازی اسرائیل، مصادره اراضی فلسطینیان، تخریب خانه‌ها و آواره کردن مردم فلسطین، تاکید کرد.

ملک عبدالله دوم در پیام خود که در خبرگزاری دولتی اردن (پترا) منتشر شد، تصریح کرد: «همچنین لازم است همه ابزارهای حمایتی برای تداوم کار آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) ارائه شود». او افزود: «بر اساس دستور سازمان ملل متحد، این آژانس تا هنگام دستیابی به یک راه‌حل عادلانه و فراگیر که به تمام مسائل مربوط به وضعیت نهایی رسیدگی کند و مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله قطعنامه ۱۹۴، حافظ حقوق فلسطینی‌ها باشد، باید به تلاهایش برای بازگشت آوارگان و جبران خسارت‌ها ادامه دهد.»

البته آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاورنزدیک که به بیش از پنج میلیون پناهجوی فلسطینی در فلسطین، اردن و لبنان کمک می‌کند، برای تامین بودجه سالانه خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. این آژانس در اوایل ماه اکتبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که در تلاش برای دستیابی به ۸۰۰ میلیون دلار برای ادامه کمک به آوارگان فلسطینی است.

پادشاه اردن در پایان، حمایت جامعه جهانی از تشکیلات خودگردان فلسطین را خواستار شد تا بتواند «وظایف و مسئولیت‌های خود در قبال مردم فلسطین و مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را که از سال‌ها پیش به این سو به بن‌بست رسیده شده است، انجام دهد».

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟