ضرورت واکنش نسبت به سیاست هراس‌افکنی ایران در قبال آذربایجان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هراس‌افکنی ایران در قبال آذربایجان
رزمایش گسترده ماه گذشته نیروهای مسلح ایران در نزدیکی مرز آذربایجان در باکو به‌عنوان یک اقدام ارعاب‌آمیز تلقی شد که اظهارات مقامات ایران نیز این موضوع را تائید کرد.

اندیشکده صهیونیستی موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم در تحلیلی به قلم «اران لرمن» در تببین و بررسی سیاست ایران در قبال آذربایجان می‌نویسد: «مانورهای نظامی گسترده ایران در نزدیکی مرزهای آذربایجان برای ترساندن رهبری در باکو، جلوگیری از محدودکردن تجارت غیرقانونی ایران با ارمنستان و وادارکردن آذربایجان به کاهش روابط استراتژیک این کشور با اسرائیل طراحی شد. در پاسخ، اسرائیل باید مراقب باشد که از پذیرش تعهداتی که خارج از توانایی آن است، اجتناب نماید. بااین‌حال، اسرائیل باید روسیه و سایرین را از عواقب رفتار تهدیدآمیزی ایران آگاه کند.»

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • رزمایش گسترده ماه گذشته نیروهای مسلح ایران در نزدیکی مرز آذربایجان در باکو به‌عنوان یک اقدام ارعاب‌آمیز تلقی شد که اظهارات مقامات ایران نیز این موضوع را تائید کرد. تهران در مورد بلوغ سیاسی علی‌اف (در مقایسه با پدر فقید و بسیار باتجربه‌اش) تردید داشت. مقامات ایران نسبت به تأثیرگذاری و نفوذ بازیگران خارجی انتقاد و آشکارا تهدید کردند که در صورت تداوم چنین «نفوذهایی» (حضور اسرائیل در آذربایجان) به این کشور حمله خواهند کرد.
  • با تشدید تنش بر سر برنامه هسته‌ای، تهران ظاهراً امیدوار است که کشورهای منطقه را بترساند و آن‌ها را از ارائه هرگونه کمکی به اسرائیل و سایر نیروهای متحد علیه رژیم ایران بر حذر دارد. درنهایت، ایران به دنبال خنثی‌کردن آن چیزی است که به گمان آن‌ها برنامه‌های اسرائیل است و این کشور را از اقدام علیه ایران بازمی‌دارد؛ بنابراین، پیامدهای فشار ایران بر آذربایجان بسیار فراتر از محدوده جنوب قفقاز است. این به فهرست رو به رشدی از نقاط اصطکاک و تنش می‌افزاید که در آن رژیم ایران آشکارا به دنبال آزمایش محدودیت‌های پاسخ‌های بین‌المللی، غربی و درنهایت اسرائیل (و اعراب) است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد :

 

اسرائیل باید در قبال سیاست ایران نسبت به آذربایجان به اقدامات زیر مبادرت ورزد:

  • ضمن حفظ تفاهمات دوجانبه با آذربایجان، تبادل اطلاعات محتاطانه باید ادامه یابد و عقلانی نیست که اسرائیل هرگونه تعهدی را که محقق نمی‌شود و ممکن است تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کند، بپذیرد.
  • در سطح دیپلماتیک و به‌عنوان بخشی از بحث گسترده‌تر در مورد نیات و اقدامات ایران، اسرائیل نمی‌تواند الگوی ارعاب ایران را نادیده بگیرد. این باید یکی از نقاط کانونی در تلاش مستمر اسرائیل برای هشدار دادن به دولت آمریکا و متحدان غربی آن در مورد خطر فزاینده‌ای باشد که در بی‌پاسخ ماندن اقدامات ایران وجود دارد.
  • درنهایت، بعید است که ایران در معرض خطر رویارویی با یک همسایه کاملاً مسلح، در زمین‌های دشوار و با عواقب غیرقابل‌پیش‌بینی قرار گیرد؛ اما روشی که تهران اکنون از ارعاب نظامی و همچنین اقدامات تروریستی توسط گروهای نیابتی و سایر ابزارهای تهدید بازیگران منطقه استفاده می‌کند، باید به عاملی در تدوین سیاست غرب در قبال ایران در این دوره تبدیل شود.

 

 

https://jiss.org.il/en/lerman-irans-intimidation-of-azerbaijan-must-be-answered/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟