چگونه سیاست‌های ضد ایرانی آذربایجان نتیجه عکس دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چگونه سیاست‌های ضد ایرانی آذربایجان نتیجه عکس دارد
«دستاوردهای نظامی آذربایجان در مقابل ارمنستان، باکو را ترغیب کرده که آشکارا همسایه جنوبی خود را نیز به چالش بکشد.

 «دستاوردهای نظامی آذربایجان در مقابل ارمنستان، باکو را ترغیب کرده که آشکارا همسایه جنوبی خود را نیز به چالش بکشد. زمانی که ایران در نزدیکی مرزهای آذربایجان، رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای برگزار کرد، وب‌سایت‌های آذری سعی کردند به‌طور گسترده تبلیغ کنند که زرادخانه‌ی متعارف ایران در مقابل تجهیزات نظامی پیشرفته‌ی آذربایجان که تحت حمایت و پشتیبانی اسرائیل و ترکیه است، قدرتی ندارد. درواقع علی‌اف بر تداوم حمایت و پشتیبانی نظامی و دیپلماتیک اسرائیل و ترکیه در مقابل ایران حساب کرده است»

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌هایی اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

 

در شرایطی که مناسبات ایران با کشورهای عربی به‌خصوص عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی به‌آرامی در حال بهبود است، آذربایجان به‌عرصه فعالیت‌های ضد ایرانی تبدیل‌شده است. از زمان شروع درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ م. مجموعه‌ای از اتاق فکرهای آمریکا درصدد گسترش درگیری با ایران به امید تجزیه‌ی این کشور هستند.

سیاستی که تعقیب می‌شود این است که اقدام علیه ایران بر اساس خطوط قومی یا حداقل تقویت جنبش‌های جدایی‌طلب مسلح در دستور کار قرار بگیرد تا تهران را مجبور به چرخش به سمت مسائل داخلی خود کند. با تشدید تنش میان ایران و آذربایجان، ستیزه‌جویان علیه تهران، این هدف را در دسترس خود می‌بینند. از دیدگاه علی‌اف مزایای احتمالی دلجویی اسرائیل و ایالات‌متحده بیشتر از خطرات و هزینه‌های عصبانیت ایران است.

با شروع درگیری میان ایران و آذربایجان، نگاه طولانی‌مدت ایران را در مورد قفقاز به‌عنوان یک استان ازدست‌رفته که در قرن نوزدهم توسط امپراتوری روسیه از ایران جدا شد، دوباره زنده کرد. ظهور ملی‌گرایی ایرانی در چارچوب دینی و سکولار یکی از پیامدهای بلندمدت است که علی‌اف و حامیانش نتوانستند آن را پیش‌بینی کنند. در واکنش به سیاست‌های آذربایجان، ایران تصمیم گرفت که از ارمنستان به‌عنوان مجرای خود برای تجارت شمال و جنوب استفاده کند، پروژه‌ای که آذربایجان در آن سرمایه‌گذاری بزرگی به‌عنوان بلیطی برای رونق اقتصادی‌اش پس از نفت خود کرده است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«در شرایط کنونی ایران دارای قدرت بازدارندگی در مقابل آذربایجان است؛ زیرا برد موشک‌های آن تمام قلمروی آذربایجان را پوشش می‌دهد. در گذشته، رهبران ایران به‌خوبی نشان داده‌اند که اگر منزوی شوند، از حمله به دشمنان خود دریغ نخواهند کرد؛ بنابراین، دشمنی و اقدامات تحریک‌آمیز علی‌اف علیه ایران، امنیت بلندمدت آذربایجان را تضعیف می‌کند.»

 

 

https://responsiblestatecraft.org/2021/10/22/how-azerbaijans-anti-iran-policies-are-backfiring/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟