شیعی دانستن بهار عربی بی‌انصافی است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همانند اکثر مواقع جریان‌های سنی به انتقاد از شیعیان برخواستند و بدون اشاره به این که در تمامی اعصار گذشته این شیعیان بودند که مورد ستم واقع شده و رنج‌های سختی را متحمل شدند که اتفاقا بسیاری از این سختی‌ها از سوی سنی‌ها متوجه آنان بوده است، اتهامات ناروایی را متوجه شیعیان کردند.
شخصیت‌های شیعه و سنی در در چارچوب تحولاتی که منطقه شاهد آن است در دوحه گرد هم آمدند تا درباره تاثیر بهار عربی بر طایفه‌های شیعه و سنی و ارتباطات آنها با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بنشینند. همانند اکثر مواقع جریان‌های سنی به انتقاد از شیعیان برخواستند و بدون اشاره به این که در تمامی اعصار گذشته این شیعیان بودند که مورد ستم واقع شده و رنج‌های سختی را متحمل شدند که اتفاقا بسیاری از این سختی‌ها از سوی سنی‌ها متوجه آنان بوده است، اتهامات ناروایی را متوجه شیعیان کردند. تحولات عراق، بحرین، لبنان و اکنون سوریه گواهی بر این ادعا است.

اگر چه اظهارات تند رهبران سنی و پاسخ‌های قاطع و محترمانه رهبران شیعی حاضر در این نشست که عنوان “نقش تنوع مذهبی بر آینده منطقه خلیج فارس” را بر خود داشت، بر فضای عمومی آن سایه انداخته بود اما با این حال به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت در نهایت حاضران در این نشست تصمیم گرفتند که بر تقویت مفهوم شهروندی تاکید بیشتری کنند و توصیه کنند که ترتیباتی اتخاذ شود تا در آینده مفهوم شهروندی مقدم بر مفهوم طایفه‌ای شود.

عبداللطیف المحمود، رئیس تجمع وحدت ملی در بحرین که یک جریان سنی است در این باره گفت: «طایفه‌گری همچنان برای رسیدن به اهداف سیاسی از اوضاع سوء استفاده می‌کند. بهار عربی باعث شد تا زیاده‌خواهی شیعیان نزد ما افزایش یابد.»

وی همچنین شیعیان را متهم کرد که می‌خواهند بهار عربی را به بهار شیعی محدود کنند.

سوسن الشاعر، روزنامه‌نگار بحرینی که خود در حوادث فوریه در بحرین حضور داشته است نیز گفت: «همه ما انتظار داشتیم که سناریوی عراق دوم برای بحرین پیاده شود.»

وی رهبران شیعه را متهم کرد که به کشورهای دیگر وابستگی دارند و از آنها خط می‌گیرند. منظور او از ایراد این اظهارات ایران بود که رهبران سنی همواره به دنبال بهانه‌ای هستند تا برای سرکوب شیعیان آن هم به شدیدترین نحو ممکن ایران را دستاویز قرار دهند.

پاسخ این اظهارات تند سنی‌ها را ولید الطباطبائی، فعال سیاسی کویتی این گونه داد: «سنی‌ها می‌خواهند همیشه یک علاقه یک طرف به آنها وجود داشته باشد. هر وقت شیعیان در جایی اکثریت بوده‌اند سنی‌ها تلاش کرده‌اند که آنها را در سختی و عذاب قرار دهند.» او برای اثبات ادعای خود به ایران و عراق اشاره کرد که پس از سقوط صدام حسین به شیعیان تا چه اندازه فشار آمد و شیعیان ایران در کشورهای دیگر چقدر از سوی سنی‌ها تحت فشار، توهین و آزار و اذیت قرار گرفتند.

شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین که بزرگترین تشکل شیعی این کشور محسوب می‌شود نیز در این باره گفت: «بهار عربی همه منقطقه عربی را در بر گرفته است و شامل همه مذاهب و طایفه‌ها حتی امازیغی‌ها ]طایفه‌ای بومی در شمال غرب آفریقا که عموما در مغرب و الجزایر پراکنده‌اند[ می‌شود.»

وی تاکید کرد، حرف از شیعه زدن در چارچوب بهار عربی واقعا فرافکنی است.

سلمان همچنین گفت: «آنچه در منطقه عربی خلیج ]فارس[ رخ داد باعث شد تا طایفه‌های شیعه و سنی هم به هم نزدیک و هم از یکدیگر دور شوند. به ویژه پس از حوادث خونینی که در بحرین، کویت و عربستان رخ داد. تنوع مذهبی در وضعیت فعلی متاسفانه سلبی است و لازم است که آن را به حالت طبیعی باز گردانیم.»

خانم فوزیه الهانی، فعال حقوقی عربستانی که او نیز شیعه است، در این باره گفت: «هر وقت زمان عزاداری شیعیان فرا می‌رسد، دیگران نگران می‌شوند. ما نمی‌دانیم در منطقه ما منطقه قطیف اوضاع به چه ترتیب تغییر خواهد کرد.»

وی که مدتی است منطقه‌اش شهد درگیری‌های شدیدی است، همچنین گفت: «تنوع مذهبی ثروت است اما طایفه‌گری فتنه و بیماری است.»

هانی تاکید کرد، دیکتاتوری بر کشور حاکم است و شاهدیم که بر تمامی ارکان کشور حکم‌رانی می‌کند.

حکومت عربستان می‌گوید که شیعیان نزدیک به 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند در حالی که منابع مستقل این رقم را بیست درصد ذکر کرده‌اند. بیشتر شیعیان در منطقه شرقیه، احصا و قطیف متمرکزند و از این که سختی‌های بسیاری به آنها وارد می‌شود و آنها را در امور سیاسی و امنیتی دخالت نمی‌دهند بسیار شکایت دارند.

در کویت نزدیک به یک سوم از جمعیت 1/1 میلیون نفری این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند. آنها از 50 کرسی مجلس 9 کرسی در اختیار دارند و از دولت 16 وزیری کویت نیز دو وزیر در اختیار آنها است.

علی سلمان همچنین از نظام حاکم بر بحرین انتقاد کرد و گفت: «مشکل ما در سیاست است و نه در مذاهب. در بحرین خاند‌انی بر کشور حاکم است که بر اساس وقایع طایفه‌ای به نفع مصالح خود حکومت می‌کند و حتی به حساب یک مذهب دینی معین نیز فعالیت ندارد.»   

منبع:http://irdiplomacy.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟