حضور اسرائیل در نشست امنیت تردد دریایی در بحرین

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در نشست امنیت تردد دریایی که روز دوشنبه، 21 اکتبر 2019 در منامه، پایتخت بحرین، برگزار شد، نمایندگان کشور های اشتراک کننده، ضمن بررسی تحولات اخیر در منطقه، بر تأمین امنیت دریایی و هوایی در خلیج فارس تأکید کردند. اسرائیل نیز حضور پر رنگی در این نشست داشته و یکی از مقامات برجسته ای این کشور برای مشارکت در کنفرانس امنیت تردد دریایی، به بحرین آماده بود. حضور اسرائیل در این نشست نه تنها، تحولی در ساختار  ائتلاف های نظامی اخیر در منطقه به شمار رفته بلکه منجر به گسترش روابط میان  اسرائیل و جهان عرب می شود.

البته، بنا به دلایل امنیتی، ‏تل آویو، از ذکر نام و معرفی نمایندگانی که در نشست بحرین اشتراک کرده بودند، خودداری کرده اما گفته می شود رئیس هیئت اسرائیل در این کنفرانس، از مقامات امنیتی برجسته ای آن کشور بوده است.

هماهنگی امنیتی

از آن جا که اسرائیل از افزایش نا امنی ها در خلیج فارس نگرانی داشته و مراکز حساس و استراتژیک خود را در معرض تهدید ایران می بیند، این کشور تلاش بسیاری کرد تا فرصت مشارکت در ائتلاف بین المللی برای حمایت از امنیت تردد دریایی را به دست آورد.

در نشست منامه، مسائل امنیتی منطقه از جمله، جلوگیری از حملات ایران به کشتی های تجاری در خلیج فارس، منع قاچاق سلاح های کشتار جمعی و تأمین امنیت هوایی به بحث و بررسی گرفته شد.

کشورهای اشتراک کننده به ویژه ایالات متحده با مشارکت اسرائیل در ائتلاف بین المللی ابراز موافقت کردند و قرار است اسرائیل در حفظ امنیت کشتی رانی در تنگه باب المندب نقش فعالی داشته باشد. عمده ترین بخش مأموریت اسرائیل، محافظت از امنیت دریای سرخ است و اسرائیل برای انجام این مسئولیت، کشتی های جنگی مجهز با موشک های پیشرفته را در باب المندب مستقر خواهد کرد.

تأمین منافع اسرائیل

اسرائیل که امنیت تردد دریایی در خلیج فارس را حائز اهمیت فراوانی برای منافع این کشور می داند، پیوسته تلاش دارد تا در هر ابتکار عملی که برای تأمین امنیت خلیج فارس روی دست گرفته شود، همکاری داشته باشد. برای رسیدن به این مأمول، یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل دستور داده است تا مسئولان روابط خارجی این کشور از هیچ تلاشی برای مشارکت و حضور قوی اسرائیل در ائتلاف های که به منظور تأمین امنیت آب های خلیج فارس، تشکیل می شود، دریغ نکنند. وی علاوه کرده است که برای جلوگیری از تهدید های ایران در منطقه، اسرائیل بایستی در تمام ائتلاف های بین المللی در خاورمیانه، حضور پررنگ و نقش محوری داشته باشد.

با توجه به نگرانی های اسرائیل از حملات احتمالی ایران، کشورهای اشتراک کننده در نشست بحرین توافق کردند تا همکاری اسرائیل با ائتلاف بین المللی حمایت از امنیت تردد دریایی در خلیج فارس، در مسائل اطلاعاتی باشد. البته این اقدام نه تنها تأمین کننده ای امنیت تردد دریایی بوده بلکه از گسترش بحران در منطقه که تهدید آشکاری برای اسرائیل است، جلوگیری خواهد کرد.

نشست منامه و راهبرد ورشو

نشست امنیت دریایی در منامه که برگزاری آن بنا به دعوت ایالات متحده و لهستان صورت گرفت، در واقع، ادامه تلاش های است که نخست در کنفرانس ورشو در اوایل سال جاری، به منظور تأمین امنیت در خاورمیانه مطرح شد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در آن شرکت داشت. پس از نشست ورشو، مقامات اسرائیل و بحرین، به رغم عدم موجودیت روابط دیپلماتیک میان دو کشور، دیدار های متعددی داشتند که هدف از آن ها، نزدیکی میان دو جانب و تلاش برای پیگیری موضوعات مرتبط به امنیت تردد دریایی در خلیج فارس بود.

البته حدود چهار ماه پیش، نشستی به رهبری ایالات متحده در بحرین برگزار شد که هدف از آن، بررسی راهبرد صلح خاورمیانه و پایان دادن به تنش ها میان اسرائیل و فلسطین بود و شماری از شخصیت های سیاسی و اقتصادی و روزنامه نگاران اسرائیلی برای حضور یابی در این نشست دعوت شده بودند.

تشکیل ائتلاف بین المللی برای حمایت از کشتی رانی در خلیج فارس

طرح تشکیل ائتلاف نظامی برای حمایت از امنیت تردد دریایی، زمانی مطرح شد که 4 کشتی نفتکش در آب های خلیج فارس هدف حمله قرار گرفته و یک پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز، سرنگون شد. سپس ژنرال جوزیف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، ایجاد چنین ائتلافی را پیشنهاد کرد. طرح پیشنهاد تشکیل ائتلاف نظامی برای حمایت از امنیت تردد دریایی با 62 کشور در میان گذاشته شد و کلیه ای مسائل مرتبط با این راهبرد استراتژیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا زمینه ای تشکیل ائتلاف یاد شده، برای محافظت از امنیت کشتی رانی در خلیج فارس و دریای سرخ، فراهم شود.

البته قرار است ایالات متحده با مستقر کردن کشتی های جنگی در منطقه، تمامی تحرکات دریایی را زیر نظارت داشته و رهبری مأموریت های نظامی را به عهده گیرد، در حالی که سایر کشورهای حاضر در ائتلاف، مسئولیت همراهی کشتی های تجاری و نفتکش های که حامل پرچم کشور های عضو باشند را به دوش خواهند داشت.

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟