اهداف کلیدی باقیمانده برای تحریم آمریکا علیه ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
وزارت خزانه­داری آمریکا در ماه گذشته بنیاد مستضعفان را تحریم کرد.

وزارت خزانه­داری آمریکا در ماه گذشته بنیاد مستضعفان را تحریم کرد. با توجه به وعده دولت ترامپ برای حفظ فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی، سعید قاسمی­نژاد پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی­ها در این مقاله پیشنهاد می­دهد نهادهای زیر نیز پیرو تحریم بنیاد مستضعفان تحریم شوند:

.1سازمان اقتصادی رضوی: این سازمان بازوی تجاری آستان قدس رضوی، یکی از سه سرمایه اصلی تجاری جمهوری اسلامی در کنار بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی است. وزارت خزانه­داری آمریکا ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی را در سال ۲۰۱۸ تحریم کرد. آستان قدس یکی از ثروتمندترین نهادهای ایران است که کنترل شدیدی بر اقتصاد سه استان شرقی ایران دارد.

.1ارزش املاک و مستغلات آن در حدود ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می­شود. آستان قدس رضوی بیش از ۳۰۰۰ مایل مربع زمین از جمله ۴۳٪ مشهد، دومین شهر بزرگ کشور را در اختیار دارد.

 

.2سایپا و ایران‌خودرو: این دو شرکت، بزرگترین تولیدکننده­های خودرو در ایران هستند که بیش از ۹۰ درصد از کل خودروهای ایران را تولید می­کنند. هر دو شرکت از صنعت دفاعی کشور از جمله سپاه پاسداران، وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح پشتیبانی مادی می‌کنند. واشینگتن باید هر دو شرکت را به دلیل حمایت مادی از نهادهای درگیر در تروریسم و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در لیست تحریم‌ها قرار دهد. هر دو شرکت برای ادامه و گسترش تولیدات خود به فناوری و قطعات خارجی متکی می‌باشند؛ بنابراین به نظر می‌رسد تحریم این دو شرکت بتواند فشار اقتصادی بر ایران را افزایش دهد.

 

.3بورس اوراق بهادار تهران و شرکت­های وابسته به آن: بورس اوراق بهادار تهران یکی از مهمترین بخش­های اقتصاد ایران است. دولت ایران از آن به عنوان ابزاری برای خصوصی‌سازی استفاده می­کند. این نهاد به ابزاری تبدیل شده که بر اساس آن دولت، شرکت­های تحت کنترل خود را به سپاه و دیگر نهادهای نظامی واگذار کند. پس از آغاز تحریم­های آمریکا در دوران ترامپ، دولت ایران از بازار بورس به عنوان محلی برای افزایش سرمایه بازار استفاده کرده است. بازار بورس تهران میزبان چندین شرکت تحت تحریم­های تروریستی آمریکا است. همچنین بورس تهران از شرکت­های تحت کنترل سپاه نیز پشتیبانی می­کند؛ بنابراین دولت ترامپ می­تواند بورس تهران را به دلیل حمایت از سازمان­های تروریستی و نهادهای تحت تحریم آمریکا، مورد تحریم قرار دهد. همچنین ایالات‌متحده می­تواند بورس انرژی ایران (که در شرایط تحریم، با مخفی نگه‌داشتن هویت خریداران، به تهران کمک می­کند تا تحریم‌های نفتی را دور بزند) و بورس کالا (که نقشی مشابه برای سایر صنایع تحریم شده مانند پتروشیمی و فلزات ایفاء می­کند) را نیز مورد تحریم قرار دهد.

 

.4صنعت پتروشیمی ایران: واشینگتن باید در گام اول برای تحریم این صنعت، صراحتاً همه شرکت­های درگیر در این صنعت را تحریم کند، در گام دوم باید صادرات فناوری، خدمات و کالاهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی به ایران را ممنوع کند؛ و در گام سوم، باید هرگونه سرمایه­گذاری در صنعت پتروشیمی ایران را ممنوع کند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟