پروژه ریلی صلح! اتصال حیفا به خلیج فارس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با امضاء پیمان صلح «ابراهیم» و عادی سازی روابط میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، مقامات صهیونیست طرحی به همتایان اماراتی خود ارائه دادند که براساس آن حیفا با ایجاد یک شبکه ریلی گسترده به آب های خلیج فارس متصل خواهد شد. در ژوئیه ۲۰۱۹ بود که دولتمردان اسرائیلی از این طرح رونمایی کرده بودند.

حال پس از عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو، محمد بن زاید و نتانیاهو رویای اتصال دریای مدیترانه و خلیج فارس را دنبال می­کنند. عملیاتی شدن پروژه خط آهن صلح، نخستین برنامه ای بود که پس از توافق ۱۳ اوت مطرح شد. یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی که از نزدیکان بنیامین نتانیاهو شناخته می­شود، طی سخنرانی در شبکه­ای رادیویی از برنامه این رژیم برای پیشبرد پروژه های منطقه­ای بخصوص در حوزه حمل و نقل و بویژه در بخش راه آهن میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و رژیم صهیونیستی رونمایی کرد.

به گزارش «الخلیج اونلاین» در اواسط نوامبر ۲۰۲۰ وزیر دارایی و امور بانک مرکزی اسرائیل مذاکراتی را با اتحادیه اروپا در جهت تعمیق همکاری های اقتصادی آغاز کرده است. بر همین اساس دو طرف در مورد ایجاد یک کریدور تجاری جدید به بحث و گفت­وگو پرداختند. خبرگزاری رویترز به نقل از یسرائیل کاتز گفت: «این خط جدید ریلی در مقایسه با سایر مسیرهای تجاری کنونی راهی کوتاه­تر، سریع­تر، ارزان­تر و ایمن­تر خواهد بود،» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه گفته بود که این پروژه رژیم صهیونیستی را تبدیل به دروازه ورود امارات به دریای مدیترانه خواهد کرد. این توافق در عین حال که می­تواند سبب بازسازی اقتصاد در رکود اسرائیل شود؛ نیازهای امارات در حوزه فناوری آب، کشاورزی و … را تامین کند.

این شبکه ریلی قرار است از حیفا تا بیسان (منطقه ای در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸) ادامه پیدا کند تا از طریق پل «شیخ حسین» وارد اردن شود و از آنجا به شهر اربد در شمال این کشور متصل گردد و در نهایت به عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد شود. با نگاه به نقشه جغرافیایی می­توانیم شبکه گسترده ریلی را مشاهده کنیم که در آن رژیم صهیونیستی به عنوان پلی زمینی و اردن به عنوان مرکز ارتباطات منطقه­ای در نظر گرفته شده­اند. این مسیر ریلی می­تواند در آینده حمل و نقل مسافران میان ایالات متحده آمریکا و اروپا در غرب مدیترانه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عربستان سعودی و عراق را در شرق تسهیل کند. همچنین این طرح می­تواند عواید اقتصادی بسیاری برای کشورهایی همچون اردن، فلسطین، عربستان سعودی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی عراق داشته باشد.

همچنین در این طرح قرار است خط ریلی صلح تا مرز اردن و گذرگاه مرزی این کشور گسترش یافته و به سمت الجمله و جنین تداوم یابد تا فلسطینی­ها نیز بتوانند از این طرح بهره­مند شوند. براساس طرح ادعایی صهیونیست­ها، این خط ریلی می­تواند با ایجاد پیوند میان فلسطینی ها و کشورهای خلیج فارس، اوضاع اقتصادی ایشان را بهبود ببخشد. براساس برآوردهای از این طرح پیش­بینی می­شود حجم تجارت در این منطقه تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۵۰ میلیارد دلار، یعنی چهار برابر حجم کنونی تجارت در بنادر رژیم صهیونیستی برسد.

محمد نواجعه فعال ضد اسرائیلی معتقد است تحقق این مسیر ریلی اقدامی استعماری از سوی رژیم صهیونیستی علیه کشورهای عربی است. وی معتقد است حکام امارات عربی متحده می­خواهند از طریق این کریدور تجاری اقتصاد کشورهای عربی را به رژیم صهیونیستی وابسته کنند. در این طرح نفت کشورهای عربی به بندر حیفا منتقل شده و در مقابل بازار کشورهای عربی به تسخیر کالاهای رژیم صهیونیستی در خواهد آمد.

این مسئله برای آرمان فلسطین یک فاجعه است! طی ماه های گذشته شرکت­های اماراتی و
اسرائیلی تفاهم نامه­ها و توافق نامه­های متعددی در حوزه­های پزشکی، دفاعی، تجاری، فناوری و … امضاء نمودند. از سوی دیگر، افزایش نفوذ اقتصاد پکن در منطقه منا نگرانی هایی را برای واشنگتن به وجود آورده و شواهد حاکی از آن است که آمریکا درصدد منع متحدانش برای گسترش روابط با چینی­ها است. یکی از عمده­ترین راهبردهای چینی در منطقه خاورمیانه دسترسی به بنادر، آب راه ها، تنگه ها و خطوط حمل و نقل ریلی و دریایی می باشد، که این مسئله واشنگتن را نگران کرده است. تلاش رژیم صهیونیستی برای تقویت روابط اقتصادی خود با چین به منظور قرار گیری بندر حیفا و خط آهن آن در پروژه کلان چینی ها، نگرانی آمریکا از نفوذ چین در حیات خلوت خود را در پی داشته است، بویژه آن که چینی ها مناقصه ساخت بندر جدید حیفا را نیز برنده شده اند. علاوه بر رقابت چین و آمریکا، دیگر چالش جدی پروژه راه آهن صلح، رقیب دیگری به نام خط آهن ایران-عراق-سوریه است؛ که می­تواند بهترین مسیر برای اتصال چینی ها به دریای مدیترانه باشد و پکن نیز برای مشارکت در این پروژه قراردادی امضاء کرده است.

علاوه بر اهداف تجاری و عادی سازی روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی، یکی دیگر از اهداف عمده پروژه خط آهن صلح دور زدن تنگه هرمز و کاهش اهمیت استراتژیک ایران است. رژیم صهیونیستی می­خواهد از طریق اتصال اعراب به خط لوله جدید نفتی و تقویت بندر فجیره عملاً تنگه هرمز را بی اهمیت سازد.

هدف گذاری برای صادرات نفت عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به اروپا از طریق بندر بسیار مدرن حیفا در حاشیه مدیترانه که به هفت ترمینال مجهز شده است، نیز در راستای دور زدن تنگه هرمز و رقابت با بندر استانبول صورت می­گیرد، زیرا بندر حیفا با توجه به موقعیت جغرافیایی بسیار نزدیک­تر به کشورهای جنوب اروپا مانند ایتالیا، فرانسه و اسپانیا و امکان اتصال به بریتانیا، آلمان و کشورهای حوزه اسکاندیناوی از طریق دریای مدیترانه، مسیری مناسب و مقرون به صرفه تر برای مبادلات تجاری محسوب می­شود.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟