میزبانی ریاض از اجلاس هوش مصنوعی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
میزگرد مشورتی برای بررسی تاسیس هیئت مشورتی سازمان ملل در زمینه هوش مصنوعی به میزبانی پادشاهی عربستان سعودی چهارشنبه 21 اکتبر در ریاض برگزار شد.

این میزگرد به صورت مجازی در چارچوب فعالیتهای اجلاس جهانی هوش مصنوعی ریاض و به عنوان بررسی ها و مناقشات اولیه در مورد امکان تشکیل هیئت مشورتی سازمان ملل در زمینه هوش مصنوعی قابل اعتماد و امن برگزار شد. محمد بن سلمان در افتتاحیه اجلاس جهانی هوش مصنوعی گفت: «من بدین وسیله از همه علاقمندان، مبتکران، سرمایه گذاران و اصحاب ایده و فکر دعوت می‌کنم تا به ما در پادشاهی ملحق شوند، تا در کنار هم بتوانیم به این جاه طلبی دست یابیم و یک مدل پیشگام بسازیم و ارزش داده‌ها و هوش مصنوعی را برای ایجاد اقتصاد دانش بنیان و پیشبرد نسل‌های کنونی و آینده خود بکار بگیریم». بن سلمان گفت: «ما سال گذشته در نشست G20 در ژاپن بر اهمیت هوش مصنوعی تأکید کردیم، موضوعی که در شکل‌گیری حال و آینده ما جایگاه اصلی پیدا کرده‌است».

سعودی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که چند سالی است که به هوش مصنوعی توجهی ویژه دارد؛ توجهی که پیش بینی می شود تا سال 2030 جنبه های بیرونی گسترده ای داشته باشد. عبدالله بن شرف الغامدی رئیس هیئت هوش مصنوعی سعودی است. در سند چشم انداز 2030 عربستان که سال 2017 رونمایی شد، توجه ویژه ای به بخش هوش مصنوعی شده است. در این بخش ذیل اقتصاد شکوفا آمده که چنین اقتصادی از طریق ایجاد یک نظام آموزشی منطبق با نیازهای بازار و نیز ایجاد فرصت­های اقتصادی برای کارآفرینان، کسب و کارهای خرد و شرکت­های عظیم بویژه ایجاد فرصت برای همگان منجر می شود.

در یک مطالعه جهانی در سال 2017، شرکت مشاوره PWC تخمین زده است که هوش مصنوعی می تواند 135 میلیارد دلار یا 12.4 درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی (تولید ناخالص داخلی) تا سال 2030 را شامل شود. این سرمایه گذاری باعث می شود عربستان سعودی در منطقه پس از امارات متحده عربی رتبه دوم را کسب کرده و به عبارتی بالاترین سهم را به خود اختصاص دهد.

بر این اساس پیش بینی این است که با برنامه ریزی، این خدمات به طور قابل توجهی در شهرهای هوشمند وارد شده و روند زیرساخت های شهری را متحول کند. ایده شهر هوشمند موسوم بهNeom در منطقه تبوک عربستان نمونه ای از نوآوری­هایی است که به زیرساخت های شهری متصل شده و قرار است مواردی مثل وسایل نقلیه خودران، ساختمان های هوشمند و خدمات تلفن همراه را بهبود بخشد. ارتباط نزدیک سعودی ها با صندوق سرمایه­گذاری مشهور فناوری ژاپن یعنی «سافت بانک» نیز نشان می دهد سعودی ها در حوزه سرمایه گذاری های فناورانه سرمایه­گذاری های قابل توجهی صورت داده اند. برای مثال هم اکنون عربستان سعودی تعهدی 45 میلیارد دلاری به سافت بانک دارد. عربستان همچنین روابطی را نیز با هندی ها و بریتانیایی ها در حوزه هوش مصنوعی برقرار کرده است.

در چارچوب پروژه هوش مصنوعی، وزارت بهداشت و سازمان هوش مصنوعی عربستان، نرم افزار «توکلنا» را برای حمایت از تلاش‌های دولتی جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا راه‌اندازی کردند. این نرم افزار به نهادهای دولتی و خصوصی استثنا شده در رابطه با قانون منع تردد این امکان را می‌دهد که پروانه‌های کارمندان خود را بطور الکترونیکی صادر کنند، کما اینکه به افرادی که نوبت پزشکی دارند این امکان را می‌دهد که در اوقات منع تردد از خانه خارج شوند.

بنظر می رسد که علیرغم محدودیت هایی که بر سر راه برگزاری پر آب و تاب اجلاس جی 20 در ریاض وجود دارد، اما محمد بن سلمان تلاش خواهد کرد تا از ظرفیت های رسانه ای و فضای مجازی برای تبلیغ رهبری خود بر این اجلاس بخصوص در عرصه داخلی استفاده کند. اگرچه مسئله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب احتمالی بایدن با توجه به پیشتازی در نظرسنجی ها می تواند بدترین کابوس برای ولیعهد سعودی پیش از برگزاری این نشست مهم باشد.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟