گذرگاه دریایی «ایلات-جده»؛ پروژه مشترک رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از اعلام رسمی خبر عادی سازی روابط امارات عربی متحده، بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی، حال خبرهایی مبنی بر پیوستن دیگر کشورهای عربی مانند قطر، عمان و بخصوص عربستان سعودی به ریل عادی سازی با رژیم صهیونیستی هستیم

روز دوشنبه ۲۶ اکتبر روز نامه «یسرائیل هیوم» در مقاله ای اعلام کرد که آن ها در حال تحقیق بر روی پروژه افتتاح مسیر دریایی برای انتقال اعراب اسرائیلی تبار از طریق بندر ایلات در جنوب اسرائیل به بندر جده در نزدیکی مکه مکرمه جهت بجا آوردن اعمال حج هستند. این روزنامه اسرائیلی در ادامه افزود که چندی پیش احمد بن سلیم رئیس گروه و مدیرعامل شرکت بنادر جهانی دبی (Dp World) در راس هیاتی از تجار و بازرگانان اماراتی از بندر ایلات بازدید کردند و با استقبال از این طرح، مسئولیت سرمایه گذاری بر روی این مسیر دریایی را بر عهده گرفتند.

براساس طرحی که رئیس بندر ایلات «جرعون غولبر” و مالک بندر «شلومی فوغل” ارائه دادند، قرار است کشتی های مسافربری در بندر ایلات پهلو گرفته و مسلمانان اسرائیلی تبار از طریق این  مسیر به بندر جده در عربستان منتقل شده و سپس به وسیله اتوبوس مسیر ۷۰ کیلومتری میان شهرهای جده و مکه را طی کنند. نکته جالب توجه اما آن است که تا کنون هیج بیانیه رسمی برای تایید یا رد این خبر از سوی مقامات سعودی و اسرائیلی منتشر نشده است. مدیر کل این بندر اسرائیلی همچنین افزود:« با توجه به بحران گردشگری در اسرائیل (بخصوص در مناطق بزرگ) ما معتقدیم جا به جایی مسافران (حجاج) از طریق بندر ایلات به عربستان می­تواند به تقویت توریسم و گردشگری در این منطقه کمک کند.»

جرعون غولبر نیز با اشاره به استقبال احمد بن سلیم از این طرح، گفت: «به زودی در روزهای پیش رو من به  همراه تعدادی از کارکنان بندر ایلات به امارات سفر خواهیم کرد و جلسه‌ای از طریق ویدیو کنفرانس پیرامون موضوعات مطرح شده برگزار خواهیم نمود.” این روزنامه همچنین خاطر نشان کرد که طرح دیگری میان تل آویو و ابوظبی برای صادرات سبزیجات و میوه های اسرائیلی از طریق شناور های یخچال دار در دست بررسی است. پیش از این اعراب اسرائیلی تبار از طریق گذرگاه مرزی «النبی» وارد کشور اردن شده و با گرفتن گذرنامه موقت این کشور به سرزمین وحی سفر کرده و مراسم حج خود را به جا میآورند. پیش بینی می­شود در صورت اجرایی شدن این طرح سالانه حدود ۱میلیون مسافر از این مسیر دریایی جا به جا شوند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در همایش مجازی مرکز سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت:” تحقق صلح و ثبات دائم تنها از طریق توافق میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها ممکن است.” وی افزود:” عادی سازی روابط اتفاق می‌افتد اما لازم است یک کشور فلسطینی تشکیل شده و طرح صلح میان فلسطین و اسرائیل از سرگرفته شود.” پیش از این دونالد ترامپ رییس جمهور ایلات متحده امریکا نیز اعلام کرده بود که پادشاهی سعودی نیز در صف پیوستن به روند عادی سازی روابط با اسرائیل است.اینگونه اظهارات از سوی مقامات بلند پایه سعودی نشان دهنده نزدیک شدن ریاض و تل آویو به ساعت صفر عادی سازی روابط است.‌

روز سه شنبه ۲۰ اکتبر نیز ما شاهد امضاء تفاهم نامه­ی احداث خط لوله ایلات-اشکلون از سوی امارت عربی متحده و اسرائیل  تحت نظارت استیون منوچین وزیر خزانه داری امریکاجهت انتقال نفت امارات از طریق خاک اسرائیل به اروپا بودیم. براساس این تفاهم نامه قرار است نفت امارات با نفت کش یا از طریق خاک عربستان سعودی به بندر ایلات در جنوب اسرائیل منتقل شده و سپس از طریق یک خط لوله ۲۵۴ کیلومتری به بندر اشکلون در ساحل مدیترانه متصل شده و در نهایت به بازار اروپا منتقل شود. خبرگزاری رویترز تخمین می­زند که به احتمال زیاد حجم مقادیر منتقل شده به این خط لوله به حدود ۱۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد. طبق برآوردهای اولیه در صورت عملیاتی شدن این توافق ارزش آن حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون دلار ارزیابی شده است.

اما یکی بازیگران موثر در انعقاد قرار داد میان تل آویو و ریاض شرکت بنادر جهانی دبی و شخص احمد به سلیم بود. Dp World  در بنادر مهم جهان وظیفه پشتیبانی لجستیکی را بر عهده دارد و به عنوان بازوی حیاتی تجاری ابوظبی در خارج از مرزهای این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس عمل میکند.اکنون شرکت بنادر جهانی دبی ۷۵ ترمینال در ۶ قاره جهان دارد. در بندر جبل علی در دبی (که تحت مدیریت و پشتیبانی این شرکت است) روزی ۱۰۰ کانتینر در جبل علی تخلیه می­شود که این آمار در سال ۲۰۱۸ در مجموع حدود ۱۵ میلیون کانتینر بوده است.


این شرکت اماراتی همچنین با برقراری ارتباط با شرکت های بزرگ و بنادر مهم مانند لندن، وارد یک شبکه گسترده جهانی شده است. Dp World  با تمرکز بر روی مسیرهای حمل و نقل در اقیانوس هند، تبدیل به شریکی مطمئن در بازارهای جهانی شده است. حضور در ۵ بندر مهم هند، بندر کراچی در پاکستان، بندر بربره در سومالی لند، بندر ماپوتو در موزامبیک و … گوشه ای از حضور و نفوذ این شرکت اماراتی در بنادر مهم و استراتژیک جهان است.

به گزارش شرق الاوسط شرکت Dp World  به دنبال سرمایه گذاری در بندر حیفا است.‌ طبق اخبار منتشر شده قرار است ۱۰۰٪ سهام این بندر توسط دولت اسرائیل به مزایده گذاشته شده و به بخش خصوصی واگذار شود. شرکت توسعه بنادر جهانی دبی البته در راه رسیدن به سهام بندر حیفا رقیبان قدرتمندی از چین و ترکیه دارد. طرف چینی به دلیل ملاحظات امنیتی امریکا و احتیاط اسرائیل از این مزایده کنار گذاشته شده و مشتری ترک تبار نیز به نظر نمی رسد شانسی در برابر شرکت اماراتی Dp World  داشته باشد.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟