دلایل تنش دیپلماتیک در مناسبات پاکستان و امارات متحده عربی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در تاریخ 9 دسامبر و اندکی پس از بازدید حافظ محمد طاهر اشرفی، روحانی وهابی، رئیس شورای علمای پاکستان و نماینده ویژه نخست وزیر برای هماهنگی مذهبی از سفارت امارات متحده عربی در پاکستان (در جایی که وی با راشد عبدالرحمن العلی، سرپرست سفیر امارات متحده عربی دیدار کرد)، اشرفی اعلام کرد که مشکلی برای صدور ویزای شهروندان پاکستانی از سوی امارات متحده عربی وجود ندارد.

. پیش از این در ماه نوامبر امارات متحده عربی محدودیت صدور ویزا برای برخی کشورهای اسلامی از جمله پاکستان را صادر کرده بود.

دو روز پیش از این دیدار نیز وزارت خارجه پاکستان در تاریخ 7 دسامبر افضل محمود، سفیر فعلی این کشور در منامه را به عنوان سفیر جدید این کشور در ابوظبی منصوب کرد تا سفارتخانه این کشور در امارات متحده عربی پس از 3 ماه دوباره دارای سفیر شود.

مدتی است پاکستان از روابط خوبی با امارات متحده عربی برخوردار نیست، به طوریکه عمران خان، نخست وزیر این کشور که هنوز یاد نگرفته چگونه سیاستمدارانه صحبت کند، صریحا اعلام می کند با قطع وابستگی به منابع مالی خلیج فارس، سیاست مستقلی را در پیش خواهیم گرفت.

شکی نیست که وابستگی پاکستان به ارزآوری نیروی کار خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس علی الخصوص عربستان سعودی و امارات متحده عربی منجر به وابستگی سیاست خارجی این کشور به ریاض و ابوظبی شده است اما پس از روی کار آمدن عمران خان تلاش شده تا با افزایش روابط سیاسی با برخی کشورهای اسلامی مانند مالزی و ترکیه وابستگی به این دو کشور عربی کاهش یابد.

شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان در کنار شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی

این موضوع منجر به ناامیدی شیخ نشین های عرب از پیروی بیشتر پاکستان از اصول سیاست خارجی آنان شده است، امیدی که پیش از این با عدم دخالت مستقیم ارتش پاکستان در جنگ یمن و تعهد ضمنی پاکستان به حفظ مکه و مدینه ناامید شده بود اما ریاظ و ابوظبی فکر می کردند پاکستان به سمت آنان باز خواهد گشت.

عدم صدور ویزای کار برای پاکستان توسط امارات متحده عربی می تواند یک بحران مالی عظیم ایجاد کند و این اقدام ابوظبی در حقیقت زهر چشمی از پاکستان در مقابل دهن کجی این کشور در خالی گذاشتن سفارتخانه خود از سفیر و نزدیکی بیشتر به ترکیه و مالزی بوده است.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟