تداوم گمانه زنی ها درباره عادی سازی رابطه پاکستان و رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در هفدهم دسامبر مریم نواز دختر میا محمد نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب پاکستان مسلم لیگ شاخه نواز شریف، پستی را در توئیتر بازنشر کرد

که در آن نور دهری موسس مرکز ضد تروریسم اسلامی در بریتانیا که پاکستانی است با شبکه i24 رژیم صهیونیستی مصاحبه ای را انجام داده و در آن تاکید می کند، نواز شریف دو بار و عمران خان یک بار نماینده خود را به تل آویو فرستاده اند تا با مقامات این رژیم در مورد عادی سازی روابط مذاکره کنند.

                                  ویدئو نور دهری در اکانت i24 اسرائیل که مریم نواز آن را بازنشر داد

اگرچه مریم نواز بلافاصله این پست را حذف کرد ولی یک اسکرین شات از آن کافی بود تا پاکستان را به هم بریزد. بازار تکذیب و تایید ادعای نور دهری همچنان در میان احزاب پاکستانی هم نتوانسته رسانه ها را آرام کند. عمران خان هم در هجدهم دسامبر در مقابل این ویدئو موضع گرفت و اعلام کرد کسی را برای مذاکره به تل آویو نفرستاده است.

          بازنشر مریم نواز که به دلیل سانسور شدید رسانه ای در پاکستان تصویر بهتری از آن در دسترس نیست

در این میان باید به این نکته توجه داشت که ارتباط با رژیم صهیونیستی پیش از آنکه نیاز به تایید دولت داشته باشد، باید توسط ارتش پاکستان مورد تایید قرار بگیرد زیرا بسیاری از احزاب اسلام گرا اعم از شیعه و اهل تسنن حاضر به پذیرش رابطه با رژیم صهیونیستی نبوده و ممکن است برقراری روابط بدون زمینه سازی آن منجر به افزایش خشونت های مذهبی در این کشور علیه ارتش و دولت شود.

از طرفی کارشناسان پاکستانی معتقدند که برقراری روابط با رژیم صهیونیستی توازنی که این کشور میان روابط خود با ایران و عربستان سعودی ایجاد کرده بود را به نفع سعودی ها بر هم می زند و این کار برای پاکستانی که با ایران هم مرز است ریسک بالایی دارد. از طرفی این کارشناسان معتقدند که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، موضع پاکستان برای کشمیر که همواره از سوی اسلام آباد به فلسطین تشبیه شده است را در افکار عمومی جهان اسلام به شدت تضعیف می کند.

در نهایت باید به این نکته توجه داشت که با توجه به فکت هایی که در پرونده روابط پاکستان و رژیم صهیونیستی در شماره قبلی به آن اشاره شد، احتمال حرکت به سمت عادی سازی روابط میان اسلام آباد و تل آویو وجود دارد ولی احتمالا زمانی عملی خواهد شد که افکار عمومی این کشور برای پذیرش آن آماده شده باشد که این موضوع با رشد استفاده از شبکه های اجتماعی و عدم توانایی یک روایت در غلبه بر دیگر روایت ها بسیار مشکل است. از طرفی پاکستان نمی تواند همچون کشورهای عربی از بستر هند برای مذاکرات عادی سازی روابط استفاده کند بنابراین هرگونه تحرکی در این زمینه آنچنان در رسانه ها نمود پیدا می کند که برنامه های حساسیت زدایی برای عادی سازی روابط را با مشکل روبرو خواهد کرد.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟