تشدید تنش های مرزی میان چین و هند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در تاریخ 22 دسامبر و پس از 7 ماه تنش مرزی میان هند و چین در خط مرزی واقعی (LAC) (معروف به خط مرزی مک ماهون)، ارتش هند 10 هزار نفر نیروی تازه نفس در قالب 7 گردان به مناطق مرزی با چین در منطقه لداخ (بخش شرقی کشمیر که یخچال سیچووان در آن قرار دارد) که چین آن را به همراه ایالت آرانوچال پرداش هند به عنوان تبت جنوبی اشغالی می خواند، اعزام کرد.


این منطقه تا سال 2003 نیز از سوی تنزین گیاتسو (دالایی لامای چهاردهم) به عنوان بخشی از خاک تبت که توسط هند اشغال شده است عنوان می­شد ولی در سال 2008 آن را بخشی از هند نامید.

همچنین برخی منابع محلی اعلام کرده اند که نیروهای ارتش چین با پوشش عشایر ربو (Rebo) در برخی مناطق مستقر شده اند و ویدئوهایی از اعتراض عشایر ربو به این کار ارتش چین منتشر شده است.

از طرفی در تاریخ 21 دسامبر یعنی یک روز قبل از تصمیم ارتش هند به افزایش تعداد نیروهای خود در منطقه مورد مناقشه، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین ژائو ژونگ کی فرمانده ارتش در مناطق غربی چین که عامل اصلی این تنش 7 ماهه شناخته می شد را برکنار کرده و یک فرمانده جدید (ژانگ ژودونگ) را در این سمت منصوب کرده است.

در نتیجه این تغییر رخ داده در ارتش چین، مقامات سیاسی هند اعلام کرده اند که نسبت به این تغییر خوشبین هستند اما منتظر دستورات فرمانده چینی جدید این منطقه هستند که آیا به این تعرض مرزی پایان می دهد یا خیر. ارتش هند اما برنامه های بیشتری برای تقویت حضور نظامی خود در این منطقه دارد. زیرا چین اکنون در این منطقه حدود ۵۲ هزار نفر نیروی نظامی و ۱۵۰ فروند جنگنده و موشک‌های سطح به هوا مستقر کرده است. همچنین معمولا در فصل سرد سال که مرزبانان هندی کنترل خیلی کم و در برخی مناطق صفر، بر روی مرزها داشتند، ارتش چین به سرعت شروع به ساخت و ساز تاسیسات نظامی می­کند.

مقامات نظامی هند گفته اند از داده های نظارتی موجود کاملا مشهود است که می توان نتیجه گرفت علی رغم تعهدات لفظی پکن در زمینه کاهش میلیتاریزه کردن مناطق مرزی موسوم به LAC، ارتش این کشور با تعریض و احداث جاده های این مناطق خود را برای انتقال سریع تجهیزات نظامی به این منطقه آماده می کند. همچنین بنا به ادعای مقامات نظامی هند، ارتش چین یک آشیانه زیرزمینی نیز در مناطق مرزی با آرانوچال پرداش برای پرواز هواپیماهای نظامی ساخته است. در این باره راجنات سینگ فرمانده نیروی هوایی در 23 دسامبر اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش هند به خوبی توان مقابله با چین را دارد.

با توجه به جمع بندی مسائل فوق به نظر نمی رسد هیچ فرآیند تنش زدایی بتواند روابط فعلی میان دو کشور – حداقل در مورد اختلافات مرزی – را بهبود بخشد، هرچند با توجه به اینکه هر دو کشور دارای توان هسته­ای هستند و ارزیابی طرفین از توان بازدارنگی یکدیگر با درصدی از عدم قطعیت همراه است، احتمال رخ دادن جنگی تمام عیار میان هند و چین را نمی توان متصور شد و باید همانند این 7 ماه انتظاری جز درگیری­های کوچک مرزی و لفاظی های سیاسی میان پکن و دهلی نو را نداشته باشیم.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟