واکنش «نچیروان بارزانی» به تصویب قانون استقراض: این قانون، مجازات شهروندان اقلیم است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
واکنش «نچیروان بارزانی» به تصویب قانون استقراض: این قانون، مجازات شهروندان اقلیم است
رئیس اقلیم کردستان، اقدام پارلمان عراق در تصویب قانون رفع کسری بودجه «قانون استقراض» بدون توافق با کُردها را «مجازات شهروندان اقلیم کردستان» توصیف کرد. 

«نچیروان بارزانی»،رئیس اقلیم کردستان، اقدام پارلمان عراق در تصویب قانون رفع کسری بودجه «قانون استقراض» بدون توافق با کُردها را «مجازات شهروندان اقلیم کردستان» توصیف کرد.

بارزانی در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: تصویب این قانون، توافق برای صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق شرکت بازاریابی نفت عراق موسوم به سومو در سال آتی را نابود کرد و اربیل قصد دارد به زودی هیاتی برای دستیابی به راهکار مناسب به بغداد اعزام کند.

رئیس اقلیم کردستان پس از نشست روسای سه‌گانه در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: از این قانون برای دشمنی با اقلیم کردستان سوء استفاده شد و این همان مشکل ماست. پیام ما به گروه‌های سیاسی عراقی این است که اقلیم کردستان آماده توافق با بغداد در مساله نفت و همه موضوعات دیگر است چرا که مشکل ما تنها نفت نیست و بدون حل این مشکلات، عراق روی ثبات را نخواهد دید.

وی افزود: این قانون پارلمان عراق مایه نگرانی جدید اقلیم کردستان است و ما تصویب آن را مجازاتی علیه ساکنان و کارمندان اقلیم کردستان می دانیم.

بارزانی ضمن ابراز تاسف از تصویب این قانون، اظهار داشت: ما این تحولات را موضوعی خطرناک می‌بینیم و سوال‌مان از همه سیاسون عراق این است که آیا اقلیم کردستان بخشی از عراق است یا نه؟ آیا کارمندان اقلیم بخشی از کارمندان عراق هستند؟

وی گفت: تصویب این قانون برخلاف همه مبانی است که عراق بعد از سال 2003 میلادی برپایه آن بنیان نهاده شد است، مشکلات عراق به این نحو حل نخواهد شد، اگر برخی از طرف‌ها قدرت تصویب چنین قوانینی را دارند، باید بدانند که امور به این صورت نمی تواند جریان داشته باشد.

بارزانی با بیان اینکه این اقدام پارلمان ما را از سیاسیون عراق مایوس کرد، اظهار داشت: ما معتقدیم که ما حقوق و مسئولیت‌هایی داریم که از آن شانه خالی نخواهیم کرد، ما همواره برای توافق بر سر پرونده نفتی آمادگی داشته و داریم.

وی اظهار داشت: دولت فدرال با دولت اقلیم بر سر ارسال 320 میلیارد دینار توافق کرد گرچه این مبلغ اندک است اما ما با آن موافقت کردیم.

رئیس اقلیم کردستان تاکید کرد: ما آماده توافق بر سر همه درآمدهای نفتی و گمرگی و گذرگاه‌های مرزی هستیم و همه این واقعیت‌ها را به پارلمان ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دولت بغداد امروز حقوق دو ماه را توزیع کرد، افزود: عاقلانه نیست که این مساله حل نشده باقی بماند، دولت عراق باید به ارسال اعتبارات مالی و حقوق‌ها پایبند باشد، ما همواره برای حل مشکلات از طریق گفت‌وگو تلاش کرده ایم.

بارزانی اظهار داشت: از شهروندان اقلیم به خاطر تحمل این وضعیت تشکر می‌کنیم و به آنها اطمینان می‌هیم که اولویت ما حل این مشکلات است، من یقین دارم که می توان این مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کرد، اربیل به زودی هیاتی به بغداد اعزام خواهد کرد اما مشکل اینجاست که بغداد باید به تعهدات خود در قبال کارمندان اقلیم عمل کند.

وی در پایان مداخله سازمان ملل برای ممانعت از اجرای بندهای قانون استقراض که علیه اقلیم کردستان است را خواستار شد و افزود: مشکل ما با دولت عراق نیست بلکه با فراکسیون‌های حامی تصویب این قانون به شکل کنونی است

اعتراض کُردها به این قانون استقراض این است که در آن سهم مشخصی برای اقلیم کردستان درنظر گرفته نشده به‌خصوص که دولت فعلی عراق در سال 2020 بدون بودجه مصوب اداره می‌شود همچنین بر لزوم تحویل درآمدهای گمرکی و 250 هزار بشکه به صورت روزانه به سومو تصریح شده است.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟