خودکفایی عراق در تولید تخم مرغ و مرغ/ برنامه فصل زراعتی پایان زمستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
قائم مقام وزارت کشاورزی عراق، تأکید کرد که 3.750 میلیون هکتار را برای فصل زراعتی پایان زمستان تعیین کرده که یک سوم آن برای گندم اختصاص خواهد یافت.

وزارت کشاورزی عراق برنامه خود برای فصل زراعتی پایان زمستان و تابستان آینده را تشریح کرد.

«مهدی الجبوری»، قائم مقام وزارت کشاورزی عراق، تأکید کرد که 3.750 میلیون هکتار را برای فصل زراعتی پایان زمستان تعیین کرده که یک سوم آن برای گندم و 100 هزار هکتار برای جو و 50 هزار هکتار برای انواع سبزیجات و صیفی جات اختصاص یافته است.

او گفت که حدود 2 میلیون و 375 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کاشت دیم است.

وی افزود که این وزارتخانه با هماهنگی استان های کشور برای تنظیم برنامه زراعتی فصل تابستان همکاری می کند و وزارت منابع آبی اعلام کرده که آب لازم برای کشت تابستانی برنج و ذرت و انواع صیفی جات تأمین شده است.

الجبوری همچنین از صدور مجوزهای لازم برای صادرات مازاد مصرف داخلی ازجمله گوجه فرنگی و سیب زمینی و خرما خبر داد و افزود که وزارت کشاورزی آمار دقیقی از حجم صادرات ندارد و باید این آمار را از وزارت بازرگانی خواست.

او تأکید کرد که با اجرای سند 5 ساله توسعه کشاورزی در عراق در چند سال آینده شاهد افزایش چشمگیر صادرات کشاورزی عراق خواهیم بود.

قائم مقام وزارت کشاورزی عراق همچنین تأکید کرد که این وزارتخانه از شرکت های صادرکننده محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و کشورهای عربی حمایت می کند و تاکنون انواع محصولات در حجم محدود به این کشورها صادر شده است.

وی همچنین از برنامه جامع وزارتخانه اش برای تقویت بخش دامداری خبر داد و گفت که پس از مصوبه هیئت وزیران درباره ممنوعیت واردات تخم مرغ و گوشت مرغ شاهد رشد چشمگیر پروژه های پرورش مرغ در استان های کشور بوده ایم.

به گفته الجبوری این رشد تولید باعث افزایش اشتغال شده و افزود که تولید تخم مرغ و گوشت مرغ را که در سال 2019 حدود 40 تا 45 درصد مصرف داخلی را تأمین می کرد اما در سال 2021 به خودکفایی در این عرصه خواهیم رسید.

او تأکید کرد که شیوع کرونا نیز موجب تقویت کشاورزی در عراق شد و در حالی که بسیاری کشورها با کمبود آذوقه مواجه شدند عراق توانست همه محصولات مورد نیاز داخلی را تأمین کند.

وی درباره پرورش دام چهارپا در عراق نیز تأکید کرد که اکنون 60 درصد نیاز بازار عراق از مصرف داخلی تأمین می شود و پیش بینی کرد که فصل جدید شاهد رشدی قابل توجه در حد خودکفایی در این عرصه باشیم.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟