به خاورمیانه کاملا جدید خوش آمدید


“چگونه صلح اعراب با اسرائیل می تواند برای فلسطینیان مفید باشد”

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
این پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی ها، در مقاله خود به این موضوع پرداخت که چرا صلح امارات متحده و بحرین با اسرائیل، از صلح مصر و اردن با اسرائیل متفاوت است.

 این مقاله توضیح می دهد که به دلیل توسعه روابط هر دو کشور با اسرائیل در زمینه های تجارت، بازرگانی و سیاحت می توان این توافقات را صلح گرم خواند. بر خلاف این پدیده صلح مصر و اردن با اسرائیل صلح سرد نامیده شده زیرا به گسترش روابط جوامع این کشورها با جمعه اسرائیل منتهی نشده است.

 

بالعکس، اخوان المسلمین پس از قدرت گیری در سال 2011 مبارک را عامل یهودیان خواندند و یا در اردن نیز همچنان نفرت به اسرائیل شایع است و ابطال معاهده صلح با اسرائیل از خواست های عمومی مردم در سال های گذشته به شمار می رود.

 ایده اساسی این مقاله این است که صلح امارات و بحرین با اسرائیل حتی می تواند به پایان یافتن مناقشه اسرائیل و فلسطینیان نیز کمک کند.

این مقاله مطرح می‌کند که سالهاست روابط اطلاعاتی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل به دلیل تهدیدات ایران به وجود آمده و این به دلیل این واقعیت است که کشورهای این منطقه حق “وجود” اسرائیل را به رسمیت شناخته اند. و در موقعیت های مختلف اجازه اهتزاز پرچم اسرائیل در مراسم های ورزشی و یا سفر دیپلمات های اسرائیلی به این کشورها داده می شده است.

 اکنون با رسمی شدن ارتباطات این کشورها، نه تنها شهروندان این کشورها که شهروندان دشمنان اسرائیل مانند ایران، عراق، لبنان، سوریه و فلسطین نیز این فرصت را می یابند تا از نزدیک با شهروندان اسرائیلی آشنا شوند و فضایی برای تعامل فارغ از تبلیغات دشمنان اسرائیل به وجود آید.

علاوه بر این، کشورهای عضو شورای خلیج فارس به این واقعیت رسیده اند که شرط عادی سازی روابط با اسرائیل، حل مناقشه اسرائیل با فلسطینیان نیست، بالعکس عادی سازی روابط با اسرائیل می تواند بستری برای حفظ حقوق فلسطینیان از سوی اسرائیل و در نهایت پیگیری راهکار دو دولت- دوملت باشد.

برای دستیابی به چنین رویکردی، محقق به اسرائیل پیشنهاد می دهد که طرح الحاق کرانه باختری را نه تعلیق که لغو کند.

از نظر محقق، طرح الحاق یک برنامه کلان و استراتژیک از سوی اسرائیل نیست و بیشتر به عنوان برگ برنده ای از سوی نتانیاهو در رقابت های حزبی داخل اسرائیل استفاده می شود.

علاوه بر این، محقق معتقد است نتانیاهو با برجسته کردن بحث الحاق، در صدد است اخبار معامله امارات و آمریکا برای خرید هواپیمای جنگندهF-35 را که باعث از دست رفتن برتری هوایی اسرائیل در خاورمیانه می شود را به حاشیه براند.

 بنابراین، چنانچه نتانیاهو بخواهد همچنان موضوع الحاق را پیش ببرد، آنگاه با توجه به افزایش تعاملات جامعه اسرائیل با جوامع منطقه، وی به عنوان فردی دشمن صلح معرفی شده، در انزوا قرار گرفته و کابینه وی سقوط خواهد کرد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟