رابطه گریزناپذیر امریکا با عربستان سعودی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اگر پادشاه پیر عربستان فوت کند، محمد بن سلمان جانشین او می شود و امریکا چاره ای ندارد جز این که با او همکاری کند.

دیگر برای همه روشن است که روابط ایالات متحده امریکا با عربستان سعودی به گرمی و نزدیکی دوران دونالد ترامپ نیست. به عبارتی آن ماه عسل شیرینی که میان واشنگتن و ریاض برقرار بود، سپری شده است. جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا بدون لفاظی و تحقیرهای زبانی دونالد ترامپ، محترمانه روابط خود را با عربستان سعودی بازتعریف کرده، رسما کانال ارتباطی کاخ سفید با کاخ ولیعهد را قطع کرده و مسیر آن را به کاخ پادشاهی منتقل کرده است. دیگر محمد بن سلمان جوان عزیزدردانه کاخ سفید نیست.

این در حالی است که وابستگی امریکا به نفت عربستان نیز به کمترین میزان طی 35 سال اخیر رسیده است. در ماه ژانویه واردات نفت امریکا از عربستان صفر شد و در ماه فوریه در مقایسه با مدت مشابه در سال های قبل به کمترین میزان طی سه دهه اخیر رسید. به این ترتیب وابستگی امریکا به انرژی عربستان نیز به کمترین میزان ممکن رسیده است.

با این همه، ایالات متحده نمی تواند عربستان سعودی را نادیده بگیرد. اولا، لابی عربستان در امریکا قدرتمند است و در هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه سرمایه گذاری کلان برای خرید نفوذ کرده است و این سبب می شود تا بتواند به کمک این لابی ها تهدیدی علیه دولت بایدن شود. ثانیا، همکاری ایالات متحده و عربستان فراتر از یک رابطه ساده دو جانبه است، دو کشور روابط امنیتی و نظامی عمیقی دارند که باعث می شود همچنان پای امریکا در بند روابط با عربستان باقی بماند. ثالثا، عربستان گزینه های متنوعی برای جایگزین کردن آن بخش از مشارکت های خود با امریکا دارد که امریکا نمی خواهد در آن بخش ها با عربستان شریک باشد، به ویژه چین و روسیه که هم رقیب جدی و سرسخت ایالات متحده هستند و هم تمایل دارند با شراکت با عربستان امریکا را در منطقه به چالش بکشند.

امریکا در رابطه با عربستان چالش دیگری نیز دارد. اگر پادشاه پیر عربستان فوت کند، محمد بن سلمان جانشین او می شود و امریکا چاره ای ندارد جز این که با او همکاری کند. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی در پراجکت سیندیکیت می نویسد: «پس از فوت ملک سلمان، آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند از رسیدن ولیعهد به منصب پادشاهی جلوگیری کند. هر اقدامی در این راستا به احتمال قریب به یقین به شکست می انجامد و به واکنشی ملی گرایانه یا بی ثباتی داخلی یا هر دو منجر می شود.» وی همچنین می گوید: «واقعیت این است که آمریکا به دلایل بسیار باید رابطه ای کارا و مفید را با فردی حفظ کند که برای چندین دهه آینده حکمران کشوری خواهد بود که در قیمت گذاری جهانی انرژی، بازدارندگی ایران در منطقه، ناکام گذاردن تروریسم و چنانچه اراده کند در گسترش صلح خاورمیانه نقش کارسازی دارد.»

‏سایمون هندرسون، یکی از اعضای موسسه سیاست های خاورمیانه، در واشنگتن نیز می گوید: «اینکه فقط شما دوست دارید و نمی خواهید با محمد بن سلمان وارد معامله شوید، به این معنی نیست که فکر کنید حتما این چنین خواهد شد.» وی همچنین می افزاید: «صادقانه بگویم، من معتقدم محمد بن سلمان (MBS) در داخل سیستم پادشاهی از قدرتی برخوردار است که نمی توانند موقعیت او را بی ثبات کنند.»

به این ترتیب باید اذعان کرد ایالات متحده حتی اگر نخواهد ناگزیر است با عربستان رابطه خود را حفظ کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟